Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

När slutar barn sova middag på dagis?

Mom slutade aldrig. Han tog en liten lur varje dag.det är högljutt och många barn på dagis. Jag tror de behöver sova en stund för att inte eftermiddagen ska bli jättejobbig. Min har denna vecka börjat fritids där de ej viljar. Vilket resulterar i att han slocknar så fort vi sätter honom i bilen hem. Det är ett sämre alternativ. Man ska ha extremt goda skäl att försöka hindra ett barn som vill sova en stund anser jag. Barnet uttrycker ju ett basalt behov. Att det blir mer praktiskt hemma med läggningen anser jag inte vara ett hållbart argument.

• Drottningen70
    Barbamama08 skrev 2014-08-09 09:14:53 följande:

Läste du mitt inlägg? Varför är det inte ett hållbart argument? Det är inte särskilt praktiskt att barnet somnar vid midnatt, har svårt att vakna för att komma iväg till dagis och vänder hela min vardag upp och ned. Bara för att det ska vara bekvämt för dagispersonalen.

Hon har varit på dagis den här veckan, där personal från andra avdelningar har jobbat för de barn som har behövt vara på dagis innan allt drar igång på riktigt nästa vecka. Där har de sagt att de har haft svårt att få henne att somna. Hon har inte det här sömnbehovet. Du kan inte jämföra och utgå från ditt egna barn.

Jag har aldrig påstått att man ska tvinga ett barn att sova på dagis som inte vill sova. Jag sa att jag anser det fel att "förhindra" ett barn att sova på dagis när barnet visar att han är i behov av en lur, bara för att föräldrarna tycker att nattningen hemma då blir svårare. Personalen på dagis ska tillgodose barnets behov där under dagen, vare sig det handlar om behov av att sova eller behov av att inte sova. Föräldrarna ska tillgodose barnets behov hemma. Om man har problem med att få barnet att sova kvällen är det nåt man får ha strategier för hemma. Jag anser inte att lösningen är att aktivt hålla ett barn vaken på dagis när barnet visar att det behöver en lur är en human lösning.
  • Drottningen70

Tänk om man skulle resonera så när det gäller mat. Be förskolan att hindra barnet från att äta mellis, för att han då äter bättre middag hemma....

• Drottningen70
    Barbamama08 skrev 2014-08-09 12:01:15 följande:

Ja, här har de frågat om det är ok att ge barnet frukt en halvtimme innan hon hämtas... Men hon somnar ju sent, så det är heller inga problem att hon får middag vid 18 istället för 17 eller när andra barnfamiljer nu äter.

Det handlar inte om dålig uppfostran eller dåliga rutiner från min sida. Jag har själv en störd melatoninutsöndring, och måste ta läkemedel med melatonin för att inte ligga vaken flera timmar varje natt. Barnet verkar ju också ha det, så därför är det dumt att ha åsikter om ett sådant här problem bara för att man själv aldrig har behövt uppleva det. Inte har väl jag åsikter om att ett så stort barn slocknar i bilen efter fritids, bara för att jag själv inte kan förstå det, och för att jag själv aldrig skulle kunna somna mitt på dagen i den åldern.

Jag ska prata med dem på måndag, och fråga dem om de upplever henne som trött på eftermiddagarna. Men det verkar ju inte som det eftersom vikarier brukar säga att hon inte har velat sova. Självklart kan de låta barnet vila på en madrass, men det väl inte så konstigt om barnet skulle vara trött på eftermiddagarna om barnet har sovit för lite på natten vilket gör det hela till en ond cirkel.

Eftersom detta är ett diskussionsforum så är det väl knappast dumt att bidra med en åsikt? Hur tänkte du där? Även o

Jag sympatiserar med dina sömnproblem så är det ju fortfarande så att det inte får bli en prioritet framför dina barns behov. OM barnet har behov av att sova en stund på eftermiddagen så måste barnet få göra det. Om barnet inte vill sova på dagis så är det ju ett ickeproblem vi talar om här...
  • Drottningen70
    Natulcien skrev 2014-08-09 13:13:24 följande:

Fast TS barn har ju svårt att somna på dagen, och somnar dessutom närmare midnatt, så i det här fallet tycker jag att det verkar solklart att dagsömnen är överflödig.

Man måste ju se till barnets och familjens önskan och inte pedagogernas bekvämlighet (som det tyvärr ofta verkar handla om).

Som jag skrev så är det ju självklart så att man inte ska försöka pressa ett barn som inte behöver sova att göra det.

Däremo känner jag inte igen att pedagoger av bekvämlighetsskäl driver igenom sömn. Det kanske är så, men betydligt oftare tycker jag mig höra om föräldrar som vill ta bort dagvilan från ganska små trötta barn för att det inte längre går att lägga dem 18.30 och att barnens vakenhet plötsligt inkräktar på vad som föräldrarna betraktar som sin rättmätiga egentid.
  • Drottningen70
    Natulcien skrev 2014-08-09 15:27:45 följande:

Nej, att ta bort sömnen från små barn som behöver den bara för att de ska somna 18:30 verkar ju dumt..? Det håller jag med om. Men det var ju inte fallet här.

TS skrev ju att hennes barn har svårt att somna på dagen, vilket borde betyda att vilan inte längre behövs. Och hon verkar heller inte vilja att barnet ska sova kl.18.30, utan snarare att hon inte ska vara vaken till midnatt..? Inte så kul med en 2,5-åring som håller igång till 00:30 om man själv vill sova kl.23, eller hur?

Nej om barnet inte visar

Några tecken på dagis att behöva sova är det en sak. Men det jag menar är att ÄVEN om barnet hemma har svårt att somna i tid så behövet det nödvändigtvis kopplas till dagvilan. Barnet kanse ÄNDÅ behövet somna en snutt på dagen. Behovet kanske finns där i den miljön, samtidigt som problemet med lång vakenhet behöver hanteras hemma med andra medel än att i första hand hoppa över dagisvilan. Att ta bort em vilan bör enligt mig inte vara förstahandsårgärden. Har sett så många trådar med föräldrar som är arga över att tvååringen får sova på dagis att jag misstänker att det inte i första hand handlar om att tillgodose barnets behov att strypa dagsvilan för många utan att det är rent egoistiska behov som styr.
Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?