• Rokchaos

Hur hanterar man sorgen?

Jag och min sambo bestämde oss för att vi var redo för ett gemensamt barn (jag har en och han två sen innan). I juli började vi, och i slutet av månaden plussade jag! Lyckan var total, jag levde i en bebisbubbla.
    Hela livet kändes perfekt, det skulle passa perfekt att få en unge i mars/april. bra utspridning på barnen,,,

Ganska tidigt började jag oroa mig för missfall, kan inte säga varför, en känsla... och visst, i v 5+4 kom första bruna flytningen. Det höll på i två dagar, då blev det bod med lite klumpar i.
    Dum som man är googlar man... pendlar mellan tvivel och hopp. Jag o sambon åkte in på fredagen till sjukhuset, blev undersökta. Läkaren kunde inte säga bu eller bä då inte ett foster kan synas på ultraljud så tidigt. jag tog blodprov, tre dagar senare, dvs, idag, åkte jag tillbaka. dom jämförde blodproverna. Doktorn sa, allt ser bra ut hormonerna har ökat som de ska... ändå, på ultraljudet ser han blod i livmodern, ser fostersäcken, men den är alldeles för slapp o konstigt formad. Inget foster syns. Jag får tabletter för att skynda på utdrevet....
    jag vil inte ta dom, men måste...

nu ligger jag här. det har gått 3 o en halv timma. lite har kommit ut, men inte så mycket, magen krampar bara lite. vågar knappt gå på toan. rädd. vill bara bli av med allt blod!! Vara "ogravid" så vi kan bli gravida igen.... om jag vågar...

Det värsta i all detta är att jag stänger ute min sambo. Jag kan inte med att han tar på min mage eller nästan rör mig. känns som att jag har gjort han besviken, att missfallet är mitt fel. Jag går igenom sorgen ensam, mot hans vilja, Allt känns bara svart... hur ska jag ta mig ur detta mörker??
    fler liknande situation?

• Svar på tråden Hur hanterar man sorgen?
  • joander

Positivitet är rätt metod. Fejka positiviteten tills den blir äkta!

• Norpa

Beklagar verkligen! Hoppas det har gått bra för dig? Hur är det med dig nu?

Missfallet är absolut inte ditt fel! Du får inte känns så. Det händer så ofta, och många fler än man tror har varit med om missfall.

Jag tycker du ska försöka släppa in din partner i din sorge-bubbla så även han kan få sörja tillsammans med dig. Bättre att ni kan kramas och vara ledsen tillsammans än att ni ska ligga i olika rum och vara ledsna. Försök och prata med varandra, även om det är jobbigt. Berätta hur du känner. Tillsammans blir ni starkare.

Du kan tala om för din kille att du inte vill att han tar på din mage just nu. Jag avbröt min graviditet (pga att bebisen var sjuk) för ca en månad sedan och första gången efter avbrytandet som min sambo tog mig på magen började jag gråta. Jag blev så påmind av vad som längre inte fanns där inne. Så jag förstår dig.

Du får gärna skicka meddelande till mig om du vill prata.

Kram på dig!

Svar på tråden Hur hanterar man sorgen?