• Anonym

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Anonym (fidolina) skrev 2014-09-10 09:51:34 följande:
    Du verkar glömma bort att det på barnets bästa som fokus bör ligga på.

Om mamman är ledig så bör dottern hellre vara med henne än på förskolan. En naturlig konsekvens av detta är att barnet då blir mer rotad och trygg hos mamman och ska i så fall vara bosatt där om man måste välja. Det är ett val mamman gör för att gynna deras relation. Ts sambo är fri att göra det samma om han vill.

Mamman vill såklart ha dottern boendes hos sig vilket är förståeligt. Men hon skadar inte sitt barn i sina försök. Istället gör hon det på ett sätt som gynnar barnet. Att hindra mamman att ha barnet som vissa tycker att ts sambo ska göra är däremot fult spel då det inte gynnar barnet utan tvärtemot skadar det.
    Dottern är fem år och har sina kompisar på förskolan, på vilket sätt kan det vara i hennes intresse att inte längre få träffa kompisarna?
    Mamman vill rycka upp dottern från hennes invanda miljö och ta med henne till en annan del av kommunen där hon inte känner någon och inte får träffa sin pappa mer än varannan helg. På vilket sätt gynnar det barnet?
  • Anonym

Du då, har inte du haft hemförsäkring? Är ni sambos så ska det väl inte spela roll vem som står på försäkringen?

• Anonym
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-10 10:28:45 följande:
    Jag har aldrig påstått att det är för barnets bästa att flytta. Jag känner ingen av dem och har inte den blekaste vad som vore bäst.

Däremot vill jag inflika att mamman har flyttat. Hur det än blir så kommer barnet bara få träffa någon av föräldrarna varannan helg.
    Men tycker du att det är bättre att hon förlorar en förälder, eller att hon förlorar en förälder, alla kompisar, den invanda förskolan och det invanda området?
    Mamman väljer att flytta utan att fundera igenom beslutet ordentligt.
    Jag skulle jättegärna flytta närmare mina föräldrar så att jag kan få mer hjälp med barnen (ensamstående med två små barn, varav den yngsta på heltid), men då måste jag antingen flytta ifrån mitt ena barn eller ta honom från hans pappa och alla hans kompisar, och det finns inte på världskartan! Alltså stannar jag.
  • Anonym
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-10 11:07:23 följande:
    Alla fungerar inte som du.
    Uppenbarligen inte.
  • Anonym
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-11 15:05:40 följande:
    Helt irrelevant. Mamman vill tillbringa tid med deras dotter. Då ÄR det sabotage att hindra barnet. Oavsett vad man tror att mamman har för bakomliggande avsikter. Det enda gången det skulle vara okej att hindra detta vore om man misstänkte att mamman kommer att dra med barnet.
    Så mamman saboterar inte när hon inte följer bestämda schema?
  • Anonym
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-11 18:06:06 följande:
    Om hon undanhåller barnet för pappan är det givetvis extremt fel.
    Så att mamman försöker flytta barnet utan pappans medgivande, säga upp dagisplats och att sedan vägra att lämna barnet på dagiset när det är pappans vecka. Det är helt i sin ordning enbart för att hon är mamma?
  • Anonym
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-11 18:31:57 följande:
    Nej, det är extremt fel. Men hennes fel ger inte pappan rätten att också göra fel. Förstår du?
    Vad har pappan gjort fel i denna historia?
  • Anonym
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-09-11 22:36:05 följande:

Men för övrigt verkar de ha kommit överens om nu att flickan ska bo hos oss vardagar, och tre helger i månaden hos mamma. Det var exet själv som gav förslaget i ett sms.

Men tja, jag blir inte förvånad om hon ändrar sig när vi väl hämtar dottern på "hennes" vecka..

Vad skönt att de hittat en överenskommelse! Försök få ner den på papper med underskrifter! Efter att flickan skrivits hos er
  • Anonym
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-11 23:24:17 följande:
    Tycker jag att det vore bättre? Var har jag uttryckt den åsikten?

Sedan tycker jag faktiskt att du verkar vara lite efter med ditt resonemang. Mamman HAR redan flyttat. Barnet lider redan. Vore inte det rimligaste att göra det bästa av situationen? Eller hade du tänkt dig att man borde öka barnets lidande ÄNNU mer??

Du tycker inte det spelar någon roll att dottern inte vill flytta från sitt gamla dagis?

TS har nämligen skrivit detta innan i tråden. Barnet må vara ungt, men om det sitter och gråter för att mamma har sagt att det måste börja på ett annat dagis så bör man bry sig om det...

• Anonym
    Anonym (fidolina) skrev 2014-09-11 23:39:42 följande:
    Och huvudrollsinnehavaren är faktiskt flickan, inte någon av föräldrarna.
Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig