FrauCasio skrev 2014-08-16 09:15:09 följande:
Mamman gav chips hela tiden när vi satt där men en chips bit i taget, flickan hade ej hela påsen hos sig. Jag förmodar att så skedde både innan och efter. Dessutom var bebisen överviktig.
Dags att addera lite till historien så det låter "värre"?
Oavsett - lite chips är inte farligt.. Många ettåringar är dessutom lite "tjocka"... Mina två barn är nästan underviktiga - de håller sig på gränsen men är de sjuka ett par dagar märks det direkt. De får allsidig kost och extra fett som tillägg (BVC's rekomendation). Och ja, de äter även onyttigheter ibland. Barn är inte stöpta ur samma form - det "normala" har ett ganska brett spektrum.
Varför anser du dig ha rätt att moralpredika över andra föräldrars val? Visst är övermatning till fetma en sorts misshandel, men tycker du inte att om barnet nu var så överviktigt så kanske det vore värt att nämna det i början? Nu känns det mest som om du behöver ngt mer som gör din förfasan trovärdig. För det lät inte ens i närheten av detta när jag frågade i början. Då var det EN bit och att du förfasades var för att det är e-nummer i chips plus att det är cancerframkallande (i extrema mängder...). Inget om fetma eller att hon matade HELA TIDEN....
Ursäkta men det gör det väldigt svårt att tro på dessa nya "fakta"....