Anonym (M) skrev 2014-08-10 08:26:48 följande:
Det är nog fullt möjligt man får den reaktionen.
Lika väl som man får myror i kroppen och inte kan sova, men väldigt trött.
Sen strår ju det på antabus att trötthet och sömnighet är vanliga biverkningar, så kan bli lite dubbelt i början gissar jag.
Oftast brukar dessa biverkningar gå över efter man satt in medicinen ordentligt.
Hur lång insättningstid det är på antabus vet jag inte, mot alkohol är den nog rätt omgående.
Till kroppen vant sig, är mer svår bestämt för mig att berätta.
Får hoppas någon med mer erfarenhet i ämnet antabus/alkohol/ kommer förbi och upplyser dig.
Hur menar du nu? "Mot alkohol är den nog rätt omgående"? Grejen med antabus är att man är NYKTER och har okej levervärden innan man börjar med just antabus! Antabus har en avskräckande effekt genom att patienten vet att genom att dricka alkohol på antabus ger kräkningar huvudvärk, andnöd, blossande röda utslag och hög puls, antabus kan även i vissa fall framkalla livshotande tillstånd om man dricker med läkemedlet i kroppen! Antabus är inget läkemedel man tar MEDANS man dricker! Det kan vara direkt livsfarligt!
Jag tror att TS frågar om man kan bli trött av själva läkemedlet. JA, det kan man, man kan uppleva rejäl trötthet, men det brukar gå över som sagt. Magproblem är inte ovanliga heller.
Däremot om man har missbrukat alkohol en längre tid så kan kroppen kräva en "viloperiod". Denna period kan man hantera som DU känner och upplys ALLTID din behandlande läkare om extrema trötthetstillstånd. Det kan vara så att din lever helt enkelt inte tål antabuskuren! Andra behandlingar kan vara lämpligare för just dig (tex Campral som dämpar suget kombinerat med samtal), men mest troligt är det att du och din hjärna behöver vila. Man kan uppleva mycket mardrömmar och/eller livliga drömmar i början men det är helt naturligt då du inte fått den "drömmande" sömnen medans du missbrukade. Detta går över i dom flesta fall. Har du problem med att somna så be om ett icke beroendeframkallande sömnmedel, te.x Propavan eller Circadin.
Tänk också på att vården finns där för att hjälpa dig, inte för att döma dig!
Lycka till!
PS. Fråga gärna mig om du undrar över någnting, kan dock dröja några dagar innan svar.) DS.