• Anonym (Lotta)

SGI

Om man vill skaffa syskon till sina barn får man behålla samma SGI om man blir gravid innan senaste barnet är 1 år och 9 månader.
    Men om man vill ha längre tid mellan barnen, riskerar SGI:n att sänkas då?
    Jag kommer börja jobba igen när yngsta barnet är 1 år och 2 månader. Ska jobba heltid. Om vi vill ha barn igen och inte ha dem så tätt, hur påverkar det min SGI? Hur länge måste jag jobba för att den inte ska sänkas om jag blir gravid? Räknas SGI:n på årsinkomsten jan-dec eller från det datum man börjar jobba igen?
    Hoppas det inte blir för krångligt att förstå hur jag menar!

• Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man blir gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader får man samma föräldrapenning som vid första barnet.

För att behålla sgi:n efter barnets 1-årsdag och om man är helt ledig då måste man ta ut fem hela dagar per vecka.

Eftersom du ska börja arbeta heltid kommer din sgi bli på heltid om du då varit hemma helt och tagit ut fem hela dagar per vecka.

Om du senare går ner i arbetstid och fyller upp arbetstidsminskningen med föräldrapenning, så arbete och föräldrapenning tillsamman blir fem hela dagar per vecka skyddar du din heltids sgi.

För att ny sgi ska kunna beräknas ska arbetet antas komma att pågå minst sex månader i följd och beräkningen görs när man börjar arbetet.

Hälsningar

Ebba, handläggare     

Svar på tråden SGI