Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2016-01-09 13:53:10 följande:

Mår hon dåligt av att inte bajsa? Ont, gnällig, fiser? Annars kanske hon som äter så lite förbrukar det hon får i sig?

Mjuka päron är väldigt bra för att få fart på magen och det brukar barn gilla att äta själv. Hoppas att allt ordnar till sig för er.

Ja hon gnäller ju mest hela dagarna men om det beror på att hon inte får bajsa eller om det beror på något annat låter jag vara osagt.

Hon fick iaf bajsa nu för en stund sedan (efter över 4 dygn). Inte överdrivet mycket och åt det lösare hållet. Nåja.. återbesök på bvc på onsdag så vi får väl se vad de har att säga
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2016-01-09 19:48:41 följande:

Jag hade hellre slutat amma. Det går såklart (alla KAN ju inte amma så länge de vill), även om det inte känns så.

Att göra din kropp fri från mjölkprotein tar flera veckor, och det är jäkligt jobbigt att läsa på allt. Har du dessutom problem med din egen kropp tycker jag inte du ska försvåra ännu mer... Men det är jag det :)

Jag hade slutat amma för länge sen (åtminstone dagtid) om det bara gick. Men hon vägrar ju allt annat och det känns inte rätt att neka henne bröstet och TVINGA henne att äta.
  • septemberbarn08

Känner att jag måste få ventilera mig lite här..

Ikväll hände det som jag fasat för och liksom bara väntat på sen Selina föddes. Hon slutade andas:(

Hon var i hallen med sin storebror och han skulle gå upp till övervåningen och stängde grinden. Selina blev sur för att hon inte fick följa förstås.. inte så att hon gallskrek men hon blev lite grinig. Sambon skulle gå dit och plocka upp henne men innan han hann dit blev hon helt tyst.. när han tog upp henne andades hon inte (vid det laget hade jag också gått ut i hallen). Sen blev hon helt blå, ögonen försvann och så föll hon ihop. Jag slet henne från sambon och skrek bara att han skulle ringa ambulans. Hon kom igång och andades efter några sekunder (kändes förstås som en evighet) och var bara ledsen efter det. Ambulansen kom och kollade puls, andning och saturation och allt var normalt. De pratade med läkaren som tyckte vi skulle avvakta en halvtimme och se om hon blev som vanligt igen när ambulansen farit (hon var lite spak när de var här).

Hon verkade inte annorlunda innan hon somnade så jag hoppas allt är okey men.. Hur fan ska jag kunna slappna av nu? Vad är det som säger att det inte blir likadant nästa gång hon börjar gråta? :( nu sover hon i min famn men det blir nog inte mycket sömn för min del inatt :(

• septemberbarn08
    Trollunge85 skrev 2016-01-11 21:17:01 följande:

Fy vad hemskt! Är det pga skriket eller allergisk reaktion eller vad tror de att det beror på? Usch det låter då fruktansvärt. Förstår att du kommer ha svårt att sova.

Ingen som vet:/ hon brukar kunna skrika så hon liksom blir tyst någon sekund och sen tvärt drar in luft igen om hon ramlat och blir riktigt ledsen men nu var hon ju inte så ledsen så jag fattar inte.. och just att hon verkligen inte andades och föll ihop? Hon är inte förkyld heller så man kan inte skylla på något sånt. Jag känner mig inte trygg alls nu. Fy fan vilken hemsk upplevelse..

Under mina drygt sju år som mamma har man ju många gånger funderat på hur man skulle reagera om något av barnen slutade andas eller satte något i halsen. Minns att jag under dessa sekunder hann tänka "så det här var det? Det var bara 9 månader vi fick med henne? Nu är det över!".
  • septemberbarn08

Natten blev lugn, lite FÖR lugn (missförstå mig rätt). Hon sov hårdare än hon brukar. Själv har jag förstås inte sovit en blund inatt, legat och tittat så hon andats.

Imorse var hon ovanligt grinig och klängig och efter gårdagen vågade jag förstås inte sätta ner henne en sekund. När vi for för att lämna storebror på skolan hann hon somna i bilen (kort sträcka och hon brukar ALDRIG somna i bilen). Hon fortsatte sova trots att jag bar in henne och klädde av henne och bökade på, hon som annars är så lättväckt. Sen sov hon stenhårt i drygt två timmar trots att min telefon ringde och jag låg bredvid henne och pratade.

Fick en läkartid vid 1 men det gav inte så mycket. "En gång är ingen gång" och det var inte så mycket att oroa sig för (vilken förälder skulle kunna se sitt barn sluta andas och försvinna bort och behålla lugnet?). På väg från läkaren slocknade hon igen innan vi ens hann ut från parkeringen och sover än, trots massa bökande när jag bar in och klädde av henne. Hon är inte sig lik helt enkelt och det oroar ihjäl mig :/

• septemberbarn08
    Mildamilda skrev 2016-01-12 20:24:44 följande:

Oj va läskigt o hemskt att oroa sig så... Kan det varit ett sk affektanfall? Läste om det för nån dag sen då en kompis barn blev arg/ledsen och skrek så hon svimmade. Stod bra info på 1177. Har hon piggat på sig?

