• fluu

Vilket av dessa pojknamn föredrar du?

Absolut Wilhelm. Vackrast, manligast och seriösast. Eller möjligen varianten Willem.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-03 18:26:14 följande:
    Förresten, hur är ett namn seriöst respektive oseriöst?
    Jag tänker mer hur det låter. Något väldigt sött och barnsligt, typ Malte, låter oseriöst och knäppt på en vuxen man som kanske har en hög position. Tindra är sött på ett litet barn, men blir inte bra på en 40-årig chef som behöver ha respekt med sig. Typ.

• fluu
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-03 18:25:15 följande:
    Det är intressant hur många här som tycks ha närmare till Tyska och Nederländska namn, än till engelska.
    Troligen för att, även om vi inte tänker på det idag, är mycket präglade av tyskan genom flera hundra år. Engelskan kom senare.
  • fluu
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-03 18:57:56 följande:
    Fast när Malte och Tindra kommer upp i sådan ålder, så ser inte deras generation namnen på det viset.
    På samma sätt som vi idag inte höjer på ögonbrynet om chefen har en tatuering.

Just därför borde vi väl vara närmare engelskan!? Den finns ständigt närvarande i vår vardag, - något som varken tyskan eller franskan gör, i samma utsträckning.
    Malte är gammalt... Även Malte 86(som jag känner) passar inte ihop med sitt namn. Det finns liksom inget vuxet, inget seriöst, inget manligt i det.  Det handlar inte om huruvida namnen är representerade i olika åldersgrupper eller inte utan om namnen i sig. Hur "pluttiga" och veka de låter.

Fast tyskan är inte så undanskuffad ändå. Många, många av våra ord kommer ur tyskan, våra språk är inte helt olika och tyskan är så rotad i Sverige ändå. Det försvinner inte i en handvändning tror jag.
    Sen kan det kanske också vara för att tyskan och svenskan påminner mycket om varandra, då kanske det är lättare att ta till sig ett tyskt namn "som svenskt" än ett väldigt engelskt.
Svar på tråden Vilket av dessa pojknamn föredrar du?