• Anonym (Anonym)

3 frågor

Hej hej!

1, När man ansöker om föräldrapenning så ska man utgå från sin nuvarande inkomst. Men inom vilket intervall är det man kollar? Är det det senaste året, halvåret eller är det några månader från slupvisvalda månader?
    2, Jag undrar vad som händer med SGIn om man under sin föräldraledighet skulle byta jobb och därmed få lägre lön? Behåller jag min SGI för hela första barnet och sen om det kommer en till så är det nytt för den (om det inte är så att SGIn är skyddad, tex att nästa barn kommer till inom 1.5 år eller att man registrerar heltid efter det första levnadsåret)?

3, Jag har i dagsläget en fast lön och sen även reseersättning i form av tidsersättning och milersättning. Säg tex att min lön är 20000kr brutto, att min tidsersättning är 1000kr brutto, att min milersättning är 1000kr brutto och att min milersättning som är skattefri är på 1000kr. Vad skulle min SGI bli då? Hur räknas den ut?
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden 3 frågor
  • Försäkringskassan

Hej!

Du ska alltid ange aktuell inkomst till Försäkringskassan. Har du en fast anställning anger du månadsinkomsten x 12. Om du har en timanställning eller behovsanställning behöver vi få ett arbetsgivarintyg för de senaste 12 månaderna där det framgår hur mycket du har arbetat samt hur mycket du har tjänat.

Så länge barnet är under ett år är din sjukpenningrundande inkomst, SGI skyddad. Från barnets ettårsdag behöver du ha en sysselsättning med fem dagar per vecka för att SGI:n ska vara skyddad. Om du inte har en sysselsättning med fem dagar per vecka kommer din SGI att sänkas till din faktiska inkomst. Din föräldrapenning är däremot skyddad oavsett fram till barnet fyller två år. Om du blir gravid inom ett år och nio månader kommer din ersättning vid föräldrapenning bli den samma på det kommande barnet som du har haft för det äldre barnet.

För att en ny SGI ska fastställas behöver man ha börjat på det nya arbetet samt att det ska pågå i minst 6 månader eller att arbetet anses vara stadigvarande. Om du har restidstillägg kan du räkna med det i SGI:n.

Du kan räkna ut din dagersättning av föräldrapenning samt sjukpenning enligt följande formel:

Månadslönen x 12 x 0,8 x 0,97 / 365.

Hälsningar

Doris, handläggare

Svar på tråden 3 frågor