• Anonym (fidolina)

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-11 21:15:07 följande:

Nej, varken hon eller hennes make har körkort eller bil. Hon tänkte när hon flyttade, att dottern skulle börja på dagis där borta. Utan att fråga oss först. Det är därför hon har försökt säga upp dagisplatsen bakom vår rygg, och blev hysterisk när hon inte kunde göra det. Och nu är det vårt fel att hon inte kan ha dottern boende hos sig. 

Vet du vad, det finns faktiskt en lösning på problemet. För barnet kan ju fortsätta bo varannan vecka om hon kan byta förskola. Din sambo har ju bil och körkort och kan hämta och lämna henne på den nya förskolan.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-11 22:14:52 följande:

Grejen är ju den att vi inte KAN pendla dit två veckor i månaden. Annars hade vi ju självklart hjälpt mamman med det, om det inte hade varit några problem för vår del. Men det blir flera tusen i månaden i resekostnader, och 2 timmars restid per dag.

Jag hade det själv så ett tag i samband med en flytt. Den gamla förskolan låg lååångt borta från det nya hemmet. Det var onekligen jobbigt att pendla men jag gjorde det för att jag inte hade ett val.

Har pappan ett val? Är han beredd att offra dotterns välbefinnande?

(Nu menar jag inte att han ska gå med på ett förskolebyte. MEN jag tycker att han ändå fundera på det riktigt ordentligt. Han må vara sur på dotterns mamma och hennes mindre väl genomtänkta handlingar men han bör aldrig straffa dottern för det.)
  • Anonym (fidolina)
    Kasperina skrev 2014-09-11 23:14:54 följande:

Men varför ska barnet behöva lida för att mamman väljer att flytta? Hatar du barn? Eller har du bara aldrig träffat något så du har ingen aning om hur de fungerar?

Mamman hade en idé om att flytta till drömvillan med hela lyckliga familjen och glömde den lilla detaljen att ena barnet har en pappa som gärna vill ha sin dotter hos sig varannan vecka som de båda är vana vid. HUR kan du få det till något som barnet och pappan ska straffas för?

Visst är det syns om barnet som tappar en del av kontakten med sin mamma, men hade mamman fått som hon ville skulle hon i stället tappat kontakten med sin pappa, sitt dagis, sina pedagoger och alla kompisarna.

HUR kan du tycka att det vore bättre?

Tycker jag att det vore bättre? Var har jag uttryckt den åsikten?

Sedan tycker jag faktiskt att du verkar vara lite efter med ditt resonemang. Mamman HAR redan flyttat. Barnet lider redan. Vore inte det rimligaste att göra det bästa av situationen? Eller hade du tänkt dig att man borde öka barnets lidande ÄNNU mer??
  • Anonym (fidolina)
    Kasperina skrev 2014-09-11 23:34:20 följande:

Barnet har inte bytt förskola. Mamman försökte säga upp platsen men misslyckades så hon går fortfarande kvar på den gamla. Kommunen har sagt nej till två platser.

Jag har läst igenom dina inlägg och du har rätt. Du har aldrig sagt att det är bättre att hon tappar kontakten med pappan, förskolan, pedagogerna och kompisarna.

Däremot har du sagt flera gånger att det vore bättre för henne att vara hemma med mamman, vilket ger exakt samma resultat.

Jag formulerar om min fråga. Varför tycker du att det vore bättre att hon flyttar till en okänd del av stan och går hemma med sin mamma i stället för att få leka med kompisarna på dagarna och träffa pappa varannan vecka?

Jag är uppriktigt nyfiken.

Därför att de flesta tänker så enkelspårigt. Mamman flyttar - då går mobben igång, mamman är hemsk, barnet borde aaaaldrig träffa henne igen, typ. Det finns flera sätt att tänka på. Och huvudrollsinnehavaren är faktiskt flickan, inte någon av föräldrarna.
  • Anonym (fidolina)
    Kasperina skrev 2014-09-11 23:52:59 följande:

Ingen har sagt att flickan aldrig mer ska träffa mamman, bara att det är bättre att hon får gå kvar på sitt dagis vilket innebär att bo mest hos sin pappa, därför att det är den minsta förändringen. Du argumenterar för att det ska vara bättre att hon rycks upp från sin invanda miljö bara för att mamman vill flytta, och beskyller dessutom pappan för umgängessabotage för att han ser till sitt barns bästa!