Jo affektkramp är ju vad de skyller på iaf. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Dels var hon ju inte SÅ upprörd när detta hände (fast jag har läst att de behöver inte vara så arga för att det ska utlösas). Sen är det bara så att min magkänsla säger att det är något annat. Jag har svårt att lita på att det ska vara något ofarligt och att det inte är någon fara om det händer igen. Jag känner mig som en galning när jag tänker såhär men jag har ju liksom haft en gnagande känsla i kroppen sen hon låg i magen, att något är fel!
  • septemberbarn08
    SvanE skrev 2016-01-12 21:59:57 följande:

Hur är hon annars när hon är vaken förutom gnällig? Äter hon, vaken på ögonen? Man tycker ju att personalen alltid ska gå på föräldrarnas egna ord om att ens barn inte är sig själv oavsett vad dom kan se. Känns något fel ska man gå på den känslan men ändå försöka ta in vad personalen säger. Om du vaknar med samma känsla imorgon och hon inte är sig själv så sök igen, stå på dig. Du måste få ett lugn du också.

I vaket tillstånd är hon bara gnällig, men annars som vanligt. I normala fall, om detta inte hänt, hade jag nog inte brytt mig om hennes gnällighet utan tyckt att det bara var en sån dag och så hade jag tröstat henne. Nu analyserar jag förstås varje liten grej.. :/
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2016-01-12 22:47:57 följande:

Hoppas att hon bara är medtagen efter vad som hände så att hon sover efter alla intryck. Du kanske borde fundera på ett andningslarm så du kan sova utan att oroa dig att hon slutar andas. För du behöver sova om du ska orka med allt som det innebär att vara en förälder.

Jag har funderat på det här med andningslarm nu idag men det finns ju rätt många att välja mellan. Antar att vi måste ha ett att fästa i blöjan då vi samsover. Men hur fungerar det egentligen? Är hon för stor och rörlig för det? Hur fäster man det? Blir det obekvämt?

Idag har vi varit ner på bvc och vägt.. 9 månader och 3 veckor = 8700g och 72cm. Lång tjej! Vi tog upp hennes utslag och fick "skäll" för att vi inte smörjer än. Jag tycker väl att det är onödigt att smörja då det ändå inte hjälper. Dessutom var det ju sagt att om det inte var bra efter 3 veckor skulle vi börja kolla upp orsaken till utslagen. Nu har det gått 7 veckor och ändå ska vi "fortsätta smörja". Bättre att kolla upp orsaken och ta bort problemet istället för att behandla symtomen tycker jag!

Nästa sak jag fick skäll för var nattamningen. Det är ju enda sättet att få henne att somna och somna om, hennes trygghet! Men nej.. sluta nattamma och absolut inte låta henne sova bredvid mig. Lägg henne i spjälsängen och stryk henne över ryggen, absolut inte plocka upp.

Känns väl som att det sista jag vill göra just nu är att lägga ifrån mig henne, ta bort hennes trygghet och låta henne skrika.. inget jag skulle vilja i vanliga fall h absolut inte efter måndagen!
  • septemberbarn08
    Mildamilda skrev 2016-01-13 17:30:38 följande:

Men hur vet du att det inte hjälper om ni inte testat att smörja? Jag fick bort Isaks torrhet på några dagar med miniderm, det var nu inga utslag men ändå.

Får se om jag också får utskällning när vi ska på 10 månaders kontrollen... För nattamning menar jag.

Jo men vi HAR ju smörjt (och smörjt och smörjt). Sedan sju veckor tillbaka har vi smörjt, varje dag, med kortison. Det var BVC-sköterskan själv som sa för två veckor sedan att vi skulle börja trappa ner eftersom det ändå inte försvunnit.. sen typ fyra dagar tillbaka slutade jag smörja helt. Det finns ju ingen anledning att fortsätta smörja om hon fortfarande får i sig det hon inte tål.
  • septemberbarn08

Alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Någon högre makt måste ju hata mig och tycka att det inte är nog som det är!

Nu när det är nog kaotiskt och jobbigt så vaknar äldre dottern upp och kräks! Har varit hemma nästan två månader från dagis för att vi ska slippa skiten, började i tisdags igen och har gått 9 timmar den här veckan. Nu kräks hon!

Fanfanfan! Jag ber till gudarna att Selina ska klara sig! Och helst att jag också ska klara mig! Har redan gått ner till 46kg nu och är nog slutkörd av all stress den här veckan.. det sista jag behöver nu är en magsjuka, dessutom när Selina är så mammig och inte vill vara hos någon annan!

Giv mig styrka!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?