• Anonym (m)

Gravid - han gav mig en vecka

Tow2Mater skrev 2014-07-29 20:33:02 följande:

Om den var hans och du flyttade in gäller knappsst sambolagen, den är hans. Sambolagen reglerar bostad som skaffats for gemensamt bruk.

Det stämmer!
  • Anonym (m)
    Anonym (fghj) skrev 2014-07-29 20:45:53 följande:
    Sant, men beroende på hur länge TS bott där och om hon anses behöva den mer än han så kan den bli hennes iaf även om det är ovanligt.

Och oavsett så gäller 3 mån uppsägningstid.
    Det är hennes sambos lägenhet enbart och hon har inga 3 månaders uppsägningstid i och med att hennes sambo inte är hennes hyresvärd.
  • Anonym (m)
    Anonym (Z) skrev 2014-07-29 20:57:17 följande:
    Där har du fel. Hon bor där lika mycket som honom och han kan inte bara slänga ut hur som helst oavsett vem som står på kontraktet och hur lägenheten skaffades. Hon har rätt till 3 månaders uppsägningstid och det är även som tidigare skriver, har hon större behov av lägenheten så kan det även bli hon som får den oavsett om det var han som skaffade den även om det inte är jätte vanligt. Besittningsrätt tror jag det kallas.
    Nope jag har inte alls fel!

Jag har fått detta förklarat för mig här på forumet av en som pluggar på jurist programmet som i sin tur rådfrågade med sin vän som också studerar på jurist programmet men som dock har kommit längre i pluggandet.

• Anonym (m)
    Anonym (fghj) skrev 2014-07-30 09:24:26 följande:

Jo, man har alltid rätt till 3 månader om man är skriven i lgh.

Ts har inget besittningsskydd så länge inte lägenheten skaffades för gemensamt bruk,sålänge inte ts står skriven på adress och sålänge inte ts står med på hyreskontraktet.3 månaders uppsägningstid regleras mellan hyresvärden och den/dom som hyr lägenheten.
  • Anonym (m)
    Anonym (fghj) skrev 2014-07-30 09:57:41 följande:
    TS lär nog stå skriven på adressen och JO hon kan INTE bli utkastad hur som helst ur SIN bostad OAVSETT vem som står på kontraktet.

Det han kan göra är att säga upp lgh (om bara han står på den) och flytta till annan lgh, då behöver han inte erbjuda TS att följa med. Detta tar iofs 3 månader så hur han än vänder sig har han arslet bak.

Det han annars kan göra, om TS vägrar att flytta är att vända sig till kronofogden som får vräka TS. Det tar också tid och kostar pengar.
    Han ska eg också lämna uppsägningen, eller anmodan att flytta, skriftligt för att vara på den säkra sidan. TS kan ju annars säga att han sa till för en v sen och då står ord mot ord.
    Nu framkommer det i och för sig inte om ts står skriven på adressen eller inte.

Men låt säga att ts inte står skriven på adressen,ts står står inte med på hyreskontraktet och lägenheten inte inskaffades för gemensamt bruk.

Då är det enbart hans lägenhet och uppsägningstiden på hyreskontraktet på lägenheten regleras mellan honom och hyresvärden.

• Anonym (m)
    Anonym (Z) skrev 2014-07-30 11:45:35 följande:

Jo du har fel och dina två vänner borde ta och plugga på ordentligt om dom ska sitta och säga fel saker till dig.

Nope,varken jag eller dom har fel!Jag läste även tidigare idag på nätet angående besittningsrätt och uppsägningstid och det är precis som både jag och dom har beskrivit.
  • Anonym (m)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-07-30 09:59:01 följande:

Min farbror är jurist och sysslar just med boendetvister och jo du kan inte bara kasta ut din sambo/inneboende utan uppsägningstiden beror på hur länge man bott tillsammans och kan sträcka sig om 1-3 månader. 3 månader gäller om man bott mer än nio månader tillsammans eller som inneboende och inget avtal är skrivet.