Jag avskyr vuxna som skiter i sina barn, oavsett om det är mamma eller pappa. Man överger inte sin femåring, och man försöker inte heller ta henne ifrån den andra föräldern och alla hon känner!

Som förälder har man en skyldighet att se till sitt barns bästa. Men inte alla medel är tillåtna. Man ska ha en jävligt god anledning att förhindra barnets umgänge med den andra föräldern. Misstankar om att den andra föräldern umgås med barnet för att exempelvis gynnas i en eventuell framtida vårdnadstvist är INTE en tillräckligt god anledning för att förhindra umgänget. Såklart.

Och ja, mamman beter sig mindre lämpligt. Med dottern ska väl för bövelen inte straffas för det. Vilket faktiskt händer om man inte tar under beaktande alla möjligheter som finns till att fortsätta med varannan vecka-boende.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (Agera!) skrev 2014-09-13 18:14:36 följande:

Nej man ska inte förhindra umgänge, men det är knappast pappan som vill minska mammans umgänge med barnet utan tvärtom. Det är mamman som anser pappan kan nöja sig med varannan helg. De har varannanveckas boende, vilket är en överenskommelse mamman valde att bryta genom att hämta barnet på dagis på pappans vecka utan att kontakta honom först.

Att inte köra barnet fram och tillbaka till en annan stad varje dag under sin egen vecka för att det ska umgås med andra föräldern räknas inte som att man förhindrar umgänge. Det är inget som kommer att påverka vid en eventuell framtida vårdnadstvist. Har man varannan vecka är det det som gäller och man behöver inte ge den andra föräldern umgänge utöver det.

Att däremot bryta mot överenskommelsen och hämta barnet på dagis under den andra förälderns vecka, att försöka säga upp dagisplatsen utan att komma överens om det, att flytta även om man vet att det kommer att försvåra 50/50-boende, det är saker som kan påverka negativt på ens chanser vid en framtida vårnadstvist.

Förstår du inte att det som redan har hänt inte spelar någon roll? Det enda som spelar roll är vad som bedöms vara för barnets bästa i nuet och i framtiden.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (Agera!) skrev 2014-09-13 21:33:35 följande:

Men då så. Barnet är rotat på den ort där pappan bor och tryggt på sitt dagis där. Att riva upp det därifrån är inte barnets bästa. Den bedömningen gör vanligtvis även myndigheterna. Därav kan man inte flytta med barnet utan den andres underskrift eller byta dagis. Föräldrarna har hälften av boendet var. Ingen domstol lär kräva att pappan kör fram och tillbaka med barnet varje dag till mammans stad på hans vecka med barnet.

Dessutom har du fel i att det som redan hänt inte spelar någon roll. Vid en vårdnadstvist kan handlingar från föräldrarna som inte anses vara i barnets bästa eller som bryter mot överenskommelser mycket väl ha stor betydelse. Även om det är bakåt i tiden.

Handlingar bakåt i tiden spelar i sig ingen roll. De spelar endast roll med hänseende på att det fungerar som prediktorer på framtida handlingar. En förälder som inte klarat av att främja barnets bästa tidigare kan misstänkas misslyckas med det i framtiden med.

I det här fallet tror jag inte att mammans agerande spelar så stor roll. Att flytta är inget brott. Inte ens om man har barn. Hon kommer förmodligen inte få boendet. Anledningen till det är kort och gott att hon flyttat. Inte för att hon är en olämplig förälder (på grund av flytten).
  • Anonym (fidolina)
    Ess skrev 2014-10-03 08:49:57 följande:

En enkel lösning. Mamman stannar kvar på samma ort som pappan, och barnet får fortsätta vv.

Väljer mamman att flytta så väljer hon också bort att ha sitt barn vv. Då kan man fråga sig hur mycket hon egentligen tänker på barnets bästa.

Konstigt nog så ses det som självklart att pappan stilla tigande ska nöja sig med vh, och samtidigt få en betydligt sämre relation med barnet. Eller bara svälja att han får långt att köra, vilket troligen inverkar på både ekonomi och jobb.

Barnet i sin tur ska dras upp från sin invanda miljö och följa med mamman, bara för att hon är just MAMMA.

