• GroOlsson

Är ditt barn högkänsligt?

Vet du om ditt barn är högkänslig?
    Ett högkänsligt barn har mycket starka känslor, har stor empati, tänker djupare och kan riskera att bli överstimulerad vid för många intryck.
    Med en bestämd, trygg och kärleksfull uppfostran så kan ett sådant barn bli mycket framgångsrikt, men om du försöker kuva ett sådant barn så riskerar du att barnet får ett dåligt självförtroende och kan utveckla psykiska problem.
    Alla barn borde behandlas som om de var högkänsliga dvs målen måste anpassas efter ditt barn förmåga, tillrättavisningar skall ske genom allvarliga samtal där man tillsammans hittar en bra lösning på problemet (från 3 års ålder) tidigare gäller det att vara bestämd och konsekvent så att barnet vet vad det får resp. inte får göra. Inlärningen måste vara rolig, låt barnet lära sig läsa genom att tex. se på fem myror är fler än fyra elefanter. Läsinlärning sker inte genom att ljuda högt utan genom att känna igen hela ord eller genom att tyst läsa de olika stavelserna eller bokstäverna i det okända ordet. Läs för barnet eller låt barnet lyssna på ljudböcker som är roliga. Läseböcker skall vara en bok som är intressant för barnet. Läsförmågan är inte barnets förmåga att läsa högt utan barnets förmåga att förstå en text.
    Ett högkänsligt barn läser en fakta bok långsamt eftersom vi jämför ny kunskap med tidigare kunskaper, skönlitterära böcker går mycket fortare att läsa.
    Läsinlärningen är så viktig så att vi kan inte överlåta detta åt en lärare som har många elever. Jag anser att barnen bör kunna läsa innan skolstarten så att skolstarten blir en positiv upplevelse. Låt inte barnet hoppa över ettan även om barnet behärskar ettans kurs det är lärarens skyldighet att anpassa undervisningen efter eleven.
    Låt barnen spela matte spel så att de automatiserar sina kunskaper i addition, subtraktion, och multiplikation. Det finns gratis spel på internet.
    Alla barn behöver tid till återhämtning, för högkänsliga barn är detta en förutsättning för att de skall må bra. Om du fyller ett barns fritid med massor av aktiviteter så blir det ont om tid till läxläsning och återhämtning. Återhämtning innebär att personen låter tankarna flöda fritt. Jag brukar ta en power napp dvs blundar och slappnar av utan att somna detta ger mig ny energi när min energi har tagit slut.
    Alla personer behöver minst 30 minuters motion varje dag och för oss högkänsliga så är det nödvändigt med en ned varvning varje kväll så att vi kan sova gott.

Svar på tråden Är ditt barn högkänsligt?