• bb2014

Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?

Nej det är inte tillåtet än. Man måste ha en partner.

Många söker sig dock utomlands (Danmark) där man kan vara ensamstående för IVF med spermadonator.

Verkligen hur bra som helst. Tror inte det dröjer länge innan Sverige också erbjuder ensamstående insemination/IVF.

Vi har en fantastisk sjukvård.

• bb2014

Och "konstbefruktning" är det inte utan en provrörsbefruktning.

• bb2014
    boundforglory skrev 2014-07-31 18:45:06 följande:

Ä väl ingen rättighet men det är väl bra om det erbjuds? Varför skulle det inte vara bra? Är väl ett perfekt sätt att spendera skattepengarna på.

Bra skrivet.

Och Emma13 förstod från början att du var anti, var ju inte så svårt. Får jag fråga varför? Är det något du inte får finansierat med skattepengar eller känner du att detta drabbar dig på något annat sätt?
  • bb2014

Det är ju inte en kvinnlig rättighet bara. Lika mycket manlig. Finns ju de som är fyra gällande IVFer med två pappor och två mammor.

IVF kräver noga planering och man blir synad både kroppsligt och som person. Barnen är mer än önskade.

Tänk alla dessa barn som föds som inte är önskade eller som föds in i trasiga förhållanden etc. Där kan man väl fråga sig om barn är en rättighet (om man ens vill ställa en sån dum fråga)

• bb2014
    Emma13 skrev 2014-07-31 18:58:50 följande:

Nej det är fel att skattefinansiera ivf på lesbiska och ensamstående kvinnor. Det finns annat att lägga skattepengar på.

Jag tycker alla som gör ivf ska finansiera det ur egen ficka. Sen när blev barn en mänsklig rättighet. Speciellt utan manlig partner.

Vad är det som säger att man och kvinna är bättre föräldrarkonstellation än ensamstående kvinna eller eller kvinna-kvinna ?

Låter som Emma13 är lite fördomsfull tycker jag.
  • bb2014
    Emma13 skrev 2014-07-31 19:50:28 följande:

Ja rent spontant är det fel att lägga skattepengar på fertilitetsbehandlingar.  Särskilt om det är ensamstående och lesbiska par.

Varför? Du får ju motivera varför du tycker det speciellt för ensamstående (kvinnor) och lesbiska.

Är det för att du är man och är avundsjuk för du är ensamstående och också vill ha barn?

Och som sagt. Det är inte skattefinansierat för ensamstående i Sverige ...än.
  • bb2014

Ni män kan få det skattefinansierat när ni kan vara gravida och bära ett barn och sen föda det. Nu klarar inte era kroppar det. Och det är en stor risk att vara gravid och innebär en stor omställning för kroppen.

• bb2014
    Emma13 skrev 2014-07-31 20:36:37 följande:

Vilka antagen du kommer med. Kan väl säga att jag är en hen.

Som sagt om det förslaget mot förmodan skulle gå igenom hade det varit felprioriterade pengar.

Tråkigt att du tycker så. Majoriteten tycker annorlunda och samhället ser annorlunda ut.

Och jag kan trösta dig med att det är en spottstyver av dina skattepengar (om du betalar skatt) som går till IVF.

Du säger att du är hen. Är det bara för stt transpersoner inte kan få hjälp genom IVF du är bitter och inte vill att andra ska få den hjälpen?
  • bb2014

Och förslaget ang. ensamstående kommer väl följa resten av Europa och bli tillåtet här.

• bb2014
    Jeaninne skrev 2014-08-02 11:23:07 följande:

Nåja. Om vi ska vara sådana, så...  

De två vanligaste orsakerna till kvinnlig infertilitet är faktiskt självförvållade de också. Könssjukdomar i ungdomen som fått äggledarna att klogga igen (eller orsakat sammanväxningar och ärrvävnader annorstädes i maskineriet), samt att kvinnan satsat på sin karriär tills hon blivit för gammal för att bli mor.

Tyvärr stämmer varken det ena eller andra.

Men det tror jag du vet redan när du skrev det, eller hur ;)
Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?