• klarsson

Någon i Karlstads trakten som väntar på IVF (hösten 2014)?

Hej hej! Min man och jag, både 35, väntar på besked på när jag ska börja IVF proceduren. Troligtvis kommer detta ske i örebro någon gång under hösten men undrar om det är någon annan som håller på att vänta på IVF eller har genomgått det som bor i Karlstads trakten? Vore kul att få höra andras erfarenheter och följa uppdateringen om hur det går samt få lite extra stöd. Tack :)

• Svar på tråden Någon i Karlstads trakten som väntar på IVF (hösten 2014)?
  • klarsson

Men herre gud vad många ägg! Det var verkligen bra nyheter (inte att du blev överstimulerad såklart) men nu har ni väldigt stor chans att ha några att frysa.

Hoppas du mår bättre snart! Inte alls roligt att vänta och samt att bli överstimulerad men nu är ni på väg att bli föräldrar och chanserna är jätte bra! 

De satte in bara ett ägg pga att jag ligger i riskzonen att bli överstimulerad. Tre av de 8 fick de frysa. De hade utvecklats jätte bra. De 4 som är kvar skulle de se om de skulle utveckla något mer så att de eventuellt skulle kunna också frysas.

En fråga som jag tänkte om - tar du prenatal vitaminer (ingen aning vad de heter på svenska)? Jag kommer ifrån USA där alla de som försöker bli gravida rekommenderas ta dem. Men här i Sverige har de bara rekommenderat att jag tar folsyra. Frågade även doktorn som gjorde äggåterföringen och fick samma svar. Nyfiken om de gett något annat råd vid CSK.

• Muliin

Ja och imorgon ringer dom och säger om äggen har blivit befruktade. Jag har en känsla i mig som säger att detta kommer och gå vägen :D

Det blir frysning av dom befruktade äggen som bli tillsvidare. Imorn måste jag ringa CSK igen.

Läkaren i Örebro fråga om jag hade känt något illamående, och när jag väl tänkte efter så har jag ju faktiskt varit det till och från. Har inte haft samma hungerkänsla som innan och då började han babbla om överstimulering.

Det enda jag äter är folsyretabletter och det har jag gjort ända sen första besöket på Charlottamottagningen. Men vad är dom tabletterna till för i USA då?

Hoppas verkligen att det tar sig för er :D

Blir spännande om ett par veckor och se !

• Muliin

Hej och hå va många befruktade ägg vi fick! Hela 16 st :)

Nu hoppas vi bara att dom överlever helgen, måndag ringer dom igen och berättar :)

• klarsson

Grattis på det bra antalet befruktade ägg! :)

Prenatal vitaminer är typ vitaminer som är speciellt formulerade för kvinnor som försöker bli gravida. Jag vet inte precis vad skillnaden är ifrån en vanlig multivitamin.

• Muliin
    klarsson skrev 2014-10-03 22:20:34 följande:

Grattis på det bra antalet befruktade ägg! :)

Prenatal vitaminer är typ vitaminer som är speciellt formulerade för kvinnor som försöker bli gravida. Jag vet inte precis vad skillnaden är ifrån en vanlig multivitamin.

Tack :)

Ja då skulle jag nog säga folsyretabletter. Dom är bra att äta när man försöker blir gravid och i börjar av graviditeten ska man äta dom
  • lanalei

Hej :) Hoppas det är okej om jag hoppar in. Bor också strax utan för Karlstad och vi var i Örebro i torsdags och gjorde äggplock. Tredje försöket för oss så är lite extra press sen här gången.

Vi fick ut 9 ägg varav 8 var mogna och av dem blev 5 normalt befruktade. Inte jättemånga, men räcker ju med ett superägg :) Igår ringde de och sa att de utvecklats fint och återföringen blir på tisdag. Är första gången som de väljer att odla längre än två dagar på våra så vi är väldigt glada nu :) De tidigare försöken har vi fått tillbaka embryon av väldigt dålig kvalité.

• Muliin
    lanalei skrev 2014-10-04 17:46:30 följande:

Hej :) Hoppas det är okej om jag hoppar in. Bor också strax utan för Karlstad och vi var i Örebro i torsdags och gjorde äggplock. Tredje försöket för oss så är lite extra press sen här gången.

Vi fick ut 9 ägg varav 8 var mogna och av dem blev 5 normalt befruktade. Inte jättemånga, men räcker ju med ett superägg :) Igår ringde de och sa att de utvecklats fint och återföringen blir på tisdag. Är första gången som de väljer att odla längre än två dagar på våra så vi är väldigt glada nu :) De tidigare försöken har vi fått tillbaka embryon av väldigt dålig kvalité.

Ju fler desto roligare :)

Ja va kul hoppas det blir tredje gången gillt!

Lycka till! :)
  • lanalei
    Muliin skrev 2014-10-04 21:32:30 följande:

Ju fler desto roligare :)

Ja va kul hoppas det blir tredje gången gillt!

Lycka till! :)

Tack och lycka till ni också :)

Vi hoppas såklart på att få ett fint embryo tillbaka på tisdag som leder till en bebis. Men annars vill vi nog testa IVF någon mer gång fast på en annan klinik. Jag tycker personalen i Örebro är superbra och jättetrevliga men känns dags att prova en annan klinik som kanske har andra metoder eller utrustning :)
  • Muliin
    lanalei skrev 2014-10-04 22:33:21 följande:
    Tack och lycka till ni också :)

Vi hoppas såklart på att få ett fint embryo tillbaka på tisdag som leder till en bebis. Men annars vill vi nog testa IVF någon mer gång fast på en annan klinik. Jag tycker personalen i Örebro är superbra och jättetrevliga men känns dags att prova en annan klinik som kanske har andra metoder eller utrustning :)
    Hoppas på det bästa nu att det tar sig :)

Dom ringde från Örebro idag. 2 st blastocyster gick till frysen ev mer imorgon.

Synd bara att jag blev överstimulerad så att vi måste vänta tills slutet på november :/
  • klarsson
    lanalei skrev 2014-10-04 17:46:30 följande:

Välkommen! Lycka till :)
Svar på tråden Någon i Karlstads trakten som väntar på IVF (hösten 2014)?