• Cheriiie

Oense om stavningen?!

Hej!
    Jag och min man kommer inte överens om hur vi ska stava våran dotters namn. Hon ska heta Jacqueline och jag vill att det ska stavas så, medan min man (som är från balkan) vill att det ska stavas som de gör där nere, Zaklin.

Vet inte vart jag ska ta mig till längre. Han vill ju inte förstå att den stavningen inte funkar här i Sverige och att uttalet kommer bli helt fel i det svenska samhället?

Kan man skriva Jacqueline och ha Zaklin som mellannamn? Eller blir det jätte konstigt? Alltså Jacqueline Zaklin. Vi kommer inte överens och vi är lika envisa båda två :/ hjälp....

• Svar på tråden Oense om stavningen?!
  • Ogago
    Cheriiie skrev 2014-08-05 09:56:51 följande:

Hej!
    Jag och min man kommer inte överens om hur vi ska stava våran dotters namn. Hon ska heta Jacqueline och jag vill att det ska stavas så, medan min man (som är från balkan) vill att det ska stavas som de gör där nere, Zaklin.

Vet inte vart jag ska ta mig till längre. Han vill ju inte förstå att den stavningen inte funkar här i Sverige och att uttalet kommer bli helt fel i det svenska samhället?

Kan man skriva Jacqueline och ha Zaklin som mellannamn? Eller blir det jätte konstigt? Alltså Jacqueline Zaklin. Vi kommer inte överens och vi är lika envisa båda två :/ hjälp....

Jacqueline är enormt mycket snyggare namn än Zaklin, även om dom uttalas lika. Och det finns inget utrymme för kompromisser heller.

Om ni inte kommer överens alls så glöm tjackelin eller hur det nu stavas och kom överens om nåt helt och hållet annat.
  • Cheriiie

Nu har det gått så lång tid att vi inte kan byta namn. Vi kallar ju henne Jacqueline hemma. Hon föddes 10/7 så det är lite sent för namnbyte nu men kan man inte skriva Jacqueline Zaklin så blir ingen arg/ledsen? Eller ser det förjävligt ut?

• Ogago
    Cheriiie skrev 2014-08-05 10:07:17 följande:

Nu har det gått så lång tid att vi inte kan byta namn. Vi kallar ju henne Jacqueline hemma. Hon föddes 10/7 så det är lite sent för namnbyte nu men kan man inte skriva Jacqueline Zaklin så blir ingen arg/ledsen? Eller ser det förjävligt ut?

Har det gått så lång tid att ni inte kan byta namn så verkar ändå Jacqueline Zaklin vara ett bra alternativ. Om Jacqueline och Zaklin dessutom uttalas likadant så funkar det ju. När hon sen vuxit upp och hellre vill stava sitt namn med Zäta, så kan hon väl bara anmäla till skatteverket (eller hur man nu gör) och byta namn till mellannamnet Zaklin.

Fast, nu i backspegeln - ni borde nog ha kommit överens långt tidigare.
  • Alexi

Ingen kommer någonsin kunna stava barnets namn så oavsett har ni gett henne en väldigt krånglig start i livet...

• UCharlotte

Tycker det låter konstigt av en pappa att envisas med en stavning som kommer bli problem i ett land där underliga namn har det svårare.
    Hur envis får man vara liksom?

Jag hade nog blivit besviken om min pappa snurrat ihop att jag skulle hetat Tjalått.

Intellekt i bimbodräkt
  • cirkusmusen
    nevermind skrev 2014-08-05 09:59:07 följande:

Skriv ner hans version på en lapp, fråga 100 pers hur det uttalas.

• Freya

Kan ni inte välja en helt annan stavning istället då? Typ Jakeline?

• mammalovis

Hade jag inte vetat vilket namn det handlade om hade jag uttalat det sak-lin. Så att använda båda stavningarna känns väl som en okej kompromiss.

Sedan går det ju byta namn nu, barnet har ju inte lärt sig lyssna till sitt namn efter mindre än en månad. Däremot får hon ju lättare att stava sitt namn med pappas variant.

Här föredrar vi kortare namn, just för att det blir enklare för barnet att lära sig skriva. Sch-ljudet dyker ju upp väldigt sent hos barn, så det kanske inte kan säga sitt namn rätt före 4-5 års ålder, OM ni har otur. Namn med R som min dotter har kan också vara osmidigt, hon är 3,5 och använder j eller l, så det är svårt att förstå för andra.

• Karpalo
    Alexi skrev 2014-08-05 10:11:11 följande:

Ingen kommer någonsin kunna stava barnets namn så oavsett har ni gett henne en väldigt krånglig start i livet...

Svar på tråden Oense om stavningen?!