• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Madelia skrev 2015-02-27 15:07:35 följande:

Varit på tillväxtultraljud idag och allt såg bra ut:) Bebisens vikt uppskattades idag till 2980, men jag antar man ska ta dessa mått med en nypa salt. Skönt att veta att allt såg bra ut och att bebisen låg med huvudet fixerat långt nere. Med 10 dagar kvar till bf känner jag mig nästan redo nu, eller ja så redo man kan bli :) Typ söndag vore toppen, haha. Fast jag räknar med att få vänta ett bra tag till.

Skönt att allt var bra!
  • Kpax

Sen avnavling ska ge bättre blodvärde och en piggare bebis första dygnen om jag förstått saken rätt.

Jag tror det är rutin på de flesta förlossningsavdelningar nu, men det kan vara fel.

• Kpax
    HellKat skrev 2015-02-27 20:17:26 följande:

Hej hopp, nytillskott på sidan och likaså i tråden såklart..

Tänkte bara höra med er andra här inne hur ni ser på detta med vaccinering? Jag själv är väldigt skeptisk till det men trots min skepsis är de 2 tidigare barnen fullvaccinerade, inte helt till min lycka..

Varför är du skeptisk?

Vi ska vaccinera, det är ju tack vare vaccinationsprogrammet vi sluppit många stora sjukdomar i Sverige :)
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-02-27 21:30:20 följande:

Jag har aldrig hört någon prata om avnavling förut. Just nu tänker jag att bm och läkarna förmodligen vet vad de gör? Däremot hamnade jag på en middag där det uppstod en lång diskussion om stamceller - att man borde få välja att frysa ner navelsträngen för stamcellernas skull om bäbisen skulle bli sjuk eller råka ut för en olycka senare i livet. Vet inte om denna möjlighet finns än, tror inte det.

Apropå stamceller och avnavling googlade jag just och såg någon artikel om att sen avnavling hotar stamcellsbanken. Och att sen avnavling ökar risken för gulsot (vilket väl iofs inte är värre än några timmar i solarium?). Så det finns väl både för och nackdelar.

Men det här med stamcellsbanken, undrar om de frågar eller om de bara tar blodet? Jag har aldrig hört att man kan (kunde) frysa ner navelsträngen, vore intressant att veta hur många som gjorde det, och hur många som sedan haft användning för sina stamceller.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-02-27 22:19:04 följande:

Jag tror inte att möjligheten finns i Sverige att frysa ner navelsträng för privat bruk, vad jag förstår. Än, i alla fall. Den möjligheten kommer säkert snart, navel-frys-hotell, precis som det numer är möjligt att frysa sina ägg på fryshotell för en nätt summa/år. Om ingen annan vet mer? Äh, jag är mest intresserad på ett hypotetiskt plan.

Men moderkakan får man tydligen ta med hem. Det kan väl inte vara många som gör? Hörde om någon som grävde ner den vid sitt favoritträd, däremot har jag aldrig hört om något som tillagat den...

Hahaha, jag ser framför mig hur jag ska gräva ner den på vår trädgårdsplätt (inte ens tio kvadrat) och hur hunden gräver upp den ett par veckor senare. Fy fan.
  • Kpax
    Skumbollen skrev 2015-02-27 22:03:25 följande:

Förr så tog de bara blodet, men i samband med debatten så får man ge sitt medgivande numera. I Göteborg om jag fattat det rätt så utesluter inte det ena det andra då de bara klämmer åt navelsträngen tillfälligt när provet tas istället för att kapa den som man gjorde förr.

Okej, ja i så fall känns det okej för mig.
  • Kpax

Välkomna ni som är nya och nygamla. :)

Jag får inte mobilversionen att funka, så irriterande.

Nåja. Vecka 39+1 idag, och jag har ökat två kilo på en vecka, 23 kilo sedan inskrivningen.

Det är förbannat tungt nu, och jag längtar efter vår bebis samtidigt som jag är livrädd inför tanken på att vara förälder resten av livet, och även rädd för att förlossningen inte ska gå bra.

• Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-02-28 10:03:14 följande:

Det känns inte spm om jag är mindre svullen men det betyder inte att det är så Får införskaffa ett par. Jag kan ju ändå hålla på och vara gravid i 5 veckor till om jag går över tills igångsättning. Handen vet jag inte. Bm trodde det berodde på svullnaden och sa inget om det.

Jag har stödstrumpor, men det är så jävla svårt att få på dem, så de ligger bara i strumplådan. Jag har svårt att få på vanliga strumpor, och kan bara använda en hand vid strumppåtagning på högerfoten, då går det inte med hårda stödstrumpor. Fast jag är extremt ovig även utan mage, ni andra kanske är mer rörliga :)
  • Kpax
    Madelia skrev 2015-02-28 10:24:51 följande:

I brist på annan sysselsättning en lördagmorgon med hittade jag en länk med statistik på hur fördelningen ser ut på hur/när barn föds runt bf. Jag kanske är ensam om det, men jag gillar att ha siffror på saker och ting :) Den är dock ett år gammal, men det kan ju inte ha någon roll.

www.google.se/url

Jag är också en sucker för statistik och siffror, önskar nu att jag hade ett definitivt datum :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-28 10:55:32 följande:

Jag vill också ha ett exakt datum! Jag skulle egentligen behöva göra snitt eftersom det skulle passa mig perfekt att svart på vitt få ett datum och nästintill ett klockslag också. Men nu vill ju inte jag föda med snitt tyvärr ;)

Haha, samma här. När vändningsförsök kom på tal, och jag läste att det var många som inte lyckades så att man fick ett planerat snitt började jag se fördelarna med det, trots att jag inte haft en tanke på snitt tidigare. Väldigt praktiskt!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?