Inlägg från: Jamtlandstaus |Visa alla inlägg
  • Jamtlandstaus

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Freje skrev 2014-10-03 10:05:25 följande:

Hej, här kommer en liten uppdatering. Imorse på UL så fick vi se en pigg liten krabat slå volter. Hjärtat tickade på så fint. Oj va mycket spänningar som släppte och tårarna rann av glädje. Hen hade växt på bra och var 45,5 mm och jag beräknas till 11+2. Vilket stämmer med mina uträkningar.

Nu hoppas jag på fina siffror på KUB om två veckor.

Oj, vad glad jag är. Svävar på små moln.

Styrkekramar till er där tant röd har kommit på besök. Ni som är runt ÄL, se till att ligga i smile5.gif

Oj vad skönt! <3 Förstår din känsla av lättnad! nu är det bara att njuta av er lilla hemlis, eller ni kanske har berättat för omvärlden?
  • Jamtlandstaus
    Nr 3 på G skrev 2014-10-02 13:28:12 följande:

Jodå nu kom den...men redan på dag 24, känns lite väl tidigt tycker jag, har iofs haft kort cykel innan oxå men iaf hållit mig på 26 dagar.
    Just nu vill jag bara lägga ner och skita i allt men men förhoppningsvis har väl humöret vänt tills det är dx för nästa ÄL...har beställt ÄL tester och rosenrot som borde komma imorgon, men visst skulle man bara äta rosenrot från mensstart till ÄL eller???

Nej men tusan!!

Visst är det lätt att hamna i tvivel o tänka dom tankarna du tänker.

Kanske är det en överlevnadsstrategi för att dämpa ens besvikelse, eller så kanske inte...

Låt det gå en tid så ska du se att dina tankar o funderingar klarnar. Kram <3
  • Jamtlandstaus

Nu är det lite mycket i livet kan jag tycka. Tror att den här cystan stressar mer än vad som kanske är rimligt men jag är så rädd att de ska råka klanta sig under operationen o förstöra något o därmed oxå mina chanser att bli gravid! :-/

Samtidigt som detta har jag en påbörjad vaccinering (hyposensibilisering) av bi och geting. Fick lite tätt i luftrören på kvällen efter första omgången (men tror inte det beror på vaccinet) o då tvekar läkaren på att fortsätta enligt plan utan vill astmabehandla i några veckor innan omstart o då i ett långsammare tempo. Jag tog upp min önskan att bli gravid o den kombinationen var väl inte helt lyckad...

Men om det nu är så att det inte är så bea att kombinera så väntar jag hellre. Saken är ju bara den att jag är biodlare o jag saknar mina bin vågar inte ha några nu då det är en "ramla-ner-å-dö-allergi" innan vaccineringens första år.

Som om det inte var nog så är ju vårt hus under stor-renovering, vi ska bygga ut, byta grund, byta värmesystem, nytt badrum o kök samt nya ytskikt överallt. För att hålla kostnaderna nere så behöver vi göra en hel del själva. Vi behöver flytta ut till alternativt boende i helgen o nästa vecka.

Jobbet är hektiskt o även om jag äntligen kunde kliva av en heltidstjänst för tre veckor sedan (o bara ha en heltidstjänst ) så behöver hon som kommit till den tjänsten fortfarande mycket hjälp.

Vi toppar detta med en förkylning på mig, 2-åringen o 17-åringen (kille) :-P

Ursäkta jag pyser ur mig!!

• Jamtlandstaus
    Jeanette 818 skrev 2014-10-04 08:00:29 följande:

Jag är gravid, kan knappt förstå att det är sant!! Efter ett års försök kommer äntligen ett plus! Har väntat på mensen hela veckan och haft alla symptom på det. Men igår hade jag ingen aptit och kände mig lite illamående så då började tankarna rusa runt. Och idag har jag testat med positivt resultat!! Måste vara alla andra pluss i denna tråd som smittat av sig smile1.gif

Grattis!!! å inte hann du använda monitorn eller munkpepparn heller!
  • Jamtlandstaus
    weeme skrev 2014-10-04 23:38:37 följande:
    Mens här! Känns skönt att den kom, nu på pergon så kör vi igen!!!

Har inte tänkt på något annorlunda då jag blivit gravid, då jag blev gravid spontant var det ÄL sticka för att orka ha sex tre gånger medans jag jobbade livet ur mig typ. Nu är det lugna gatan och inte tusan blir jag gravid.

Dr vågar väl inte föreslå saker som inte är testade verifierade och statistiska hundra gånger om kanske?

Ps. jag orkar inte ens läsa presentationstrådarna eftersom min dator segar så in i bänken på FL kan knappt byta sida i tråden eller scrolla. Bläääää. 

