• Zora

BIM September 2014

Grattis till er som fått plus sedan senast jag var inne! Har inte haft tid att läsa så mycket då vi är mitt uppe i husköp

• Zora
    SecretlyMe skrev 2014-09-26 08:18:46 följande:

Sov 4h innan tempning vid 3. Gjorde den som sagt för skojs skull, innan jag klev upp för att gå på toa.

Tog nästa vid sju som jag brukar och då var den på 37.3. Tror snart jag skiter i tempen, för jag har aldrig sammanhängande sömn pga att jag ALLTID går på toa minst en gång på natten..

Fortsätt att tempa tycker jag och använd någon app, t.ex fertilityfriend, för att få en kurva (om du inte redan gör det) för jag tycker att man kan se mönster även fast man tempar lite oregelbundet eller måste gå upp på natten

Jag tar min temp när dottern vaknar, vilket varierar mellan 05.30 och 7 och vissa nätter är jag vaken pga att hon är vaken. Kurvorna blir hyggliga ändå (även om enstaka temperaturer kan hoppa rejält), men det kanske fungerar olika bra för olika personer också. Vissa kanske måste ta exakt samma tid för att få ett vettigt resultat, men det ser du ju om du tempar en hel månad. Går det att urskilja temphöjningen så fungerar det
  • Zora
    Pyret 85 skrev 2014-09-26 08:36:39 följande:

Är det försent att börja tempa dag 8?

Nej det är inte försent att börja dag 8 (om du inte brukar ha Äl runt dag 8-10, för då kan det bli svårt att se) Du borde kunna se höjningen ändå

Viktigt är förstås att tempa varje dag, annars kan man missa stegringen. Men missar man tempa efter Äl och temphöjningen gör det inget, lika så om man missar tidigt i cykeln.
  • Zora
    SecretlyMe skrev 2014-09-26 10:00:03 följande:

Jag provade appen FF förut men gillar den inte. Jag har ett typiskt mönster med min temp ändå och tycker jag kunnat utgå från den :) Men nu när den svajat blir jag fundersam. Oftast betyder UNDER 37.0 för mig mens inom ca 3 dagar. Och det är 3dagar till min bim om jag har en cykel på 28d, vilket jag har svårt att tro när min ägglossning inföll senare..

Ok, men det finns ju andra appar, eller så gör du en egen kurva i excel

Lite svaj behöver inte betyda något så länge tempen håller sig högre än innan Äl. Håller tummarna!
  • Zora
    eagle87 skrev 2014-09-27 09:03:41 följande:

Hur många dagar efter pos ältesr höjd tempen vanligtvis?

Det beror på när Äl sker Förra månaden kom temphöjningen dagen efter pos Äl test för mig. Hade alltså Äl samma dag testet var positivt. (Tror dock att testet hade visat pos redan kvällen innan om jag testat då) Den här månaden vet jag inte än, men Äl testet var pos imorse. Gissar på Äl idag, men den kanske kommer på sön också.

Man kan egentligen inte se direkt efter Äl på tempen om Äl varit. Tempen varierar ju endel och en enstaka höjning behöver inte betyda något. För att säkerställa att Äl har varit behövs 3 temperaturer över tempen innan Äl (om ni förstår vad jag menar). Använder man Fertilityfriend eller motsvarande brukar inte Äl sättas ut förrän man haft de tre höga temperaturerna, där kalkas det att man har tre temperaturer över coverline.

Sen är det inte alltid tempen höjs jättemycket dag 1 efter Äl helker, utan den kan höjas i mindre steg. Men fortfarande gäller det att tre temperaturer är högre än innan.
  • Zora
    Pyret 85 skrev 2014-09-28 12:40:30 följande:

hm skumt. jaja.. flytningarna har fortsatt idag också. När jag kissat klart hänger där liksom en lång flytning från härligheten på typ 8-10 cm.. förlåt om jag är ingående. kanske pre-äl flytningar eller nått. vad vet jag.

Nu vet jag inte vilken dag i cykeln du är på, men man kan ju ha älflytningar upp till en vecka (kanske ännu längre?) innan äl, så jag gissar på att det är äl flytningar du har. Vet att jag själv vissa månader märker av dem långt innan äl och vissa månader (som nu) har jag inte sett röken av dem trots att äl med stor sannolikhet var igår (lär se på tempen om 2-3 dagar om äl var igår)
  • Zora
    tillklaras skrev 2014-09-28 21:46:39 följande:

hej alla!:)

Jag har inte skrivit mycket alls, håller mig i bakgrunden lite eftersom jag aldrig hinner skriva så flitigt:)

Äl över för denna månad tror jag nog. (Hade glad gubbe i går) vilket betyder att bim blir ca 11:e-lite senare!

Hoppas verkligen det blir ett frö denna månad-känslan är god!:)

Hej! Här är en till som bara skriver då och då Tror vi har Bim ungefär samtidigt för jag hade glad gubbe igår morse! Hoppas verkligen det blivit något för oss båda den här gången
  • Zora
    Lajsa82 skrev 2014-09-29 07:59:05 följande:

Woohoo plussade idag :) Bf är 9 Juni och det tog sig på andra försöket :) ska njuta av denna graviditet då det blir den sista, 3 barn får räcka ;)

Grattis!!
  • Zora

Wohooo! Grattis till alla plus! Vad kul att kika in och se så många glada

För min del är Äl över och nu är det bara väntan kvar fram till helgen 11-12 oktober.. Tempen har varit lite lurig efter Äl, men Fertilityfriend satte ändå Äl till den dagen jag hoppades på. Har dock i bakhuvudet att Äl kan ha inträffat något senare, fast FF bör ju ha rätt bra koll. Bara att vänta och hoppas!!

• Zora
    Pyret 85 skrev 2014-10-01 14:18:52 följande:
    Jag är helt ny på det här med FF. Har ju tempat sen dag 8. Räknar alltså FF själv ut precis när den tror att ÄL varit enligt tempen?
    Japp! Men den sätter inte ut det förrän ca tre dagar efter äl varit eftersom att tempen måste fortsätta hålla sig på en högre nivå än innan för att det ska kunna tolkas som att äl har varit (hoppas du förstår vad jag menar). Den här gången sattes inte äl ut förrän 4 dagar efter för mig.

Använder man både tempen och t.ex. äl test eller fyller i sekret så får man ett ifyllt kryss (som jag har) annars får man ett streckat om det bara baseras på tempen, men det brukar stämma bra. Dock blir det ju en extra säkerhet om en ytterligare metod används :)
Svar på tråden BIM September 2014