Inlägg från: pappa13 |Visa alla inlägg
  • pappa13

Mamma ger sin bebis chips!

Anonym (haha) skrev 2014-08-15 00:02:16 följande:

"bebisen", ahahaha! Försök med nåt annat, ingen normal kallar en 1-åring för bebis. Säger man dessutom "EN chips", så somnar jag direkt av vaggvisan.

Totalt irrelevant argument för det finns ingen normal människa ;)
    Jag säger då bebis om våran. Men det börjar vackla, kanske för att hon börjat gå - och jag har tidigare sagt att gränsen går någonstans där de börjar gå alternativt förstå vad man säger. Off topic.
    Såg att godis vid 1 år nämndes också. Frågan har förstås diskuterats många gånger, men gör man inte sig själv en otjänst om man riskerar att låta barnet få upp smaken för godis tidigt? Eller funkar det, så länge man förmår säga nej i ett tidigt skede och markerar att det är mamma och pappa som bestämmer när det passar med godis?
  • pappa13
    Brumma skrev 2014-08-15 16:17:40 följande:
    ;D
    Men då ska man ändå lägga till de värsta gifterna om man inte kör med ekologiska bananer, väl?
  • pappa13
    Phalaenopsis skrev 2014-08-16 00:24:02 följande:
    Barn "får inte upp" smak för godis. De har smak för sötsaker - medfött. Man får börja nej-tränandet vid samma ålder som man börjar ge godis. Å andra sidan slipper man säga nej till den bjudande omgivningen jämt och ständigt.
    Du menar att om barn väl har fått godis av dig en gång så kan de få närhelst någon bjuder, eller missförstod jag dig där?
  • pappa13
    Phalaenopsis skrev 2014-08-16 00:24:02 följande:
    Barn "får inte upp" smak för godis. De har smak för sötsaker - medfött. Man får börja nej-tränandet vid samma ålder som man börjar ge godis. Å andra sidan slipper man säga nej till den bjudande omgivningen jämt och ständigt.
    Det borde väl vara lättare att säga "Nej, barnen har inte fått smaka än" en gång för alla till var och en som försöker?
    Dock hoppas verkligen jag att ingen människa bjuder andras ettåringar på godis... (Man ger väl inte sprit till andras tonåringar heller?)
  • pappa13
    Phalaenopsis skrev 2014-08-16 15:37:10 följande:
    Nja. Det är snarare så att det blir mycket viktigare att säga nej även när en välmenande släkting håller fram något i lockande färggrannt papper framför barnet, om hela din uppfostringsmetod går i stöpet för att barnet då blir medvetet om vad det går miste om.
    Tur vi inte har sådana släktingar (störst risk utgör kanske mamman). Men hade vi haft det, så hade det verkligen varit att ge efter att "försöka vara först".

Men jag håller helt med dig: klart att det är viktigt att säga nej när någon gör något med ditt barn som du tycker är oönskvärt...
Svar på tråden Mamma ger sin bebis chips!