• olivia596

    Snälla ge mig hopp! Flera misslyckade IVF

    Det är jag som skrev inlägg 18, vet inte varför det står anonym, konstigt? Jo, jag är glad att ha kontakter så jag kunnat pröva med tilläggsläkemedel. Om man inte kan få de utskrivna vet jag att man kan köpa dem utomlands utan recept, så har jag i alla fall förstått det.I en annan tråd "Atentråden" är det flera som köpt i Grekland men det är förstås betydligt krångligare. Nä, några tester har jag inte gjort som visat att jag behövde preparaten (blodförtunnande och immunhämmande).
    Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt och därefter har jag  självmedicinerat. Efter att vi misslyckats så många gånger trots att det "borde ha gått (fina embryon)" ville jag pröva något nytt vilket få IVF-kliniker verkar vara intresserade av om det gäller immunhämmande behandling.
    Det är förstås vid självmedicinering väldigt viktigt att veta och inse hur potenta en del läkemedel är och ha respekt för dem, biverkningar vill man ju undvika. Bla prednisolon som ju är kortison skall man ta det lite lugnt med.

  • olivia596
    LisaW81 skrev 2014-08-21 22:23:17 följande:

    Miss85: vid vårt 7 försök (den gången FET) fäste embryot och fick vi behålla vår lille son som nu är 1,5 år. I morgon gör vi ett syskonförsök och denna gången kör jag samma 'kur' som när vi lyckades sist, immunnedsättande (prednisolon), blodförtunning (fragmin) och trombyl + habtornskapslar för att öka slemhinnans fuktighet.

    Olivia596: Det låter som om vi gått i samma tankar kring våra behandlingar? Har ni gjort syskonförsök efter er senaste lyckade graviditet? Vilken mängd prednisolon tog du/dag? Jag har fått10mg ordinerat men tycker det låter lite?

    Miss85: Ta upp allt detta med din läkare! Jag är helt överytgad om att detta har hjälpt oss bli gravida! Jag vet vilken oerhörd sorg och längtan du bär på, tvivla inte att fråga precis vad du vill! Kram!


    Ja, vi verkar gå i samma tankar, intressant att vi båda faktiskt fått ett barn efter dessa tillägg, är det slumpen eller behövdes det?Jag kommer ju aldrig få veta det men har svårt att efter alla misslyckanden att tro på slumpen.
    Vi har tänkt oss syskonförsök senare i höst, har ett embryo i frysen.Jag kommer förstås medicinera på samma vis då, törs inte annat!Går inte det kommer vi dock inte orka med lika många äggplock igen, ett kan jag tänka mig men förmodligen inte fler.
    Jag tog trombyl med start några dagar före äggplock, började med fragmin samma dag som äggplocket på kvällen. 
    Blodförtunning höll jag på med första trimestern.
    Prednisolon tog jag i ungefär 3 veckor. Började ett par dagar före äggplock med 10 mg men vid ET höjde jag till 15mg och tog det i en vecka innan jag sänkte till 10mg igen.Utöver detta tog jag också intralipid flera ggr under graviditeten samt förstås inför ET, det ges som intravenöst dropp, lite mer krångligt alltså.
    Kortisonet kändes farligast att hålla på med för länge men om man bara tar det en kort period är risken för biverkningar rätt liten.
    Anonym skrev 2014-08-22 08:58:17 följande:

    Åh tjejer, jag vill så gärna få tag på dessa läkemedel.. Känns skönt att höra era lyckade berättelser. Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare..
    Jag kan tjata på kliniken men jag är osäker på om de kommer att nappa..
    Ni har inga undanstoppade tabletter någonstans :) Skämt å sido, jag ska luska vidare i detta. 

    Jag hamnar i tankarna att våra embryon kanske inte är så fina inuti. Men det känns också konstigt, varför skulle alla 6 vara fula inuti när de är så fina inuti. Alla har klarat upptining och ser superfina ut. Jag blir så irriterad över att vi "slösar" embryon..om det nu är så "enkelt" som att tillägga lite andra preparat!


    Hade jag haft tabletter över hade jag gärna gett bort dem, jag vet precis hur det känns när man kämpar! Tror det precis räcker till vårt syskonförsök, efter det får jag hoppas att jag inte behöver fler eftersom jag inte vet om jag kan få mer preparat.

    Förstår dina tankar om embryona, jag tänkte likadant. De såg fina ut, de som frystes klarade upptining.
    Så här efteråt ångrar jag att jag lät det gå så många försök innan jag prövade med tillägg, kanske vi kunnat bli föräldrar långt tidigare?Men samtidigt känns det förstås fantastiskt nu så det är inget jag går och grämer mig över.
  • olivia596

    Nu såg jag att man måste aktivt klicka i om man vill stå med sin signatur eller som anonym när man skriver inlägget.

    LisaW81: Intralipid är en slags fettemulsion/näringslösning som inte är avsedd för IVF-bruk från början, det används inom sjukvården. Googla gärna på det, jag är ingen superexpert.. Av en händelse har man börjat använda det i immundämpande syfte, jag tror det var i USA man upptäckte effekten och då kan man använda det istället för andra immunhämmande preparat som immunglobuliner (IG). Intralipid är både billigare och mindre risk för biverkningar än IG och som det verkar har det (lika???)bra effekt.ibland, iaf vid IVF.Intralipid har funnits i många år och givits till många patienter i näringssyfte så själva preparatet tyckte jag kändes ganska ofarligt. Men det är i droppform dvs man måste ha hjälp att ta det av någon kunnig sjuksköterska eller läkare, det är alltså inte helt enkelt att få.Men kanske inte heller något alla behöver?

    Blodförtunning är inte riskfritt, det gäller både trombyl och fragmin (de verkar på olika vis men är båda blodförtunnande, inte alla tar båda preparaten).Skulle man slå sig, skära sig osv så är det förstås en komplicerande faktors..Det är inte lämpligt att ta när det är dags för förlossning tex...därför slutade jag med blodförtunning när jag tänkte att största missfallsrisken var över.

    Jag är helt frisk, normalviktig, har ingen känd benägenhet för proppar, har aldrig gjort
    något test som påvisat överaktivt immunförsvar men ville som sagt dra i varje halmstrå som jag vågade.Vi hade ju misslyckats många gånger utan egentlig förklaring tyckte jag. Är dessutom mkt sällan sjuk.
    Vårt fel var samma som ert, LisaW81 alltså få och slöa spermier.

    Jag hoppas att du aldrig behöver fundera mer över dessa preparat miss85 och att det är ett plus imorgon!

  • olivia596

    Jättegrattis miss85!!! Jag hoppades ju att du skulle slippa fundera på de där preparaten.. Underbart att det blev plus, jag vet hur overkligt det känns när det till slut faktiskt visar "gravid".
    Visst var det två som sattes in? Blir intressant i så fall på VUL att se om kanske båda två har fäst..
    Återigen stort grattis!!

Svar på tråden Snälla ge mig hopp! Flera misslyckade IVF