calabalic skrev 2014-08-02 20:53:55 följande:
Som personer i tråden tidigare skrivit så är detta givetvis helt felaktigt och det är hemskt att det finns människor som går omkring och tror på det viset, och ännu värre: sprider dyngan till andra!
Jag väntade på den rätta och skaffade mig en ekonomiskt hållbar situation så att jag kunde ge mitt barn ett bra liv. Jag hade inte velat göra annorlunda med facit i hand, även om det hade hindrat barnlösheten. Bara så du vet så måste man inför IVF göra grundliga undersökningar, vända ut och in på alla vanor, sjukdomar etc som man kan tänkas ha. Varken jag eller min man har nånsin haft en könssjukdom. Och trots utbildning m.m så påbörjade vi försöka att få barn innan vi någon av oss fyllt 30. Det är inga fel på äggledare, ägglossning, spermier, äggkvalitet/kvantitet, vi är normalviktiga, röker inte, vi har inga sjukdomar och vi lever sunt. Sjukvården har inte kunnat hitta några fel. Det är oförklarligt. Och det är en ganska vanlig diagnos bland barnlösa.
Hormonbaserade preventivmedel har jag dock använt. Liksom ALLA mina många vänner som numera har 1-2 barn vardera och lyckades mer eller mindre på första försöket.
Precis samma för mig och min sambo, men jag är något äldre och många av mina kompisar är inne på barn tre. De flesta av dem har utbildat sig emellan barnen, men de har också suttit i en svårare situation ekonomiskt och fått vända på slantarna och utbildningarna har dragit ut på tiden.
Börjar misstänka att jeannine inte har så friska värderingar. Tyvärr finns det ju sådana obildade och oförstående människor i vårt samhälle också. Och en del hamnar här på FL, har jag märkt.
Problemet är väl att vi par som går igenom IVF har ofta ett eller två lager skinn på näsan extra ;) Men säger som du, det är synd att dessa människor sprider vidare sån smörja ..finns alltid någon som lyssnar utan att söka fakta själv.