-
haft oskyddat sedan okt-13, fick mf i maj-14 och sedan dess har vi försökt men vi slutade aktivt i december typ då vi ska gifta oss den 5e september nu i år så blir lite mycket att tänka på samtidigt. Så jag vet inte riktigt hur länge man kan säga att vi har försökt.Nostalgity skrev 2015-02-17 18:02:26 följande:Hur länge har ni försökt?
-
Mellan ägglossning och BIM (man brukar säga att det är 14 men det kan vara minera och längre)Nostalgity skrev 2015-02-17 18:23:36 följande:Vad är en lutealfas? Hehe
Ja första gången
skulle gissa på att du har längre lutealfas, men det märker du mer när du väl får ett plus eller mens.Nostalgity skrev 2015-02-17 18:24:15 följande:Då får ni ju hjälp snart iaf?
Jag hoppas de, såg nu att jag hade fått ett brev ifrån gyn så ska imorgon gå och ta blodprov. så det känns skönt :D -
aa, nu blev jag mycket gladare :) lite lättad också.SecretlyMe skrev 2015-02-17 19:12:46 följande:
Emmissara - åh, härliga nyheter! Hoppas ni kommer någon vart i er "utredning" :)
En annan sak, jag vill egentligen ta ett sådant där hemma test på mannens spermier, men ja vet inte riktigt hur ja ska framföra det, vill inte att han ska ta illa upp (han är inne i en period då han är väldigt nära på att gå in i väggen känns det som så jag försöker att göra livet lite lättare för honom). Men det skulle vara lugnande för mig att veta att det inte är något fel på honom.
Vad har ni andra för åsikter om det? alla åsikter välkomnas :) -
Tack för ett jättebra svar, det hjälpe mig verkligen :D <3 Jag får se om det passar att börja prata om det lite ikväll, isf så skriver jag om hur det gick imorgon :DSecretlyMe skrev 2015-02-17 19:34:41 följande:Att tänka på med dessa test är att de inte mäter kvalitén. Han kan fortfarande ha många och dugliga spermier men testet mäter ju efter en viss nivå.
Jag har försökt ta upp det med min karl oxå och i början gick han med på det när vi försökt ett år, men det är ett väldigt känsloladdat ämne. Det märkte jag när han skrev till min SYSTER och berättade hur han skämdes för att han inte gjort mig gravid än. Till mig säger han inte ett dugg.
Jag tror att det kan bli laddat sinsemellan OM testet visar negativt. Men jag är oxå väldigt sugen på att prova.. Men grejen är ju den, visar testet positivt vet man fortfarande inte hur kvalitén är. De kan likväl vara trötta och sega "allihopa" även om mängden stämmer..
Nä, jag är kluven. Jag kanske skulle börja samtalet med "vad tycker du om...?" och berätta vad det är och vad det gör. Att framföra det positiva med att ta testet hemma, exempelvis att man slipper läkare och kostnaden för själva besöket. Dessutom blir det mer avslappnat. Man kan även nämna att skulle det vara negativt så finns chansen att spermier finns, bara i lägre antal och att de fortfarande kan ha bra kvalité. Det kan även vara en bra grund när man vill söka hjälp hos gyn och då tala om att man fått ett negativt spermietest och vad jag hört av andra har det tagits på allvar och man har då mer noggrant undersökt mannens spermier.
Hoppas ni kommer fram till ett beslut som känns bekvämt för er. Men av erfarenhet vill jag råda dig till att försiktigt framföra detta som enbart en tanke. Jag har själv en karl som varit nära att gå in i väggen och det är ändå en stor press att få veta hur simmarna ser ut.
Man får tänka lite "hur hade jag reagerat om han ville att jag skulle ta ett hemmatest för mina ägg? Hur hade jag velat att han framfört det till mig?"
Nu blev det svinlångt, hoppas du inte somnade ;p
Men visst det finns ju inga garantier det kan vara ett positivt test men som sagt att de är slöa men de kan också vara negativt men de som finns är jätte aktiva.
men som du säger man kanske blir tagen på mer allvar av sjukvården om man fått negativt hemma. Vill inte behöva försöka en massa om det är fel på oss båda och det bara kommer ta massa onödig tid, om du förstår vad jag menar? -
ååh :( sånt är inte kul, ni för försöka sexa på så nära inpå ni kan, det kanske går ändå (ägget kan ju släppa senare, om det inte är så att du är 100 på att det släppte igår eller idag) <3Reggi skrev 2015-02-17 19:51:20 följande:
Äl antingen idag eller igår, har haft jätte ont i livmodern idag :( Sambon jobbar natt och han har redan åkt till jobbet så blir nog inget denna gång.
