• Anonym (????)

Ni som berättat för era barn!

"Kröp dit genom huden"?

• Anonym (????)
    Mithi skrev 2014-08-08 22:34:07 följande:
    Såg din kommentar nu. Härligt att det inte bara var jag som reagerade! :-P
    Haha, ja det var tur det!
    Märkligt om man låter barnet tro det.
  • Anonym (????)
    Frontline skrev 2014-08-08 22:53:19 följande:

Har inte gjort nån äggdonation precis men vårt första barn kom till via IVF och jag vet inte om vi ska berätta det för han då han blir större, vi har pratat om det men inget bestämt..

Fast är det ert biologiska barn finns det väl ingen anledning att berätta?
    Skillnad om det är äd då mamman inte är genetiskt släkt med sitt barn.
  • Anonym (????)

Fördelen med att berätta är ju också att barnet då förstår hur efterlängtat det var.
    Fast som sagt, är det biologiska barn är det inte nödvändigt.

Barn som kommit till via donation har däremot rätt att få veta sanningen.
    Tänk om det skulle hända något i framtiden och de då får veta att mamma/pappa inte är ens biologiska förälder...

• Anonym (????)
    Leiben skrev 2014-08-08 23:10:45 följande:
    INGEN i tråden har ju som intention att dölja donationen. Läser du inte inläggen innan du svarar?
    Varför är du så arg?
    Jag spånade vidare lite på det Frontline skrev.
  • Anonym (????)
    Leiben skrev 2014-08-09 17:15:26 följande:
    Enorm tragedi! Vet inte hur man ska tänka alls! Känns som om man måste försöka ha barnperspektiv på saken men nä gud så fruktansvärt!

Det har ju hänt här i Sverige att man bytt barn på BB också. Ofta upptäcktes det men jag såg en dokumentär där de uppdagades när barnen blivit några år. De bodde i samma by. Det ena föräldraparet vill byta tillbaka till de biologiska barnen medans de andra paret vill behålla de barn som vuxit upp med dem. 

Det slutade med att hon som ville byta fick båda barnen. De som blev av med sitt ville inte rycka upp det andra så de blev barnlösa så att säga.

www.kuriren.nu/kultur/om-pojkarna-som-forvaxlades-pa-bb-5655279.aspx
    Barnperspektiv... det handlar om två bebisar.
    Och eftersom båda paren var i "donationssvängen" så rör det sig troligen om stadgade, bra föräldrar. Så svårt... tur man inte behöver avgöra den tvisten.

Ska kolla länken!
  • Anonym (????)
    Leiben skrev 2014-08-09 17:55:57 följande:

(????) och (-): Är ni i donationssvägen eller har ni bara lite allmänna åsikter?

Är inte i svängen utan bara läser och försöker tänka mig in i situationen.
    Hoppas det är ok.
  • Anonym (????)
    berättat skrev 2014-08-09 18:18:18 följande:
    Nu handlar inte detta om barn som bytts bort på BB eller försvunnit och tagits omhand av ngn annan (motsvarande din hundhistoria).

Vet inte hur lagarna ser ut i Italien men FYI så klassas den som burit ett barn i Sverige som biologisk mor, om än inte genetisk. I detta fall, om detta hade varit i Sverige, hade alltså det andra parets man varit biologisk pappa men den biologiska mamman hade varit den som burit barnet genom graviditeten. Har mycket svårt att tro att detta fall i Sverige ens hade varit uppe i en domstol utan det hade varit självklart att den som bär ett barn också har rätt till det (förutsatt att inte socialtjänsten omhändertar det pga misskötsel förstås). Man tar inte ifrån en biologisk mor hennes barn, och sen kan ni som klassar den andra kvinnan som biologisk mor tycka vad ni vill om det. Ur ett renodlat barnperspektiv är frågan naturligtvis lite mer komplicerad.

Sen undrar jag dock varför (-) o (????) inte startar en egen tråd om detta utan tar över en annan tråd som handlar om en helt annan fråga.
    Det finns redan en tråd om detta som jag länkade.
    Om ts tagit illa upp hade jag respekterat det men det gjorde hon inte.
  • Anonym (????)
    Leiben skrev 2014-08-09 18:28:55 följande:
    Helt ok. Ganska roligt att du är intresserad av ämnet ändå.
    berättat skrev 2014-08-09 18:18:18 följande:
    Nu handlar inte detta om barn som bytts bort på BB eller försvunnit och tagits omhand av ngn annan (motsvarande din hundhistoria).

Vet inte hur lagarna ser ut i Italien men FYI så klassas den som burit ett barn i Sverige som biologisk mor, om än inte genetisk. I detta fall, om detta hade varit i Sverige, hade alltså det andra parets man varit biologisk pappa men den biologiska mamman hade varit den som burit barnet genom graviditeten. Har mycket svårt att tro att detta fall i Sverige ens hade varit uppe i en domstol utan det hade varit självklart att den som bär ett barn också har rätt till det (förutsatt att inte socialtjänsten omhändertar det pga misskötsel förstås). Man tar inte ifrån en biologisk mor hennes barn, och sen kan ni som klassar den andra kvinnan som biologisk mor tycka vad ni vill om det. Ur ett renodlat barnperspektiv är frågan naturligtvis lite mer komplicerad.

Sen undrar jag dock varför (-) o (????) inte startar en egen tråd om detta utan tar över en annan tråd som handlar om en helt annan fråga.
    Jag håller med berättat om att det hela är en annan diskussion. Vi kan väl avsluta just den delen av diskussionen men jag vill ändå hänvisa till artikeln jag skrev om där den tydligt visar att det inte finns ett rätt svar på detta. I det fallet så blev ju båda föräldrarna av med sitt biologiska barn men när det uppdagades klart hade de ändå helt olika syn på det hela. Vi kan väl bara enas om att det är komplext och att man som individ kan känna helt olika kring ämnet jämfört med någon annan i samma situation.

Nu kan vi väl återgå till att diskutera erfarenheter eller tankar kring berättandet om donationen för barnet.

Respekterar detta.
  • Anonym (????)

Ber TS om ursäkt för att jag länkade till den där artikeln.
    Trodde inte tråden skulle spåra ur så här.

Till er som vill fortsätta diskutera, gör det i ovan nämnda tråd.

Svar på tråden Ni som berättat för era barn!