• Anonym (bonusmamman)

Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig

Föräldrarna är separerade sen några år tillbaka. Barnet har bott 50/50 hos dem sedan separationen men är skriven hos mamman. Barnet går på dagis på orten och ska snart börja förskoleklass.

Mamman har beslutat att flytta till en ny stad inom samma kommun, men tillräckligt långt bort för att ett växelvis boende inte är möjligt längre (pappan kan inte åka så långt dagligen för att lämna och hämta på dagis/fritids). Hon tycker att pappan ska ta barnet varannan helg när hon har flyttat.
    Hon har redan skrivit kontrakt på bostad och flyttar om några månader.

Pappan vill givetvis inte ge upp det växelvisa boendet. Han vill i så fall ha barnet boende hos sig om mamman flyttar.
    Vad har han för rättigheter i denna fråga?

Barnet är uppvuxen på denna ort, har bott i pappans lägenhet hela livet, träffar sin farmor nästan dagligen eftersom farmodern bor väldigt nära. Har ett till halvsyskon på pappans sida som h*n inte kommer få träffa nästan alls om h*n flyttar.

Har mamman större rätt än pappan få boendet?

• Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig
  • Anonym (bonusmamman)

Mamman har länge velat flytta till den nya staden och har nyligen fått jobb där och tycker att det är för jobbigt för henne att pendla. Pappan har dock även han jobb i en annan stad och har valt att själv pendla eftersom han inte vill flytta ifrån sitt barn.

Han ska först och främst prata med familjerätten nu i veckan som kommer för att få info och rådgivning.

Vad kostar en advokat och att stämma på boendet?

• Anonym (bonusmamman)

Hur hittar man en bra advokat? Vad kostar det? Vi har inte råd med dyra advokaträkningar Dock har mamman ännu sämre ekonomi, så jag antar att vi ligger bättre till där oavsett.

• Anonym (bonusmamman)
    Anonym (Boende) skrev 2014-07-27 14:32:35 följande:
    Är det nu barnet ska börja i förskoleklass? Alltså är barnet redan inskrivet?

Isåfall behöver ni  inte göra någonting. Mamman kan inte skriva in barnet i en ny förskoleklass i sin nya stad utan pappans underskrift och utan pappans underskrift kommer barnet inte att folkbokföras där mamman bor heller. Då gör skatteverket en utredning och kommer fram till att barnet bor hos pappan i princip, vilket gör honom till boendeförälder. Hur mamman löser transporterna till och från förskoleklassen är hennes sak, och om hon behöver någon form av fritidsverksamhet för barnet så är den ihopkopplad med förskoleklassen i er stad.
    Nej, om ett år. Mamman tycker att de kan ha två dagis när hon flyttar, men om ett år funkar ju inte det. Dessutom tror jag att barnet kommer må dåligt av att ha två dagis. Barnet har redan lite problem med bytena mellan hemmen, och brukar vara orolig och ledsen första dagen när h*n kommer hit.
  • Anonym (bonusmamman)

Min sambo pratade med både Familjerätten och Skatteverket igår.

De sa som någon annan nämnt i tråden, att dottern inte kan bli skriven på den nya orten om han inte skriver under pappret, och därmed kan hon heller inte få en ny dagis-plats. Skatteverket gör då en utredning om var dottern ska bli skriven. De kollar bland annat på vilken tidigare adress dottern var folkbokförd på, och förra adressen innan mammans lägenhet var min sambos adress. De kollar även på avståndet till nuvarande dagis och sånt.

Om mamman får för sig att stämma på boendet så skaffar vi en advokat. Även om det kostar en del så är det värt det. Det handlar ju om hela dotterns framtiden. Blir hon inskriven på dagis i den andra staden kommer hon få börja skola där och är sen "fast" där tills hon slutar 9:an, om inte mamman flyttar tidigare.

• Anonym (bonusmamman)

Min sambo träffade exet häromdagen och pratade med henne. Hon sa att hon var villig att samarbeta, och att barnet kunde gå på två dagis i år, och sen få gå i förskoleklass och skola på vår ort.

Smidigast (och säkrast) är ju då om barnet kan vara skrivet hos oss redan från och med flytt istället, eftersom vi stannar på orten (och om hon mår dåligt av två dagis så kommer inte VI förlora vår dagisplats). Den diskussionen har vi dock inte tagit än, eftersom min sambo inte kom att tänka på det förrän efter att de hade pratat.

• Anonym (bonusmamman)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-08-02 20:23:54 följande:
    Jag vet inte om jag skulle våga lita på mamman i det här läget. Hon har förmodligen insett att hon inte har en chans att vinna om pappan tar det till domstol och försöker då en fuling, börjar med två förskoleplatser och lovar pappans skola nästa år men när valet närmar sig i bår kommer det att heta att barnet har så mycket bättre kompisar och bättre skola på mammans ort.

Om jag vore pappan så skulle jag köra stenhårt på barnets trygghet och vägra två förskoleplatser. Allvarligt talat, tror någon att det är barnets bästa att byta förskola varje vecka?
    Fast barnet är ju lika vant (ännu mer vant!) vid att bo på vår ort. Är hon dessutom skriven här så är det på skolan här som hon kommer att hamna.
  • Anonym (bonusmamman)

Idag bröt dottern ihop när vi blev arga på henne för en sak hon hade gjort. Vanligtvis blir hon arg och förbannad när man tillrättavisar henne, men nu blev hon tröstlöst ledsen. Efter ett tag lyckades min sambo få kontakt med henne, och då snyftade hon fram att hon inte vill börja på ett nytt dagis, men att hennes mamma inte lyssnar på henne när hon säger det Gråter
    De flyttar nästa helg tror jag det är.

Vi får väl kontra med en egen flyttanmälan när vi får en från mamman..

• Anonym (bonusmamman)

Föräldrarna har talats vid om flytten som hastigast nu när dottern skulle från oss till sin mamma. Mamman har ändrat sig, och tycker nu att dottern ska börja på förskoleklass och skola i den nya stan. Oväntat Obestämd

Dottern grät vid överlämningen, och mamman berättade att hon även gråter varje gång hon hämtar henne på dagis efter att hon varit hos oss. När vi hämtar henne efter mamma-veckan är hon alltid glad, även om hon framåt kvällen blir lite orolig och stökig. Men hon gråter inte, utan är jätteglad över att pappa hämtar.

Jag förstår inte hur mamman kan tycka att det är en bra idé att dottern blir tvungen att flytta till henne på heltid? För det är ju så det kommer bli när hon slutar på dagis.

Jag har sagt till min sambo att han borde lämna in en flyttanmälan på barnet nu, innan mamman gör det, men tycker de ska prata på familjerätten först..

• Anonym (bonusmamman)

Men HAN tycker att de ska prata med familjerätten, skulle det stå.

Svar på tråden Mamman flyttar och vill ta sitt och exets barn med sig