För kort för 9-25 kg bilstol?
Jag har två barn. En 2,5-åring som åker i en BeSafe Izi Kid X3 och en 7 månaders som behöver byta från sitt babyskydd nu, hon har precis börjat sitta utan stöd och trivs inte så bra i babyskyddet längre.
Min plan är att köpa en ny (bakåtvänd, givetvis) stol till storebror, en som är godkänd upp till 25 kilo som han kan sitta i så länge som möjligt och att lillasyster ärver hans Izi Kid.
Men jag vill att båda barnen ska kunna använda båda stolarna, så att man kan variera vem som sitter fram och vem som sitter bak beroende vilka som åker i bilen. Är båda vuxna med är det bättre att ha lillasyster bak, medans om man åker själv är det bättre att ha henne fram.
Efter mycket googlande hade jag bestämt mig för en Axkid Minikid. Den har lång användbarhet och den är lätt att justera bälteshöjden på beroende på vilket barn som använder den.
Men, här kommer mitt problem. Vi åkte in till en butik igår och provade stolen, och med vad som verkade vara lägsta bälteshöjden var bältena (och huvudstödet) ändå minst fem centimeter för högt upp för lillasyster. Vi provade även en Multi-tech (tror jag försäljaren sa att den hette) men även den var för stor. Världens antiklimax när man förväntat sig att åka därifrån med en ny stol.
Jag inser ju att hon till slut kommer växa i Minikiden, men det är ju nu, när hon är så pass liten och fortfarande behöver hjälp med att stoppa i nappen, plötsligt blir vrålhungrig osv som det vore praktiskt att kunna variera om hon sitter fram eller bak.
Finns det någon som har erfarenhet av att använda de lite större bakåtvända stolarna från start? Det kanske finns ett magiskt trix för att få ner bältet ytterligare på Minikiden? Någon annan stol som skulle kunna passa?