Du hänger inte riktigt med. Mamman ska inte flytta. Hon har redan flyttat.

Okej om man vill straffa mamman men jag tycker inte att det är schysst att straffa dottern för mammans handlingar.

Fokus borde istället ligga på dottern och hennes bästa nu och framåt. Om hon skulle må bäst av fortsatt delat boende så borde föräldrarna sträva efter det. Om dottern däremot numer skulle må bäst av att ha sitt boende hos endast en av föräldrarna borde föräldrarna istället sträva efter det.

Eller?
  • Anonym (fidolina)
    Ess skrev 2014-10-03 16:33:08 följande:

Hon har flyttat, ja. 

Men hade hon tänkt på dotterns bästa, så hade hon inte flyttat. Du sitter själv och förespråkar att pappan med vett och vilje ska ge upp sin tid med dottern, för barnets bästa.

Barnets bästa är att stanna kvar där hon är rotad, hos pappan. Väljer sen mamman bort vv, så är det synd om dottern, men inte mycket att göra åt det.

Det spelar ingen roll vad som hänt. Man bör fokusera på barnets bästa i nuet och framtiden och ingenting annat.

Men vad är då det bästa för dottern i nuläget? Att stanna kvar heltid hos pappan där hon är rotad? Att fortsätta ha delat boende trots att mamman har flyttat? Det är såklart svårt att uttala sig i ett enskilt fall men rent generellt anses det bättre för barn att ha delat boende i så stor utsträckning som det bara är möjligt. Att ha en lika god relation till båda föräldrarna anses smälla högre än att "vara rotad" exempelvis. Dessutom är det ju inte så i det här fallet att dottern ens helt skulle ryckas ur sin rotade tillvaro utan det skulle bara handla om en ny miljö varannan vecka.

Att delat boende i det här fallet faller beror nog endast på att mamman inte har möjligheten och pappan inte har viljan att skjutsa dottern under mammaveckorna. Det är såklart inget man kan kräva utav någon av dem (det är allmänt svårt att kräva något av föräldrar) men att påstå att det inte vore för flickans bästa är fel.

Och om man skulle anamma ditt tankesätt om att föräldrar straffar ur sig ur sitt föräldraskap utan några nya chanser genom att exempelvis flytta skulle det finnas jävligt många fler barn med bara en förälder (oftast endast mamma). Inte eftersträvansvärt. Och definitivt inte barnorienterat.
  • Anonym (fidolina)
    Ess skrev 2014-10-03 18:57:15 följande:

Varje förälder är skyldig att sköta sina veckor. Det finns INGEN anledning för pappan att köra på mammans veckor, speciellt inte som det är hon som flyttat.

Har nu mamman valt att flytta så pass långt att hon inte klarar av vv, så ligger ansvaret på henne. Det är mao HON och ingen annan som brister i sitt föräldraansvar.

HON kunde valt att inte flytta så långt. HON kunde satt sitt barn i främsta rummet.

Om man skulle anamma ditt tankesätt, så kunde mamman bära sig åt hur som helst, och pappan skulle springa som en fåne för att täcka över hennes bristande föräldraskap.

Ja, det är så det är. Det finns inget som heter halvtidsföräldraskap. Man är heltidsförälder oavsett. För sitt barns skull kompenserar man den andra förälderns brister så långt det är möjligt.

Jämför med heltidsensamstående. De täcker upp för den andra föräldern halva tiden. Det ses som en självklarhet. För att det är en sjäkvklarhet. Alltid när den andra föräldern inte räcker till. Oavsett varför.
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-10-03 22:58:29 följande:

Att ni aldrig slutar tjafsa

Vi kan ta fullt ansvar för dottern om mamman går med på att hon bor här alla vardagar. För vi tänker inte lägga 2 timmar per dag, och 800 kr i månaden, på att skjutsa.

Vill mamman däremot ha henne varannan vecka är det helt okej för oss, men då får hon lösa pendlingsfrågan på egen hand.

Nä, förstår att ni inte tycker att din sambos dotter är värd 10 timmar och 200 kronor i veckan. Din sambo är inte värre än många andra föräldrar. Men du verkar fatta min poäng i alla fall och det glädjer mig.
  • Anonym (fidolina)
    Ess skrev 2014-10-04 08:11:10 följande:

Klart ungen är värd att jagas upp 4 på morgonen för att köras hit och dit och få rekorddagar på fritids. 

