Feona skrev 2014-10-07 16:49:39 följande:
Nellan02, håller tummarna att ni får ett plus denna cykeln :)
Ja, det är verkligen underbart att få se det där lilla pickande hjärtat. Jag tror inte att jag vill veta könet eller jag vet inte!? Är inbokad på KUB i slutet av oktober och antar att resultatet blir lågt då jag snart blir 43. Vet inte hur jag känner inför fostervattenprov som kanske blir rekommenderat om KUB visar högrisk. Är orolig för missfallsrisken, har en kollega som förlorade barnet efter fostervattenprovet. Sist fick jag ju fantastiska resultat på KUB men då va jag 39år.
Är nyfiken hur ni andra i tråden tänker kring fostervattenprov?
Första gången jag hör någon som själv känner någon som förlorat sin bebis av fostervattensprov. 0,5% risk är ju verkligen ingen hög siffra!
Rutinerna är lite olika i olika landsting så när jag väntade dottern 2011/2012 så valde vi att gå direkt på FVP. Dels för att KUB enbart är ett sannolikhetstest (o vi ville veta) dels oxå för att om vi gjort KUB o låt oss säga fått tveksamma siffror (strax över 200) så fick man inte göra FVP ens om man vill. Antingen eller...
Hade allra helst gjort MKP men det erbjuds endast om kromosomfel finns i närmsta släkten o det gör det inte för oss.
Vi hade pratat igenom hur vi kände att vi ville göra om FVP hade kommit tillbaka med negativt besked o det var med stor nervositet vi inväntade resultatet!
Vi valde att få veta könet för att vi kunde o då det kändes förenklande o praktiskt.
Om vi blir gravida igen så kostar vi nog på oss att göra KUB privat (vilket vi inte visste gick förra gången) för att kunna ha valmöjligheten med även FVP.