-
åå, aa jag vet precis hur du känner och det var väl typ så jag kände när jag fick mitt lilla besked, jag tänker det värsta direkt :/SecretlyMe skrev 2015-02-17 20:52:54 följande:Varsågod :) <3
Jag förstår vad du menar. Jag är rädd att vi inte är fertila "tillräckligt" och behöver hjälp. Och jag är ännu mer rädd för att han inte ska ha spermier alls/ att jag inte har någon bra kvalité på mina ägg och att vi aldrig ska kunna få biologiska barn. Man läser enormt mycket skräckhistorier på FL...
Men i eftermiddag har jag mått bättre, är lite positivare så hoppas på det bästa nu, vill ha en utredning och blodprov är ju iaf en start :D -
oroa dig inte innan du vet säkert, men om jag var du skulle jag boka en tid till gyn och visa detta, (jag skulle vilja veta det så snabbt som möjligt så att man kan fixa det så snabbt som möjligt ifall att det är något)SRMmamma87 skrev 2015-02-18 17:26:30 följande:Mina lutealfaser har sett ut såhär sedan jag började tracka dem:
cykel 1 - 10 dagar
cykel 2 - 15 dagar
cykel 3 - 9 dagar
cykel 4 - 10 dagar
cykel 5 - 13 dagar
cykel 6 - 12 dagar
cykel 7 - 11 dagar
cykel 8 - 16 dagar
cykel 9 - 12 dagar
cykel 10 - nu
Längden på mina cyklar har varierat från 27-32 dagar.
Jag har efter din kommentar försökt läsa på om progesteronbrist, men vet inte riktigt. Känner mig dock lite uppskrämd nu att det skulle vara något fel på mig. -
eftersom att vi också har valt att sluta aktivt några månader framåt så kommer jag också finnas kvar till hösten, jag hoppas ändå att alla ni andra får ert efterlängtade plus.SecretlyMe skrev 2015-02-18 20:24:41 följande:
Tack tillklaras!
Pyret - du är nog inte sist ut. Vi pratade igår jag och sambon och kom överens om att söka hjälp först efter sommaren om det inte tar sig innan dess. Han vill inte göra spermietestet och jag accepterar hans vilja i det. Jag är rädd att denna tråd kommer hinna dö ut innan jag plussat, precis som en annan tråd gjorde som jag var med i väldigt länge utan plus.. Den tråden skapades 2013..
Nu har ju vi försökt lite on/off med tanke på hur vår relation sett ut. Våra försök är ju betydligt mer seriösa nu och vi bor faktiskt tillsammans och har en relativt stadig ekonomi.
Håll hoppet uppe, Pyret. Förhoppningsvis sker det utan att du ska behöva lägga allt för mycket tanke kring det. Jag ska försöka hålla hoppet uppe oxå, men vi följs åt hela vägen vännen. Kram
Pyret 85 skrev 2015-02-18 20:04:24 följande:Förresten så väljer jag just nu att inte ha något datum på mig i BIM-listan. Just nu känns det som jag kommer vara sist ut eftersom vi har paus tills augusti. -
De va en riktigt bra text, klok och lite rolig på samma sätt. Man fick sig en tankeställare på vissa av punkternaSRMmamma87 skrev 2015-02-20 21:21:56 följande:
www.stallknaggagarden.se/personligt/
Hittade den här texten som jag tyckte var skön att läsa, kanske ni gör det också? Handlar om ofrivillig barnlöshet.
-
Jag har berättat för mina närmaste kompisar som jag vet att jag får bra stöd ifrån, de längtar grymt mycket efter att jag ska bli gravid, men de vet att vi kommer ha ett uppehåll nu ett tag framöver p.g.a. mycket i skola, renoveringar, bröllop.SRMmamma87 skrev 2015-02-24 21:42:26 följande:
Hur många av er har berättat för era föräldrar/familjen att ni försöker skaffa barn?
Hur många av er tänker ta ett uppehåll i Mars månad för att undvika Decemberbebis? Vad är era tankar om detta?
Mina föräldrar vet även om mitt missfall, och de anar nog att vi har försökt och de vet om att jag har fått reda på att jag kommer eventuellt ha svårt att få barn.
Dock så ska jag och min sambo till en stor festival i sommar och jag är så kluven, jag vill vara ung en sommar till men min högsta dröm är att bli gravid, och om jag nu kommer ha svårt att bli gravid så känns det fel att skydda sig, för om jag bli gravid utan hjälp så skulle det ju vara jätte bra, men det skulle nog inte kännas så kul att åka till en festival där alla är unga, galna, onyktra + åka 20h i buss enkelresa.
(behövde bara skriva av mig lite om de är okej)