Nu får Pergon kicka in!
    Apropå din dator "häng" på  FL kan bero på vilken webbläsare du använder. Vissa versioner av Explorer är hopplösa, prova ladda hem Google Chrome eller annan webläsare och prova om det går bättre...
  • Jamtlandstaus
    Nr 3 på G skrev 2014-10-04 21:02:02 följande:
    Har varit in på CSN och läst på lite om lån och bidrag så nu känner jag mig lite lugnare över en ev bebis Glad Bidragsdelen kan man få tills man är 56 och dit är det ju en bit kvar (tack o lov) och låna fick man göra tills man blir 47 men förhoppningsvis så ska jag klara mig utan lån om/när jag börjar studera.

Nu vill jag bara ha ÄL så vi kan köra igen och sen hoppas på det bästa men det blir väl inte förrän till nästa helg antagligen

Skönt med studiemedelsreglerna, nu behöver du inte känna stress över det! Låt det lill* livet komma!
  • Jamtlandstaus
    Feona skrev 2014-10-07 16:49:39 följande:

Nellan02, håller tummarna att ni får ett plus denna cykeln :)

Ja, det är verkligen underbart att få se det där lilla pickande hjärtat. Jag tror inte att jag vill veta könet eller jag vet inte!? Är inbokad på KUB i slutet av oktober och antar att resultatet blir lågt då jag snart blir 43. Vet inte hur jag känner inför fostervattenprov som kanske blir rekommenderat om KUB visar högrisk. Är orolig för missfallsrisken, har en kollega som förlorade barnet efter fostervattenprovet. Sist fick jag ju fantastiska resultat på KUB men då va jag 39år.

Är nyfiken hur ni andra i tråden tänker kring fostervattenprov?

Första gången jag hör någon som själv känner någon som förlorat sin bebis av fostervattensprov. 0,5% risk är ju verkligen ingen hög siffra!

Rutinerna är lite olika i olika landsting så när jag väntade dottern 2011/2012 så valde vi att gå direkt på FVP. Dels för att KUB enbart är ett sannolikhetstest (o vi ville veta) dels oxå för att om vi gjort KUB o låt oss säga fått tveksamma siffror (strax över 200) så fick man inte göra FVP ens om man vill. Antingen eller...

Hade allra helst gjort MKP men det erbjuds endast om kromosomfel finns i närmsta släkten o det gör det inte för oss.

Vi hade pratat igenom hur vi kände att vi ville göra om FVP hade kommit tillbaka med negativt besked o det var med stor nervositet vi inväntade resultatet!

Vi valde att få veta könet för att vi kunde o då det kändes förenklande o praktiskt.

Om vi blir gravida igen så kostar vi nog på oss att göra KUB privat (vilket vi inte visste gick förra gången) för att kunna ha valmöjligheten med även FVP.
  • Jamtlandstaus

Min fertilitetsmonitor verkar ha lite knas med den inbyggda klockan och tiden då den vill ha sticka varierar. Har missat en dag för jag åkt på jobbet innan den begärt sticka Så jag fick köpa ÄL-test på Apoteket o komplettera. Men inget utslag denna månad.

Ska prova nollställa den men har samtidigt vunnit en auktion på Tradera med en ny monitor med stickor till bra pris så då kan jag köra dubbelt o testa funktionen!

Nu är det 7 dagar kvar till operationen o enligt Period Tracker 6 dagar till mens... Känns sådär att vara på dag 2 vid operationen, brukar störtblöda med rejäl mensvärk då :-/ Men då jag inte hade någon ÄL så hoppas jag cykeln blir kortare.

• Jamtlandstaus
    Nr 3 på G skrev 2014-10-11 10:58:05 följande:

Inga positiva nyheter från någon? Ni är väl några som närmar er BIM nu eller?
    Jaja inget utslag på ÄL-test än så vi får se om/när det är dags att jaga livet ur gubben ;)
    Har åtminstone kommit igång med träningen nu, varit på gymmet 3 ggr den här veckan och hållit mig ganska bra med maten så nu hoppas jag att vikten börjar sega neråt istället för uppåt och att ryggen blir stark nog för en graviditet igen :) Känner nästan för att INTE försöka få plus den här månaden för att hinna komma en bit längre i min må bra kamp. Plus att om jag hoppar över den här månaden så passar det bättre med jobbet och min SGI men TÄNK OM detta är vår månad oxå missar vi den :/

Bra gjort med träningen! Skulle du bli gravid hinner du ju träna o bli starkare en bra tid. Det lilla pyret växer ju inte så fort...

Hur menar du att icke-gravid en månad till skulle vara bra för SGI??
  • Jamtlandstaus
    Nr 3 på G skrev 2014-10-11 18:09:41 följande:

Jag jobbar bara 50% fram till 1 maj och blir jag gravid nu så får jag antagligen gå hem ungefär då med graviditetspenning men från 1 maj till 31 aug jobbar jag 100% så då räknas ju SGI på det men skulle jag bli gravid tidigare får jag väl prata med chefen och gå upp i tid redan i april istället

Sånt där är en djungel tycker jag

Men om du inte jobbar 50% pga sjukdom så kan du ju gå upp på 100% o ta ut semester i april. För är det snart dags för födsel då så har du ju ändå föräldraledighet att ta ut för sommaren
Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)