Begränsad datortid?
Har ni några regler för hur länge era barn får sitta vid datorn/tvn/tv-spel/med mobiltelefon?
Hur gör ni för att reglerna ska följas?
Har ni några regler för hur länge era barn får sitta vid datorn/tvn/tv-spel/med mobiltelefon?
Hur gör ni för att reglerna ska följas?
Från 09.00 till 17.30 är det skärmförbud.
Oftast så är vi ute på kvällen så då blir det inte så mycket tv/dator/mobilspel ändå efter 17.30.
Har aldrig ens reflekterat över hur man ska få reglerna att följas, min son vet att han inte får titta/spela mellan dessa tider bara. Han är snart 7 år.
Känns lite 90-tal att ha begränsad datortid.
Nej inga regler.
Svårare att få tonåringar att lägga ifrån sig skärmen......
Vi lever under 2014... Behövs ej förbud så länge allt sköts regelmässigt bra! Om skola, hem och rums-sakerna blir klara och ordentligt gjorda så visst., spela på!!
Vi har inga regler som gäller tider mer än när det är dags att gå och lägga sig. 6-åringen lägger sig 20.30, 14-åringen 21.30 och 16-åringen 23.00. Så länge skolan sköts så anser jag inte att spelandet behöver begränsas. Mellansonen spelar inte så mkt då han är sportintresserad till tusen och tränar varje dag, blir inte mkt tid över till spelande efter att läxor är gjorda. Äldsta sonen spelar mkt men har å andra sidan fått A i engelska tack vare onlinespel med grabbar i USA och GB. Minstingen vill helst göra saker typ pyssla så där behövs inte heller så mkt gränsdragning. Men sömn är viktigt, därav tider för att gå och lägga sig. Och inga problem eller ngt gnäll ang det.
Vi har inga regler som gäller tider mer än när det är dags att gå och lägga sig. 6-åringen lägger sig 20.30, 14-åringen 21.30 och 16-åringen 23.00. Så länge skolan sköts så anser jag inte att spelandet behöver begränsas. Mellansonen spelar inte så mkt då han är sportintresserad till tusen och tränar varje dag, blir inte mkt tid över till spelande efter att läxor är gjorda. Äldsta sonen spelar mkt men har å andra sidan fått A i engelska tack vare onlinespel med grabbar i USA och GB. Minstingen vill helst göra saker typ pyssla så där behövs inte heller så mkt gränsdragning. Men sömn är viktigt, därav tider för att gå och lägga sig. Och inga problem eller ngt gnäll ang det.
Har aldrig haft några regler för datortider, utan det har fungerat utmärkt ändå
Mina har speldagar 3 dagar i veckan då de får spela på sina plattor och tv-spelet c:a 1.5 timme totalt under dagen. De är mellan 4 och 10 år gamla. Några telefoner har de ännu inte och plattorna orkar de inte dra runt hos kompisar så det är rätt lätt att se att det efterföljs.
Vi har den regeln då framförallt killarna som är 6 och 8 blir helt fantasilösa att göra annat om de får fri tillgång och för oss har det funkat bättre med lite mer några dagar men att de vet att det inte blir något andra dagar. Då blir de mycket kreativare och hittar på andra lekar ist för att bara vänta in dagen datortid som det blev när vi hade lite varje dag.
En sjukgymnast sonen gått till för sin nacke (ej spelrelaterad smärta) sa att de brukar rekommendera att barn får spela tv-spel så länge de vill så länge de står upp, normalt orkar då bara banen 20-30 min pass innan de börjar vilja luta sig mot nåt
När går barnen upp på morgonen?
När går barnen upp på morgonen?