Jeaninne skrev 2014-08-09 23:07:27 följande:
Du syftar på epigenetik förstår jag. Dock tror jag att du överdriver betydelsen av den havande kvinnans inverkan på barnets egenskaper. Har du verkligen en länk till någon vetenskaplig studie, som bekräftar detta om musikalitet t.ex.?
Det enda jag har läst - och jag har läst rätt mycket om det här - är att miljön i livmoden kan påverka anlag för vissa sjukdomar, t.ex. diabetes och cancer. Den havande kvinnans intag av fett och socker ska t.ex. ha påverkan på diabetes hos barnet senare i livet. Samt naturligtvis - men nu snackar vi inte epigenetik i strikt mening längre - att ett barn kan må mer eller mindre bra i magen beroende på om mamman röker, dricker alkohol, tar vissa mediciner o.s.v.... eller om hon tvärtom sköter om sig, motionerar lagom mycket, är ute i friska luften, äter en balanserad kost... gärna extra folsyra redan innan hon blir gravid.
Om du har använt ett donatorägg så förstår jag att du VILL tro att du har påverkat barnet väldigt mycket i magen, men jag tror inte i längden av att man mår bra av att tro något som inte är sant... Det viktiga är väl hur du och din man påverkar barnet med er uppfostran, nu när det finns på jorden!
Gener och DNA ligger i ägg och spermier. Någon som bara bär barnet i sin livmoder kan aldrig få in av sina gener eller sitt DNA i barnet.
Jag förstår också att de som använder sig av donerade ägg gärna vill tro att barnet har något av dem själva i sig, men så är det inte. Man måste vara lite realistisk här.
Det kvinnan som fått ägget donerat till sig, gör, är att ADOPTERA ett ägg. Kvinnan har lika lite av sina egna gener i det adopterade embryot, som hon hade haft i ett adopterat barn.