800 är dessutom inte speciellt lite pengar heller att bara kasta rakt ut på ingenting. Ska det dras på barnets presenter och klappar. Grattis du får bilåkning i julklapp och födelsedagspresent.

Jag köper inte ditt resonemang att fylla upp för den andre föräldern. Brister den föräldern som mamman gjort här och flyttat, då har hon aktivt tagit avstånd från sin dotter och får antingen tänka om, eller så får dottern leva med hennes beslut.

Men ska heltidsensamstående tänka likadant? Lämna sitt barn vind för våg varannan dag eller varannan vecka? Och låta barnet leva med det?
  • Anonym (fidolina)
    Ess skrev 2014-10-04 17:33:04 följande:

Du jämför päron med elefanter.

Här finns en pappa som bor i samma stad som alltid, där barnet är rotat. Det ligger i barnets intresse att bo heltid hos honom eftersom mamman i detta fallet har brustit i omdöme. 

Pappan verkar fullt villig att ta barnet på heltid. Att det ska lämnas vind för våg finns bara i din fantasi.

Ja, mamman må ha brustit i sitt omdöme men det innebär inte att hon inte kan fungera som en tillräckligt god mor åt sitt barn (inte säkert men förmodligen klarar hon av det). Barn mår generellt bättre av en dålig förälder än ingen alls. Det innebär att ts bonusdotter förmodligen skulle må bättre av sin halvbra mor än ingen alls.

Det är bara skitsnack att påstå att det skulle vara för ts bonusdotters bästa att slippa sin mor.
  • Anonym (fidolina)
    Ess skrev 2014-10-08 20:57:43 följande:

Väldigt vad du går ut hårt med att barnens plats är hos mamman, oavsett hur situationen ser ut. Pappor verkar inte ha speciellt hög status i dina ögon, bättre en sämre mamma än en bra pappa.

Mamman flyttar, mamman kan inte skjutsa dottern till skolan på pappas ort och kan därmed inte få vv att fungera, då ska mamman ha boendet och pappan enbart umgänge..............??

Jo, jag säger då det!

Du bygger halmgubbar i inlägg efter inlägg din inkompetenta debattör.

Hitta citat som stödjer dina påståenden om eller håll dig till ämnet.

Jag argumenterar för att man bör fokusera på barnets bästa i varje bedömning. Vad som är barnets bästa varierar beroende på barnet och omständigheterna. Generellt sett är det dock i barnets bästa att få växa upp hos sina föräldrar så långt det är möjligt. Det innebär även att få ha sitt boende delat om föräldrarna separerat. Och slutligen om barnet inte har möjligheten att växa upp hos båda föräldrarna åtminstone få möjligheten till nära kontakt med den ena eller båda föräldrarna.

Varsegod och framställ dina motargument.
  • Anonym (fidolina)
    Ess skrev 2014-10-09 17:54:19 följande:

Vart inkompetensen ligger kan diskuteras......................

Du sitter i inlägg efter inlägg, barnets bästa, barnets bästa, yada yada..........

Pappan i ts vill sitt barns bästa, men du har tydligen en annan åsikt om det.

Mamman får väl helt enkelt flytta tillbaks igen, om hon vill ha vv.

Det är ju inte säkert att mamman kan eller vill se till barnets bästa. Då är ju frågan kan eller vill pappan det?
  • Anonym (fidolina)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-10-10 09:48:27 följande:

Precis som du skriver så har mamman brister. Enligt vad vi kan se i tråden så står pappan för stabilitet och trygghet och han erbjuder barnet heltidsbonde när mamman flyttar iväg.

Varför tycker du att barnet till varje pris ska bo hos mamman när hon visar upprepat att hon brister i att sätta barnets välmående först?

Jag har aldrig påstått att flickan ska bo hos mamman. Du får gärna citera mig om du hävdar det.
  • Anonym (fidolina)
    Tom Araya skrev 2014-10-09 22:25:23 följande:

Det är antagligen bättre för barnet att bo kvar hos pappan och ha umgänge varannan helg med mamman= trygghet, slippa flacka runt, byta dagis o.dyl. samt ha umgänge och kontakt även med mamman.

Ja, växelvis boende borde kanske skrotas helt.
Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig