• Gabriella55

Hur mycket godis i påsen?

Hej, största flickan har redan fyllt (i maj) men ska ha kalas när skolan börjar. Tio flickor kommer det vara i klassen så dom kommer bli bjudna. Sedan såklart är hon och dom två andra syskonen med. Totalt blir dom 13 barn.
    Hur mycket godis ska man lägga i påsarna?
    Vad ska man lägga i för godis?
    Hur mycket ungefär är rimligt att lägga på godis till tolv barn( yngsta barnet i familjen äter inte godis)?

Julia-14/5-2007 Aaron-27/12-2010 Nellie-29/5/2012 BF-20/12-2014
  • Svar på tråden Hur mycket godis i påsen?
  • Anonym (Frukt)

Nån frukt, nån ballong, nåra dumlekolor och kanske nån tablettask. Räcker gott är det bara tjejer kanske nån hårsnodd eller litet hårspänne istället för ballonger eller både och

• Stårschan

Godispåsar på barnkalas är ett elände. Lägger du i nyttiga och tråkiga saker, eller för lite godis, blir barnen besvikna och tycker att det är ett skitkalas. Lägger du i mycket godis tycker föräldrarna att du är en oansvarig hippie som inte borde ha fått ansvara för deras älskling.

Vill man inte druga ut godispåsen med frukt så kan små russinpaket vara ett alternativ.

• cosinus

Ålder på barnen? Är de små (under 5 år) så räcker en klubba, en liten tablett-ask och någon chokladbitar väldigt långt. Klubbor är bra då de tar tid att äta (men kladdigt) godis-halsband är (också kladdiga) populära och upplevs som mycket av barnen då de räcker en halv evighet.

• Tow2Mater

Som Stårschan säger! Det är inte helt lätt.

Själv håller jag på och planerar (!) en godispåse, den ska vara på temat "plants vs zoombies" och jag har upptäckt att det är ett litet elände. En plast zombie figur, en knapp med zombiemotiv man kan fästa på tröjan, och en studsboll som ser ut som ett zombieöga ska ingå.
    Godiset jag tänkt så långt blir en zombieklubba, ett par tunna rör med godispulver (symboliserar zombienas höjdhoppspinnar, för er som är bekanta med detta spel), en liten påse med 16 små godiskulor (typ M'n'M storlek) i färger som kan symbolisera ärtorna som ärtsjutarna skjuter, och en annan liten påse med en blandning av godisbitar som ser ut som majskolvar, körsbär, lakritsbitar som symoliserar trädstumpar, och nåt annat som jag inte minns nu vad det är. Allt har inte anlänt med posten ännu, så jag har inte fått just påsarna, så får väl se hur det ser ut då jag kommer så långt. Man vill ju inte ha en påse som ser för tom ut heller.  :)

• amalie79
    cosinus skrev 2014-08-08 09:09:07 följande:

Ålder på barnen? Är de små (under 5 år) så räcker en klubba, en liten tablett-ask och någon chokladbitar väldigt långt. Klubbor är bra då de tar tid att äta (men kladdigt) godis-halsband är (också kladdiga) populära och upplevs som mycket av barnen då de räcker en halv evighet.

Och klubbor tycker jag är en mardröm, skulle aldrig servera dem på ett barnkalas där det springs och hoppas omkring. När man äter klubba sitter man stilla!
  • Tow2Mater

Hos oss ges godispåsarna oftast till barnen som en liten present de tar med sig då de lämnar kalaset.

• amalie79

På barnkalas ska det i mina ögon vara rejält med godis, inte nån fattig tablettask.

Hela poängen är ju att ungarna ska bli totalt sockerrusiga, det var ju det som var spännande med kalas när man var barn, vad godispåsen hade för utseende och innehåll.

Hade det legat ett äpple eller en gummisnodd i hade man ju undrat vad det var för fel på den morsan.

Från ungefär nio årsåldern har vi kört skålar med lösgodis istället, då är man lite för gammal för godispåse tycker jag

• Duckan

Det behöver inte överdrivas med godis, men frukt och ballong känns lite passe när vi pratar om barn i skolåldern.

• Gabriella55
    cosinus skrev 2014-08-08 09:09:07 följande:

Hon har fyllt sju år. Och sk börja ettan!!
    Julia-14/5-2007 Aaron-27/12-2010 Nellie-29/5/2012 BF-20/12-2014
  • Flickan och kråkan

Fick ett tips här tror jag.....eller någon annanstans om att låta barnen trä egna godishalsband. Godissnören och så diverse godisar, choklad-cherrios etc med hål som går att trä. Borde väl passa som aktivitet för en gäng flickor på 7 år .

Svar på tråden Hur mycket godis i påsen?