• elinile

Fler med 1-åringar som är i princip helt ointresserade av mat? Och växer dåligt?

Min lille kille på snart 15 månader är mer eller mindre en liten matvägrare som gel mig tokig! Inte varit särskilt intresserad någon gång förutom när jag ammade honom. Helammade till nästan 7 månader. Fortsatte sedan delamma till dryga året.

Gröten går bäst, men jag får ge honom något roligt att plocka med så han inte tänker på vad han gör. Äter knappt en portion morgon och kväll. Däremellan pillar han i sig ytterst lite av det jag serverar, han smackar o säger mmmm, men oftast utan att ens smaka. Växte han bara som han borde skulle jag inte fundera så mycket över det, men han är ju väldigt liten... Vet inte exakt vikt och längd nu, ska ner i morrn, men 8500-8800 gram kanske o ca 73 cm lång.

Tips? Hur får jag igång hans matintresse? Går det ens?

Just det, välling äter han, men inte med någon jätteaptit och enbart med en napp med väldigt litet hål, tar typ 20 min o äta 150 ml, vilket händer väldigt sällan. Oftast bara 50-100 ml...

• Svar på tråden Fler med 1-åringar som är i princip helt ointresserade av mat? Och växer dåligt?
  • Lena74

Ja herregud vet exakt hur det är. Känner igen mig. Nu har mindre börjat äta mkt bättre. Han är 19 mnd. Jag helammade till 6 mnd sen delammade till 1 år o efter det när som helst han ville ha. Har precis slutat amma.

Det jag gjorde till slut var att sätta honom framför datorn, slog på Youtube med roliga låtar. Den bästa låten i början var ylvis med what does The fox say. Sen blev det sakta bättre. Min grabb är fortfarande liten o väger inte så mkt men nu äter han åtminstone.

Hoppas det går bättre även för dig.

• Oscarsmamma84

Min son är väldigt med när man lagar mat o dylikt fram tills han ska äta då är det tvärstopp oftast. På förskolan tycket de han äter lite men där äter han iallafall. Av nån skum anledning så går han upp vad han ska fastän han äter så lite. Det e så jobbigt när de små inte vill äta

• cosinus

Japp har haft en sån. Han vägde vid 1 år 7100 g och var 69 lång. När han var 1.5 så var han långt under nedersta kurvan på bvc på vikten. Sen har han hämtat igen lite och är nu iaf med i kurvsystemet igen.

Nu äter han i perioder halvbra men är ff liten och  lätt. 109 cm och knappa 15 kg vid 6 år och 3 månader, jämnstor med många 4-åringar.

Din kille känns med mina mått mätt helt normalstor. Mina två tjejer har varit 72-73 cm vid året och 8.2 resp 9.2 kg och den senare tyckte jag var rund och go, den första som hon alltid varit (har alltid hållit sina kurvor och aldrig någon som påpekat hennes vikt)

Man kan inte göra så mycket åt barn som inte vill äta är min erfarenhet och tappar de på kurvorna så brukar det bättra sig från 2 år då barn inte längre förväntas växa som gödgrisar :)

• Annelie 76

Min son åt också dåligt så jag fortsatte med ersättning ett tag till för att han skulle få i sig det han behövde. Sista målet ersättning fick han sovande vid 23-tiden. När han sov åt han ordentligt men aldrig annars. Han har aldrig varit en storätare, som mest åt han 2dl ersättning men oftast runt 150ml. Nu är han snart tre och äter ok de flesta dagar men han får fortfarande välling morgon och kväll.

• elinile

Tack alla ni som svarat! Så skönt att få höra att det finns fler. Kanske borde lugna ner mig och bara låta honom äta som han vill helt enkelt. Är väl tyvärr så att det är BVC som stressat upp mig. "Har han inte vuxit si och så mycket till dess får vi nog ta prover så han inte saknar tillväxthormon eller har någon slags allergi". Stressande!! Vill inte att de ska hålla på o sticka honom o så. Min lille goe kille. ????

Jag tycker inte att det borde vara så svårt att räkna ut att han självklart inte kan växa snabbare när han äter så lite som han gör...

Tips på någon särskild mat som kan intressera?

• cosinus

Min son är testad för både tillväxthormon och gluten. Med blodprov då, jättebra tyckte jag att få veta att den biten var ok, då kunde jag mer slappna av och acceptera att han mest var sån. Vi fick också göra en kostregistrering med dietist, men då var han äldre, som visade ok. Fick tips att ha olja i vällingen bara för extra fett.

Nu var ju det här mitt tredje barn och jag tyckte det var jätteskönt att det inte var första. Då hade jag nog ifrågasatt mig själv mer men nu hade jag ju iaf fått igenom 2 innan utan klagomål så då kändes det bara skönt med den hjälp man kunde få att utesluta mer allvarliga grejor. Men min son var ju rätt mycket mindre än din, din låter högst normal tycker jag :)

• elinile

Ja, kanske är bättre o göra de där testerna. Förhoppningsvis visar de inget och jag kan släppa lite onödiga tankar på att något är fel...

Skiljer inte många cm i längd mot din son, men vikten är ju ganska stor skillnad. Var nere idag och då vägde han 8710. Bara längden som stått still nu.

Har också i olja både i välling och gröt. Det jag får i honom...

Funderar på om jag skulle testa att ge honom i sömnen någon kväll. Kanske funkar, men misstänker att han bara kommer somna om med flaskan i munnen. ????

• cosinus

Nä mata inte i sömnen, låt honom sova. Så liten är han inte.

Är han pigg och glad så låt BVC hetsa och tas prover så är det för det bästa. Hittas inget kan man vara lugn och hittas nåt är det ju bra ju tidigare det göra.

• elinile

Idag har vi varit och tagit prover. Läkaren tyckte han hade ökat på tok för lite under senaste halvåret jämfört med hur han växte under sitt första halvåret. Ja, skillnaden är ju att han då helammades och åt bra, hela tiden. Nu äter han knappt inget... Verkar iaf som att de misstänker glutenintolerans. Håller tummar o tår för att det inte är något fel...

Mer än matvägran...

Svar på tråden Fler med 1-åringar som är i princip helt ointresserade av mat? Och växer dåligt?