Inlägg från: Ashurst Klara |Visa alla inlägg
  • Ashurst Klara

Utredning Hösten 2014, följas åt?

Min gyn har strulat till det så att utredningen har blivit i lite omkastad ordning. Vi har tagit alla blodprover, VUL och spermaprov, men den 24/11 är vi båda kallade till det "första besöket". Dr trodde att jag samtidigt kunde få göra spolningen.

Ni som har gjort genomspolning: Hur går det till? Tar det lång tid? Gör det jätte ont? Blir man bedövad på något sätt?

• Ashurst Klara
    Jennni skrev 2014-11-05 12:52:05 följande:
    Jag gjorde också blodprover och min sambo gjorde spermaprov innan vi båda blev kallade till ett gemensamt första besök, då gjordes VUL och vi diskuterade provresultat, så för min del tycker jag det var ganska skönt att det blev i den ordningen, då vi kunde förbereda oss på hur ev. behandling ska se ut.
    Okej. Hur långt har ni kommit i processen nu? Har du gjort någon genomspolning och påbörjat behandling?

Jag har behandlats med pergotime i över ett år utan resultat, så det är nog lite därför det känns bakvänt att ha ett första möte nu...
  • Ashurst Klara
    Kimsan82 skrev 2014-11-05 22:21:44 följande:

Ashurst Klara-
    tråkigt att det blev så, hoppas det går snabbare när ni väl kommer dit. Från första besöket (med prover tagna innan) inkl. kontrastUL av äggledare till behandlingsstart idag tog det 2 månader, ganska snabbt tycker jag

Det låter ju bra! Fast jag misstänker att det tar längre tid för mig. Eftersom jag inte har svarat på behandlingen med Pergotime som jag har gått på i över ett år, så vill dr. remittera mig till Sahlgrenska. Men då måste man visst ha gjort genomspolningen först. 

Men jätte roligt att det går så snabbt framåt med din behandling! Går du privat eller offentligt? Det verkar som att de har lagt upp en bra plan för dig. Stort lycka till!
  • Ashurst Klara

Jag har fått tid för spolning den 15/12. Spolningen ska göras några dagar efter mens, innan ägglossningen. Men min doktor avrådde från att försöka bli gravid direkt efter spolningen eftersom man får massa färgvätska och koksalt i äggledarna...

• Ashurst Klara
    nikki06 skrev 2014-12-09 08:27:48 följande:

När gjorde ni spolningen i er cykel?

Jag gjorde min spolning i måndags, på dag 8. Det var nog det värsta jag någonsin har upplevt, rent smärtmässigt. Jag höll på att svimma flera gånger och det kändes som att hela livmodern krampade. Men min läkare förklarade att det varierar väldigt mycket från tjej till tjej, hur känslig man är på livmodertappen. Jag verkar höra till den känsliga sorten, vilket förklarar varför jag tycker att cellprovtagningen är en nära-döden-upplevelse medan andra nästan inte känner något.

Det som var positivt är att det var fri passage i mina äggledare. Så nu är min remiss till Sahlgrenska komplett!
Svar på tråden Utredning Hösten 2014, följas åt?