• Anonym (fghj)

Gravid - han gav mig en vecka

Han har ingen rätt att kasta ut dig, du bor där lika mycket som han och kan mycket väl anses vara den som är i störst behov av lgh och då får HAN flytta. Oavsett vem som ska flytta är uppsägningstiden minst 3 månader om inget annat avtalats.

Ring kvinnojouren så kanske de kan råda dig.

• Anonym (fghj)
    Tow2Mater skrev 2014-07-29 20:33:02 följande:
    Om den var hans och du flyttade in gäller knappsst sambolagen, den är hans. Sambolagen reglerar bostad som skaffats for gemensamt bruk.
    Sant, men beroende på hur länge TS bott där och om hon anses behöva den mer än han så kan den bli hennes iaf även om det är ovanligt.

Och oavsett så gäller 3 mån uppsägningstid.

• Anonym (fghj)
    Anonym (m) skrev 2014-07-29 20:49:52 följande:
    Det är hennes sambos lägenhet enbart och hon har inga 3 månaders uppsägningstid i och med att hennes sambo inte är hennes hyresvärd.
    Jo, man har alltid rätt till 3 månader om man är skriven i lgh.
  • Anonym (fghj)
    Anonym (m) skrev 2014-07-30 09:40:25 följande:
    Ts har inget besittningsskydd så länge inte lägenheten skaffades för gemensamt bruk,sålänge inte ts står skriven på adress och sålänge inte ts står med på hyreskontraktet.3 månaders uppsägningstid regleras mellan hyresvärden och den/dom som hyr lägenheten.
    TS lär nog stå skriven på adressen och JO hon kan INTE bli utkastad hur som helst ur SIN bostad OAVSETT vem som står på kontraktet.

Det han kan göra är att säga upp lgh (om bara han står på den) och flytta till annan lgh, då behöver han inte erbjuda TS att följa med. Detta tar iofs 3 månader så hur han än vänder sig har han arslet bak.

Det han annars kan göra, om TS vägrar att flytta är att vända sig till kronofogden som får vräka TS. Det tar också tid och kostar pengar.
    Han ska eg också lämna uppsägningen, eller anmodan att flytta, skriftligt för att vara på den säkra sidan. TS kan ju annars säga att han sa till för en v sen och då står ord mot ord.
  • Anonym (fghj)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-07-30 09:59:01 följande:
    Min farbror är jurist och sysslar just med boendetvister och jo du kan inte bara kasta ut din sambo/inneboende utan uppsägningstiden beror på hur länge man bott tillsammans och kan sträcka sig om 1-3 månader. 3 månader gäller om man bott mer än nio månader tillsammans eller som inneboende och inget avtal är skrivet.

Är avtal skrivet gäller perioden i avtalet men det är mycket ovanligt att ett sambopar skriver mellan vilken period ena parten ska bo där utan det brukar vara löpande och då gäller 1-3 månader uppsägning beroende på hur länge man "varit skriven" i lgh. Så du har en del att läsa ang hyreslagen
    Precis, bra att du skrev detta med nio månader, det skrev inte jag med
  • Anonym (fghj)
    Anonym (m) skrev 2014-07-30 10:13:20 följande:
    Nu framkommer det i och för sig inte om ts står skriven på adressen eller inte.

Men låt säga att ts inte står skriven på adressen,ts står står inte med på hyreskontraktet och lägenheten inte inskaffades för gemensamt bruk.

Då är det enbart hans lägenhet och uppsägningstiden på hyreskontraktet på lägenheten regleras mellan honom och hyresvärden.
    Man ska vara folkbokförd där man tillbringar sin mesta dygnsvila vilket jag antar att alla är.
  • Anonym (fghj)
    Anonym (m) skrev 2014-07-30 12:05:02 följande:
    Nope,varken jag eller dom har fel!Jag läste även tidigare idag på nätet angående besittningsrätt och uppsägningstid och det är precis som både jag och dom har beskrivit.
    Anonym (m) skrev 2014-07-30 12:11:48 följande:
    Den person som inte är skriven på adressen,den person som inte står på hyreskontraktet på lägenhet och den person som inte fanns med när lägenheten införskaffades kan enligt lag bli utslängd omgående från lägenheten men bör av ren barmhärtighet ändå få någon vecka på sig att hitta annat boende.
    Fan vad du tjatar, du pratar ju om en helt annan situation än TS. OM nu inte TS är kvarskriven hos föräldrarna vilket isf är otroligt dumt och inte rätt då man ska vara skriven där man tillbringar sin mesta dygnsvila med undantag om man pendlar till jobb, då får man iaf ett tag vara skriven på adressen man vistas på under helgerna.

• Anonym (fghj)
    k ek84 skrev 2014-07-30 14:33:12 följande:

Det beror även på om det är en bostadsrätt eller en hyresrätt.

Ts, det finns absolut tillfällen då den part som inte står på hyresavtalet har mer rätt till bostaden. Det står paragrafer om detta i sambolagen. Det ska vara synnerliga skäl och barn kan absolut vara en sådan anledning. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en familjerättsjurist för att ta reda på exakt vad som gäller i just ditt fall. Skulle en bodelning kunna göras på de premisserna så är det sedan bara att skicka dessa till hyresvärden och då är avtalet ditt.

Jag hade dock aldrig valt att skaffa barn så ung och med en sådan karl men det är en helt annan fråga..

Det beror också på om sakerna skaffats för gemensamt bruk vilket inte är fallet så lgh ingår inte i bodelningen. I sällsynta fall kan det ändå bli så att den som behöver lgh mest kan få den.
    Däremot kan han inte kasta ut TS hur han vill om hon är skriven där och har varit det ett tag.
  • Anonym (fghj)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-30 14:44:44 följande:
    Allvarligt talat tycker Ts har mycket mer allvarligare problem att ta tag i än vem som står på kontraktet eller inte.

Kan man fortsätta fokusera på Ts egentliga problem här ?   Hon är gravid med en våldsam man och behöver hjälp o stöd. Hon behöver komma ifrån den här karln så fort som möjligt. 

Att diskutera vem som har rätt till lägenheten känns väldigt magstarkt anser i alla fall jag. 
    En man med våldsamma tendenser skulle för min del inte få veta vart jag bor någonstans oavsett om vi har barn ihop eller inte. 
    Det är ju ingen idé att diskutera abort eftersom TS inte vill även om det vore det bästa ur min synvinkel.

TS ville veta om han har rätt att kasta ut henne på en v och svaret är nej, det har han inte.
    Hon har också fått rådet att ringa kvinnojouren.

Detta är FL och när någon kommer med felaktiga uppgifter så dementeras de och det ges en annan förklaring.

TS bör givetvis inte bo kvar om mannen är så våldsam men hon har ingenstans att ta vägen som det verkar och bör ringa kvinnojouren men hon har alltså rätt till 3 månader i lgh om hon vill och behöver.
  • Anonym (fghj)
    Anonym (m) skrev 2014-07-30 14:58:05 följande:
    Mycket pekar på att han har rätt att kasta ut henne men jag tycker oavsett att hon ska lämna honom omgående och försöka få hjälp av kvinnojouren osv.
    Exakt vad pekar på att han kan det? Det att TS ännu inte skrivit om hon är skriven i lgh eller inte? Det är ju lika stor chans att hon är det och då alltså har all rätt till 3 månader.
Svar på tråden Gravid - han gav mig en vecka