• Anonym (Maja)

Lämna infertil sambo?

Tråkigt att han inte har spermier. Men det är inte the end of the world. Det finns spermadonatorer. Tycker ni båda ska ta en seriös funderare över det.

Från där jag är, är tankar som "det skulle inte vara ett eget barn", bli en "riktig pappa" bara lite omoget och ogenomtänkt.
    Fick ni barn genom donatorspermier skulle det bli hans biologiska barn (dock inte genetiska) och vi som har donatorsbarn vet att det finns ingenting som inte är "eget" eller "på riktigt".

Visst kan man ha många frågor och tankar inför detta. Men när man har sitt barn existerar det inte längre, tro mig.

• Anonym (Maja)

Så man kan inte skilja en genetisk från en biologisk pappa?

Jag köper inte det riktigt.

Anonym (realitycheck) skrev 2014-07-27 23:13:07 följande:

Nej det skulle inte bli hans biologiska heller. Däremot vid äggdonation blir det kvinnans biologiska (ej genetiska).

• Anonym (Maja)
    Anonym (realitycheck) skrev 2014-07-28 00:28:26 följande:
    Nej det kan man inte. Vid spermadonation bidrar donatorn med både det biologiska och det genetiska. Till skillnad från äggdonation eller surrogatmödraskap, där den som bidrar med äggen styr det genetiska men den som är gravid står för det biologiska genom blodomlopp o s v. Hur skulle den som varken bidrar med gener eller har barnet utvecklandes inuti sin kropp kunna vara biologisk förälder?
    Tycker inte det är konstigt att kalla en man biologisk pappa om hans kvinnliga partner föder barn som han blir pappa till, även om det inte är hans gener. Precis på motsvarande sätt som kvinnan blir biologisk mor vid äggdonation. Kanske bara är mitt jämlikhetstänk.
  • Anonym (Maja)

Fast en mamma som inte är delar gener med sitt barn är biologisk. Varför är det bara så i så fall?

Anonym (realitycheck) skrev 2014-07-28 09:06:00 följande:

Man kan kalla vad som helst för vad som helst, men vissa saker ÄR bara. En man som inte delar gener med sitt barn ÄR inte dess biologiska far. Precis som adopterade barn inte är föräldrarnas biologiska. Utan värdering ÄR det bara så. Han är däremot dess pappa såklart. Juridiskt, socialt, känslomässigt, ja på det sätt som egentligen är det viktiga.

• Anonym (Maja)

Ungefär lika självklart som att man kanske inte älskar sitt genetiska barn. Dvs är man lite känslomässigt störd kanske man inte gör det.

Jennie med ie skrev 2014-07-28 09:15:54 följande:

Det ÄR inte alls självklart att båda kommer att älska barnet som de fått via t ex donerad sperma. Det handlar om känslor, och känner man verkligen att de gemensamma arvsanlagen är viktiga och avgörande ska man ta det på allvar och inte "chansa" liksom. Däremot är det oftast vits att konfrontera de känslorna, försöka förstå varför man känner som man gör o s v. Efter det kan de kanske ändras, men det är inte givet.

Svar på tråden Lämna infertil sambo?