• Janina93

Kattunge tips

Hej på er. 

Har ni något tips på vad man kan göra för att få kattungen att låta bli blommorna?

Han lägger sig i blommorna, så nu har vi fått tagit bort alla blommor och ställt dom i badrummet, bara för att dom ska få vara ifred. 

Och finns det något man kan göra för att få sova ut då våran lilla misse gärna börjar bita i fötter och ben när klockan är 5 på morran och man gärna vill sova. 

Dela gärna med er av andra tips ang kattungar. :) 

• Svar på tråden Kattunge tips
  • carrolinea

Fixa kattgräs då låter han/hon bli blommorna. Nä min när hon varit ville med leka vid den tiden, jag livat det blir bättre :).

Hut gammal är eran kattunge?

• nemo1

Man släpper självklart inte ut en liten kattunge. Köp en kattkompis till kattungen så får ni vara ifred. Kattungar mår bäst av att ha en kompis. Ni måste aktivera katten massor.
    Kattungar ska ha fri tillgång på mat, ni kanske inte har det? Och...kattungar är kattungar om ni inte visste det. Kattungars liv går ut på att busa, så som sagt köp en kompis till den.

• nemo1

En sak till. Många blommor och växter är väldigt giftiga för katter så läs på vilka ni måste ta bort.

• Eleonor01
    nemo1 skrev 2014-08-07 21:07:51 följande:

Man släpper självklart inte ut en liten kattunge. Köp en kattkompis till kattungen så får ni vara ifred. Kattungar mår bäst av att ha en kompis. Ni måste aktivera katten massor.
    Kattungar ska ha fri tillgång på mat, ni kanske inte har det? Och...kattungar är kattungar om ni inte visste det. Kattungars liv går ut på att busa, så som sagt köp en kompis till den.

Eftersom de har fått hem den så är den äldre än 12 veckor så varför skulle man inte kunna släppa ut den???? Våra har alltid fått gå ut oavsett ålder.
  • nemo1
    Eleonor01 skrev 2014-08-07 21:23:17 följande:
    Eftersom de har fått hem den så är den äldre än 12 veckor så varför skulle man inte kunna släppa ut den???? Våra har alltid fått gå ut oavsett ålder.
    En katt ska som sagt givetvis inte släppas ut innan de är kastrerad, vaccinerad, idmärkt och försäkrad!!
  • Eleonor01
    nemo1 skrev 2014-08-07 23:27:08 följande:
    En katt ska som sagt givetvis inte släppas ut innan de är kastrerad, vaccinerad, idmärkt och försäkrad!!
    För att? Det enda de inte är när de e 12 veckor är kastrerade så det är absolut inga problem. Ska man hålla en katt inne tills den e 6 månader?
  • nemo1
    Eleonor01 skrev 2014-08-08 05:31:38 följande:
    För att? Det enda de inte är när de e 12 veckor är kastrerade så det är absolut inga problem. Ska man hålla en katt inne tills den e 6 månader?
    En katt kan bli könsmogen från fyra månaders ålder och då dels kliva på honor den hittar ute och dels så är risken stor att den sticker för att sätta på varenda okastrerad hona på flera mils avstånd.
    En kattunge har inte den mognaden heller att bedöma faror.

Och att inte släppa ut katten förrän den är sex månader??? Jag hjälper hemlösa katter och många har aldrig någonsin varit inne och det funkar galant!. Är man rädd om sin katt så har man den inne eller i rastgård!
  • carrolinea
    nemo1 skrev 2014-08-08 09:26:07 följande:
    En katt kan bli könsmogen från fyra månaders ålder och då dels kliva på honor den hittar ute och dels så är risken stor att den sticker för att sätta på varenda okastrerad hona på flera mils avstånd.
    En kattunge har inte den mognaden heller att bedöma faror.

Och att inte släppa ut katten förrän den är sex månader??? Jag hjälper hemlösa katter och många har aldrig någonsin varit inne och det funkar galant!. Är man rädd om sin katt så har man den inne eller i rastgård!
    Min katt gillar att vara med ute i sele, har precis kastrerat henne och vi har en innegård som hon absolut inte vill vara ute på men annars hänger hon gärna med.

Jag håller med dig, skulle aldrig vilja släppa ut henne där det finns bilar mm utan uppsikt, men hon håller sig till mig med.
Svar på tråden Kattunge tips