Gravid - han gav mig en vecka
varför kan du inte kontakta dina föräldrar? har du några andra släktingar som skulle kunna hjälpa dig? vänner?
varför kan du inte kontakta dina föräldrar? har du några andra släktingar som skulle kunna hjälpa dig? vänner?
att börja pusha för abort tycker jag faktiskt är ganska respektlöst när TS skrivit att hon valt att inte göra abort, och inte heller frågat om åsikter angående just det.
allt går att lösa, kontakta kvinnojour/polis, be om stöd från vänner.
TS frågade inte om råd angående om hon ska göra abort eller ej. respekt?
Det kanske inte är ett alternativ för henne av olika anledningar. Hon ska inte ens behöva förklara varför.
hon startade tråden för att hennes pojkvän slängt ut henne, för att hon valt att inte göra abort. Och så kommer det folk här i tråden som tjatar om samma sak som honom, och dessutom pratar om egoism,tror ni inte hon fått höra det från honom redan?
tills TS faktiskt frågar om åsikter ang abort, så kan ni hålla tyst.
Men lägg ner. Det är ts val att behålla sitt barn. Tror du alla vill ta livet av sitt ofödda barn? Alla är inte lika känslokalla som dig. Sedan ska du akta dig för att proppsa på henne ett beslut som hon kanske kommer ha svåra trauman av och livslång, grämande sorg över och skam. Detta får ts själv ta ställning till om hon vill eller inte vill behålla. I ts står det klart och tydligt vad hon vill. Akta dig för vad du skriver till andra som inte bett om din åsikt i frågan, och vilka beslut som görs utifrån dina ord.
Ni som vill diskutera aborter och hur hemskt det är att kvinnor i TS situation inte gör abort, kan inte ni starta en egen tråd om det istället? Ni får ha vilka åsikter ni vill, men ni behöver inte vädra dem överallt. Ingen här har efterfrågat er åsikt ang det.
Nej det är klart, ångesten och sorgen den låter man barnet bära i stället, för annars är det synd om den som gör abort och det får aldrig ske. Jag behöver inte akta mig för något alls. Jag "propsar" inte på något. Jag säger att det är egoistiskt att behålla ett barn i den situationen, samt oerhört naivt att tro att någon kan skydda mamman och barnet sedan. Jag är inte känslokall, däremot inte ett dugg blåögd när det kommer till barn som sätts till livet för att fara illa.
ni som propsar på abort, vad gör ni ens i den här tråden? ni är inte ute efter att hjälpa henne, hur ska ni hjälpa henne genom att ge henne skuldkänslor tror ni? ska hon göra abort för att ni kallar henne ego? fräscht, verkligen. det enda ni är intresserade av är att föra ut eran egen åsikt. och som sagt, den kan ni föra ut nån annanstans. inte här. otroligt egoistiskt och oempatiskt beteende. att fördöma någon för att hon INTE gör abort är lika fel och kvinnoförtryckande äckligt som att fördöma någon för att hon har gjort abort. gå och var kvinnoförtryckare nån annanstans.
Kontakta kvinnojour bums! Utsätt inte dig och bebis för minsta risk för eventuellt våld. Ta den lagliga biten sen.
Kvinnorna som jobbar på kvinnojour hanterar nog liknande situationer ofta - de flesta kvinnor som kommer dit har ju bott någonstanns innan och behöver hjälp med att komma vidare.
Är killen våldsam eller hotfull borde du kunna ordna besöksförbud - barn behöver inte ha sin våldsamma pappa i sina liv, våldsamma pappor har väl inga sådana rättigheter(?)
Sist, spara alla sms och liknande ifall det skulle bli rättegång eller myndigheter behöver bevis för vårdnads/boende-tvist. Ta hand om dig och bebis!
Hur har det gått TS?