• Anonym (Mia)

Gravid - han gav mig en vecka

Ditt problem är stort. Du är gravid med en kille som klipper sönder dina kläder och har tidigare slagit dej? Och ska vara ute om en vecka och har ingen stans att ta vägen? Det är ett stort problem tycker jag. Men om du inte är rädd att han ska förfölja dej ( han verkar mest vilja bli av med dej?) så åk hem till en vän. Om du inte har nån du kan åka till, inse att du inte ska föda barnet. En våldsam man ( vars gener förs vidare till ditt barn) som inte vill bli far men som kanske kommer kräva att ha kontakt med barnet sen, ingen kontakt med dina föräldrar, inga pengar och du kan inte få ett hyreskontrakt för du har ingen inkomst.

Ska du börja ditt vuxenliv beroende av kvinnojour och soc ? Helt utan avlastning och stöd med ditt barn? Snälla tänk dej för. Du kan få ett så mycket bättre liv och o framtiden ge ett barn en bättre uppväxt.

• Anonym (Mia)

Hur ska du kunna skydda ditt barn mot denna kille om du inte kan skydda dej själv nu och ta dej därifrån nu? Och hur ska du kunna bli mamma om du inte kan kolla upp hyresregler eller vet när du kan ringa polisen? Åk därifrån!

• Anonym (Mia)

]Anonym (S) skrev 2014-07-31 13:23:00 följande:[TS frågade inte om råd angående om hon ska göra abort eller ej. respekt?[/quote]

Ja det är att visa respekt, ts verkar inte ha varken föräldrar eller nätverk som stöttar och bollar åsikter och idéer med henne. Hon gör som hon vill men om hon inte kan göra abort pga skuldkänslor så kanske det kan vara skönt att höra att många skulle tycka det var förståeligt och rätt beslut. Därmed inte sagt att alla barn som växer upp med ensam mamma skulle fara illa! Jag fattar att det inte är enkelt och lättsamt att göra abort men alla kvinnor förr i världen eller i andra länder som inte fick göra abort skulle nog ha svårt att förstå hur man kan sätta sej i en extremt svår sits helt frivilligt nu när det finns alternativ.

• Anonym (Mia)

Ts kille verkar visserligen vara en våldsbenägen instabil wacko men det skulle faktiskt kännas hårt att både bli förälder mot sin vilja och bli bostadslös.

Och kom inte med " det skulle han tänkt på innan han hade sex" för massor av människor har sex varje dag utan en tanke på att dom vill ha barn. Tyvärr verkar det som om utsatta tjejer med dåliga socioekonomiska förhållanden har lättare att låta slump och känslor styra och sen går de dåliga förutsättningarna i arv. Man har ett eget ansvar att se till att kunna ta hand om sej själv och sitt barn. Även om det är bra att samhället finns som sista backup om det blir kris så bör man undvika att sätta sej i beroende när det går.

• Anonym (Mia)

Enligt Ts så tänkte hon först göra abort men fullföljde inte. Hon ber trots allt om råd vad hon ska göra och varför är det så förbjudet och hemskt att ifrågasätta valet? Ja hon kan få problem om hon gör abort och får skuldkänslor. Av folk som fördömer abort. . Men om hon behåller kan hon också få problem. Det finns ingen enkel väg ut här.

Kanske är det bra för Ts att se andra synvinklar än skuld och tänka ett varv till.

Det är svårt att ge en bra lösning annars, vad tycker du själv att ts ska göra? Tjejen är bara 19 och ensam utan familj.

• Anonym (Mia)

Ts är du kvar? Jag blir orolig när du inte hör av dej i tråden, är du kvar med honom?

Svar på tråden Gravid - han gav mig en vecka