• bb2014

Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?

Jeaninne skrev 2014-08-02 11:28:10 följande:

Nä. Vilka är de vanligaste orsakerna enligt dig, då, och har du en källa på det?

Ja var är din källa då?

Och de vanligaste orsakerna är inte enligt mig. Det är enligt forskning. Och du är uppenbarligen inte ens insatt i ämnet. Vi som genomgår eller genomgått IVF har nog läst allt vi kommit över.

Du utesluter tillexempel mannen. Och att anledningen till barnlöshet är 50/50 fördelat att det ligger hos mannen eller kvinnan.

Och man behöver inte vara särskilt gammal för att skaffa sig utbildning och ett bra jobb innan man skaffar barn.

Dessutom kanske man ska träffa den man älskar och VILL skaffa barn med dessutom?
  • bb2014

Vanligast hos kvinnan: ägglossningsstörning (påverkas inte av ev. tidigare könssjukdom)

Vanligast hos man: låg spermaproduktion/långsamma spermier pga ev. Pungbrock, påssjuka som barn eller oförklarligt.

Vanligast gemensamt: oförklarlig barnlöshet.

Dvs. Inga medicinska fel hittas. Utan det behövs bara en liten "skjuts"

• bb2014

Ska man försöka ge sig på några är det ju bra om man själv är påläst eller besitter viss intelligens.

Nu fick jag ännu mer ångest för att jag utbildat mig innan jag skaffade barn Jeannine ;)

• bb2014
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:35:25 följande:

Vad gäller ägglossningsstörningarna, så undrar jag om det inte beror på att kvinnor äter p-piller så länge som många gör idag..? DETTA har jag inga belägg för, men det vore konstigt om det inte påverkade hormonsystemet...

Stämmer tyvärr inte heller. Många äter till och med p-piller på ordination då livmodern vilar medan man äter p-piller.

Du finner faktan du letar efter på nätet. Bara att läsa på.
  • bb2014
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:33:55 följande:

Jag skrev ju KVINNLIG infertilitet. För övrigt är genomgången klamydia hos mannen en vanlig orsak till manlig infertilitet. Även gonorré, traditionellt, men det ser man inte så ofta hos män i de yngre generationerna idag. (Det är mest hos dom som varit på bordell i Thailand och liknande ställen.)

Alla vet att det är farligt att skjuta upp barnafödandet till 35-årsåldern. Naturen påverkas inte av vilken orsak du har till att göra det. När det gäller sekundär infertilitet (att paret har fått ett barn utan problem, men inte får till ett syskon 2-4 år senare), så beror det nästan alltid på att kvinnan har blivit för gammal under tiden.

Tror du det är vanligt att män varit på bordell i Thailand? Du borde byta umgängeskrets tycker jag. Visst kan obehandlad könssjukdom leda till infertilitet. Men det är absolut inte vanligast som du skrev.

Och igen. Varför ska msn skaffa barn runt 20 om man 1. Inte lever med den man vill ha barn med 2. Saknar utbildning och egentligen inte har råd med barn.

Du kanske skaffade barn rent egoistiskt och för att du ville ha barn. Jag skaffar det för jag vill ha barn med mannen jag älskar.

Nu ät jag gravid efter IVF. Skulle det misslyckas och det visar sig att vi inte kan få barn så har vi ett jättebra liv även utan barn.
  • bb2014
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:40:42 följande:

Om livmodern behöver vila (från menstruationerna?) så är det en annan problematik, ju. Har inget med ägglossningarna att göra.

Just det här GÅR inte att läsa på, eftersom ingen får säga något negativt om p-piller. På grund av att varje gång det kommer en varning för p-piller, så blir det en våg av aborter i stället.

Fel igen min vän. Som sagt. Man låter den vila från hela menstruationscykeln (den kan du också läsa på om)

Och länka gärna till fakta för att styrka din personliga åsikt att varningsrapporter om p-piller ökar aborter.

Varför griper du efter halmstrån och Olika hela tiden?
  • bb2014
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:42:20 följande:

Tillägg till detta: p-pillret är ju väldigt politiskt laddat, eftersom det ansågs vara mirakelmedicinen för kvinnans frigörelse... Följden blev i stället ett stort antal äldre, ensamma, barnlösa och bittra kvinnor, som förstört sin fruktsamhet, eller valt att ej utnyttja den, under de unga, fertila åren.

