Hej! Jag hoppar på!
Jag och sambon har varit på första besöket för utredning i veckan. Nu visste vi ju redan att det är något fel, eftersom sambon har försökt med ICSI i sitt tidigare förhållande (blev aldrig något barn). Men man genomgår utredning som ett par, och tydligen måste man ha försökt i 1 år, trots att man vet att det är något fel. Vi har iaf försökt i 1,5 år nu och hela tiden vetat att det inte kommer att ta sig. Han har slöa och för få spermier.
Hur som helst så var vi där. Vi hade med oss resultat från ett av hans tidigare spermaprov, vilket läkaren tittade på. Han sa att det kommer bli IVF här (eller ICSI som metod alltså). Så han gjorde ett UL på mig, allt såg bra ut. Jag har ju regelbunden mens och inga konstigheter vad jag vet. Vi lämnade blodprover båda två och sambon lämnade ett spermaprov. Läkaren ville att mannen skulle göra ett kromosomanalys också. Han sa aldrig riktigt varför, men det är väl bra antar jag eftersom vi redan vet att han har nedsatta spermier. Vi fick en ny tid när kromosomanalysen är klar, vilket är ca 8 veckor. Så vi ska tillbaka om 8 veckor igen och få svaren. Det verkar inte som att vi ska lämna några andra prover i dagsläget iaf.
För vår del tror jag inte att det känns lika jobbigt med utredning, eftersom vi redan vet vad det är som är fel (det man oroar sig för är väl isf om det nu ev hittas nåt fel på mig eller om det inte finns några spermier alls). Vi har ju hela tiden vetat att det kommer att behövas IVF. Sambon har ju redan haft den där riktigt jobbiga väntan när man inte vet någonting.