• zitaplita

helgöl

Hej
    Har aldrig skrivit något inlägg innan men känner att det är dax att söka hjälp!
    Har träffat en man,en dansk man..Och som vi vet är danskarna mycket för öl.Hela dagarna på helgen dricker han öl.Dock grön tuborg?men många.
    Beteer sig ordentligt(lite löjlig ibland) fixar o donar,lagar mat,går gärna på stan men ändå.Är det verkligen ok att ge sig in i detta???
    Kan man påverka tro?
    Jag har barn,tonåringar ,han har inga?Vill jag i framtiden låta mina tonåringar leva i ölens helg!!! Visst skall vi vuxna föregå med gott exempel!
    Ge mig lite respons på detta är ni snälla..Behöver höra!

• Svar på tråden helgöl
  • Charlotte73

Jag är dansk, så jag vet lite om ölkulturen i Danmark:)

Det är fullt normalt att ta en öl när man kommer hem från jobbet, men att ta en öl kl 9 på helgen är inte nornal kultur. Får man besök av nån på förmiddagen (10 tiden) är d fullt normalt att bjuda på en 'formidagsbajer' (förmiddagsöl), o lika så, vilket är ganska så vanligt, om man bjuder på förmiddagskaffe

(typp brunch/frukost) är det vanligt att man bjuder på Gammel Dansk till detta o sen efter brunch/frukost bjuder man på en öl.

MEN att gå runt hemma själv o dricka 10-12 öl på helgen: Det gör man ikke:)

• zitaplita

tack för ni svarar.jag har inga problem med hans öl,men ser längre fram.Han skall träffa mina vänner,familj etc.Ser det något jag inte ser? Blev egentligen "ett problem" när jag började tänka?och ett så såddes från han att hur tänker vi framåt?
    Och till dig charlotte73 från Danmark..Tack! Jag möter många av hans vänner och är mycket ute i Danmark,men blir ju endast helger och då fungerar de så.
    I bakgrunden finns hemska saker som gör att han lever mycket i nuet,fanns en tid då "min Dansk" inte trodde han skulle finnas i jordelivet?
    Tro inte det värsta tack,men ytterst få i världen har varit i denna situation.Så jäklar var känsligt och kusligt jobbigt att ta upp...

• Anonym (ssiia)
    Charlotte73 skrev 2014-08-05 11:47:12 följande:

Jag är dansk, så jag vet lite om ölkulturen i Danmark:)

Det är fullt normalt att ta en öl när man kommer hem från jobbet, men att ta en öl kl 9 på helgen är inte nornal kultur. Får man besök av nån på förmiddagen (10 tiden) är d fullt normalt att bjuda på en 'formidagsbajer' (förmiddagsöl), o lika så, vilket är ganska så vanligt, om man bjuder på förmiddagskaffe

(typp brunch/frukost) är det vanligt att man bjuder på Gammel Dansk till detta o sen efter brunch/frukost bjuder man på en öl.

MEN att gå runt hemma själv o dricka 10-12 öl på helgen: Det gör man ikke:)

Fast även om det inte är normalt att dricka 10 öl hemma så känns gränsen väldigt fin. För det är inte ovanligt att svenskar dricker öl hemma på kvällarna. Och eftersom det är normalt att bjuda folk på öl dagtid i Danmark så känns det som att det borde finnas många som dricker öl ensamma dagtid också?
  • Charlotte73

Hahaha, nej det är inte normalt att dricka öl ensammen på dagtid bara för att man bjuder på en öl på dagtid om man får besök:D

• Charlotte73

Till Steven: Ja, det är inte normalt att börja dricka öl kl 9 o svepa i sig 10-12 stk om man är själv!

• zitaplita

10-12 öl ensam,men i sällskap då..Knappast eller hur?
    Problemet är ju hur man tar upp det utan att egentligen gå på personangrepp..Eller skall jag lägga ner.Avsluta NU!!!!!?

• Tow2Mater

Du kan val bara fraga honom och prata om hur han ser pa saken. Ta upp det som en kulturell olikhet.

• Anonym (4,2%)
    Steven01 skrev 2014-08-05 22:04:55 följande:
    Början man dricka öl kl 9 på morgonen har man allvarliga alkoholproblem.

Nä, det betyder inte per automatik man har allvarliga alkoholproblem.

Bara för man råkar ta första ölen kl9.

Sen är den gröna tuborgen på 4,2%, det är inte så himla mycket.

Så stirra sig blind på antalet öl, b lir lite fel där.

Antar de är även 33cl.

• zitaplita
    Charlotte73 skrev 2014-08-07 21:01:05 följande:

Du kan ju kanske påpeka att han får ölmage...??:)

Haha den var go,ska jag absolut göra : )
Svar på tråden helgöl