Återigen. Varför skaffa barn bara för att man är i fertil ålder och varken träffat den man vill ha barn med eller utbildat sig.

Du vet att det finns massvis med andra preventivmedel. Kondom heter ett väldigt bra. Och du vet att kvinnor blir gravida trots att de går på p-piller.
  • bb2014

" Följden blev i stället ett stort antal äldre, ensamma, barnlösa och bittra kvinnor, som förstört sin fruktsamhet, eller valt att ej utnyttja den, under de unga, fertila åren."

Den enda bittra här är nog du :) och de flesta av oss som genomgår IVF får det barn vi önskar.

• bb2014
    Jeaninne skrev 2014-08-02 19:35:04 följande:

Det är vanligare än du tror. Men jag skrev ju det också, att det är gonnoré som ofta smittas ifrån en utlänning till en svensk... svenska ungdomar infekterar oftast varande med klamydia nuförtiden. (Nu när det finns penicillin - förr var det en annan sak.) Klamydia är ju ofta en "tyst" infektion, så den kan gå runt länge innan någon råkar ut för en smittskyddskallelse...

Gonnoré var vanligt innan tonåringar började åka utomlands. Det är en vanlig svensk sjukdom. Och det är inte särskilt vanligt att de unga män som åker utomlands träffar prostituerade.

Du får jättegärna länka till fakta om dina påståenden här. Tror du måste komma ut mer och sluta hitta på egen fakta.

Förstår inte varför du pratar om det då obehandlade könssjukdomar ändå inte är särskilt vanlig anledning till att någon gör IVF.
  • bb2014

Jeannine, är du kristen? Och då menar jag praktiserande kristen.

• bb2014
    calabalic skrev 2014-08-02 20:53:55 följande:
    Som personer i tråden tidigare skrivit så är detta givetvis helt felaktigt och det är hemskt att det finns människor som går omkring och tror på det viset, och ännu värre: sprider dyngan till andra!

Jag väntade på den rätta och skaffade mig en ekonomiskt hållbar situation så att jag kunde ge mitt barn ett bra liv. Jag hade inte velat göra annorlunda med facit i hand, även om det hade hindrat barnlösheten. Bara så du vet så måste man inför IVF göra grundliga undersökningar, vända ut och in på alla vanor, sjukdomar etc som man kan tänkas ha. Varken jag eller min man har nånsin haft en könssjukdom. Och trots utbildning m.m så påbörjade vi försöka att få barn innan vi någon av oss fyllt 30. Det är inga fel på äggledare, ägglossning, spermier, äggkvalitet/kvantitet, vi är normalviktiga, röker inte, vi har inga sjukdomar och vi lever sunt. Sjukvården har inte kunnat hitta några fel. Det är oförklarligt. Och det är en ganska vanlig diagnos bland barnlösa.

Hormonbaserade preventivmedel har jag dock använt. Liksom ALLA mina många vänner som numera har 1-2 barn vardera och lyckades mer eller mindre på första försöket.

Precis samma för mig och min sambo, men jag är något äldre och många av mina kompisar är inne på barn tre. De flesta av dem har utbildat sig emellan barnen, men de har också suttit i en svårare situation ekonomiskt och fått vända på slantarna och utbildningarna har dragit ut på tiden.

Börjar misstänka att jeannine inte har så friska värderingar. Tyvärr finns det ju sådana obildade och oförstående människor i vårt samhälle också. Och en del hamnar här på FL, har jag märkt.

Problemet är väl att vi par som går igenom IVF har ofta ett eller två lager skinn på näsan extra ;) Men säger som du, det är synd att dessa människor sprider vidare sån smörja ..finns alltid någon som lyssnar utan att söka fakta själv.

• bb2014
    metervara skrev 2014-08-02 19:46:15 följande:
    Men att du personligen känner folk som har många barn betyder ju INGENTING! Förstår du inte det enkla? Googla anekdotisk bevisföring.
    Åh tack... tror dock inte googla är hennes starka sida ;)
  • bb2014

Som tur är ni redan det ni är rädda för -Minoritet. De flesta svenskar står för ett öppet och fritt samhälle.

Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?