Är avtal skrivet gäller perioden i avtalet men det är mycket ovanligt att ett sambopar skriver mellan vilken period ena parten ska bo där utan det brukar vara löpande och då gäller 1-3 månader uppsägning beroende på hur länge man "varit skriven" i lgh. Så du har en del att läsa ang hyreslagen

Den person som inte är skriven på adressen,den person som inte står på hyreskontraktet på lägenhet och den person som inte fanns med när lägenheten införskaffades kan enligt lag bli utslängd omgående från lägenheten men bör av ren barmhärtighet ändå få någon vecka på sig att hitta annat boende.
  • Anonym (m)
    Anonym (fghj) skrev 2014-07-30 14:38:07 följande:
    Det beror också på om sakerna skaffats för gemensamt bruk vilket inte är fallet så lgh ingår inte i bodelningen. I sällsynta fall kan det ändå bli så att den som behöver lgh mest kan få den.
    Däremot kan han inte kasta ut TS hur han vill om hon är skriven där och har varit det ett tag.
  • Anonym (m)
    k ek84 skrev 2014-07-30 14:52:02 följande:

Vad jag förstod av Ts inledning var att det mer var ett sätt att hitta en boende än att han varit våldsam mot henne.. Men absolut om Ts sambo varit/ är våldsam mot henne (eller hotfull) så behöver Ts flytta omedelbart.

Så tycker jag helt ärligt också!

• Anonym (m)
    Anonym (fghj) skrev 2014-07-30 14:54:38 följande:
    Det är ju ingen idé att diskutera abort eftersom TS inte vill även om det vore det bästa ur min synvinkel.

TS ville veta om han har rätt att kasta ut henne på en v och svaret är nej, det har han inte.
    Hon har också fått rådet att ringa kvinnojouren.

Detta är FL och när någon kommer med felaktiga uppgifter så dementeras de och det ges en annan förklaring.

TS bör givetvis inte bo kvar om mannen är så våldsam men hon har ingenstans att ta vägen som det verkar och bör ringa kvinnojouren men hon har alltså rätt till 3 månader i lgh om hon vill och behöver.
    Mycket pekar på att han har rätt att kasta ut henne men jag tycker oavsett att hon ska lämna honom omgående och försöka få hjälp av kvinnojouren osv.
  • Anonym (m)
    Anonym (fghj) skrev 2014-07-30 15:02:58 följande:
    Exakt vad pekar på att han kan det? Det att TS ännu inte skrivit om hon är skriven i lgh eller inte? Det är ju lika stor chans att hon är det och då alltså har all rätt till 3 månader.
    Det skulle helt klart vara intressant att få veta om dom är skrivna på samma adress.

Är dom inte det gäller varken besittningsrätt eller 3 månaders uppsägningstid för henne.

Jag tycker oavsett att ts ska ta kontakt med kvinnojour för att få hjälp med att lämna honom.

• Anonym (m)
    Anonym (Z) skrev 2014-07-30 14:52:46 följande:
    Jag har också läst på en hel del och det är bara för dig att erkänna att du har fel som flera i tråden har påpekat för dig.
    Är dom inte skrivna på samma gäller varken 3 månaders uppsägningstid eller besittningsrätt för henne.

Det som dock oavsett talar till hennes fördel är att det finns barn med i bilden.

Jag tycker att ts ska kontakta Familjejurist för att få reda på exakt vad som gäller i detta fall+kontakta kvinnojour för hjälp och stöd.

• Anonym (m)
    Anonym (...) skrev 2014-07-30 21:14:47 följande:

han har börjat förstöra mina saker nu.. klipper i mina kläder och massa. Han har blivit helt galen.. jag vet inte vad jag ska göra längre

Du har inte möjlighet att snabbt kontakta kvinnojouren för snabb hjälp och stöd av dom?
  • Anonym (m)
    Anonym (...) skrev 2014-07-30 21:20:14 följande:

men det blir ju bara ord mot ord.. vet inte om det är värt att ringa?

Fast vill du inte få hjälp och stöd med att snabbt lämna honom?

• Anonym (m)
    HannaS86 skrev 2014-07-31 22:19:06 följande:
    För att jag är synsk ;) hehe nej men anonym m hade en tråd om att hon ville att hennes sambo skulle flytta direkt och folk började ropa hejvilt om uppsägningstid, besittningsskydd mm utan att ha en aning om vad de pratar om. Jag är färdig jurist om ett år och kollade upp det. Dubbelkollade även med en kompis på programmet som brukar få högsta betyg på alla kurser för att vara säker och det är så som jag skrivit. Eftersom anonym m beskrev att hon fått det förklarat för sig av en som pluggar till jurist o som även kollat det med en kompis som också läser till jurist (plus att anonym m hade rätt om vad som gäller) så förstod jag att hon menade mig eftersom jag förklarade vad som gällde till henne i hennes tråd.
    Det stämmer bra det!

Jag har nu läst på lite på bland annat Hyresgästföreningens hemsida angående 3 månaders uppsägningstid respektive besittningsrätt.

Både du och jag har rätt i det vi har skrivit här i tråden.

Svar på tråden Gravid - han gav mig en vecka