Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag räknade ut att jag inte sovit en hel natt på 10 månader nu. Sov ju urkasst de sista 4 månaderna av graviditeten och sen hon föddes har jag ju blivit väckt i snitt 5 gånger per natt. Inte konstigt jag känner mig mosig i huvudet liksom! Känner att minnet är uselt och tålamodet gentemot de äldre barnen är rätt lågt (att de bägge två tycks ha kommit in i någon trotsålder just nu hjälper ju inte direkt).

Har den senaste veckan fått konstiga "ångestattacker", går omkring med en klump i halsen hela tiden och vill bara gråta, känner mig allmänt nedstämd och ensammen. Tror det är för att jag varit så himla klistrad vid Selina och verkligen inte har en enda stund för mig själv. I normala fall är jag en person som behöver "eget space" men när Selina föddes hände visst något och jag har haft (och har fortfarande) väldigt svårt för att lämna henne mer än en halvtimme åt gången, även om det är med sambon. Även om det är så att jag mår dåligt av att vara ifrån henne tror jag att det börjar tära på mig att inte få en paus. Dessutom är jag som sagt väldigt ensammen. Började jobba när de andra barnen var 9 månader och den här gången har jag ju redan varit hemma 10 månader i och med att jag var sjukskriven från november. Har INGEN att umgås med på dagarna utan går här hemma och har bara barnen att prata med. Önskar att mina föräldralediga kompisar kunde bo lite närmare:(

• septemberbarn08
    Chuckiiii skrev 2015-09-22 17:31:12 följande:

Hur har de små magarna reagerat på mat hos er? Här började vi med gröt ganska tidigt och intresset för mat va stort så vi körde på. Gröt morgon och kväll, ett mål puré under dagen, resten ersättning.

Men de e en jäkla kamp att hålla hennes mage stabil! Antingen e den stenhård så hon illskriker halva natten av magont eller lös när man försökt rätta till det med katrinplommon och olja????

Just nu har vi gått tillbaka till ersättning o gröt, ingen mat eller välling som vi körde på test..

Jag började ge banangröt för två veckor sedan. Började med någon enstaka sked och ökade upp till en HALV smakportion (2msk vatten och 1,5msk pulver). Gav det ett par dagar och testade sedan öka på lite. Har kommit upp i en hel smakportion nu (4msk vatten och 3msk pulver) men det verkar inte fungera.. inte så att hon verkar ha ont men vrider sig mycket under nätterna och är gasig i magen :/

Testade ge liiite äppeldryck (sempers som är från 4 månader) några gånger förra veckan också (sambons idé, jag tycker att det känns dumt att ge annat än bröstmjölk eller vatten som dryck).. det fick vi sluta med rätt fort dock för hon blev full i utslag, som sedan försvann när vi tog bort äppeldrycken igen. Så det fungerar med andra ord rätt dåligt med smakportioner här. Önskar hon kunde klara sig på bara bröstmjölk hur länge som helst:/
  • septemberbarn08

Lite "kul" (missförstå mig inte nu) att läsa om bebisar med förstoppning när jag både igår och idag känt att faaan vad less jag är på alla blötbajsar! Här har vi MINST 5 bajsblöjor varje dag och det BUBBLAR ur henne.. sen har man cirkus en halv sekund på sig att byta blöjan innan det läckt ut antingen vid benen eller upp mot ryggen. Det är liksom slemmigt och gelé-aktigt vilket gör att blöjorna inte suger upp det utan det ligger som en pöl i blöjan och trycks ut åt alla håll :( så har det ju varit ett halvår nu, sen hon föddes, så jag borde ha vant mig men tycker det blev värre sen vi började med gröten:( så nu har jag slutat även med den och återgått till helamning. Hoppas på 6 månaderskoll på bvc snart så jag får lite råd hur jag ska göra.

Lite komiskt ändå att man skulle ha dåligt samvete när man flaskmatade de andra barnen för "amning skyddar mot allergier".. de ungarna tål ALLT, Selina som helammats har provat TVÅ grejer och reagerat på bägge. En slump säkert men komiskt som sagt ;)

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-09-23 15:12:56 följande:

Vad har du för blöjor? Tyckte Pampers New baby (Newborn?) var det enda som sög upp det där lösa. Nu kör vi Libero Comfort fit, och de funkar bra.

Får lite deja vu - känsla här, så ber om ursäkt om jag skrivit exakt samma sak tidigare. :)

Pampers fungerar inte alls tyvärr :( vi har storlek 3 på libero nu.. ibland funkar det, men väldigt ofta gör det INTE det:( blir en del klädbyten, vilket egentligen inte gör så mycket då hon har mycket kläder.. värre med ens egna kläder om hon ligger i famnen eller möblerna om man råkar lägga ner henne nån annanstans än på skötbordet ;)
  • septemberbarn08

Nej vikten har jag aldrig tittat på på blöjpaketen men det är inte särskilt länge sen vi bytte till storlek 3 och tycker inte de sitter så tokigt egentligen.. det är som sagt bara problemet att bajset är så gelé-aktigt att det inte sugs upp:/

• septemberbarn08

Nu sitter jag här med en okry bebis:( de andra barnen har varit förkylda ett bra tag nu och har hostat rätt duktigt så det var väl bara en tidsfråga innan Selina skulle åka dit.

Var småsnorig tidigare ikväll, men somnade som vanligt och sov tills för en timme sen. Vaknade och var sååå ledsen, gick inte trösta henne:( gav en alvedon till slut. Skrek så hon fick en hostattack och började kräkas men det var så tjockt slem att hon knappt fick upp det. Nu sitter jag med henne i gungfåtöljen, hon lugnade ner sig till slut. Men nu vågar jag inte lägga mig med henne, rädd att hon ska sluta andas. Känns bättre att sitta med henne både så jag har lite koll och så hon får lättare att andas för hon låter rätt slemmig.

Fy för sjuka barn! Men så länge hon får sova och inte är ledsen så är jag nöjd!

• septemberbarn08

Åh vad jag blir less på smakportionerna! Det funkar verkligen inte alls!

Äpplen = utslag, gröt = ont i magen och slembajs, morotspur? = kväljningar och kräkningar.

Tur vi har läkarkontroll på onsdag och att vi får något bra råd:(

• septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-09-28 10:35:13 följande:

Någon som är bra på ägglossningstest? Jag kör ju natural cycles och försöker optimera det som preventivmedel och då hitta ägglossningen med hjälp av test. Appen säger att jag troligtvis kommer ha ägglossning på onsdag men att jag skulle ta ett test redan nu, hur tolkar ni bilden? Är det där positivt? Eller ska jag ett till test ikväll? Vänta till imorgon?

Jag använde två test om dagen när jag försökte bli gravid med Selina. Tog ett på morgonen och ett på eftermiddagen för att inte missa någon stegring.

Testet på bilden skulle jag inte ha tolkat som positivt men jag skulle absolut ha tagit ett till senare idag, kanske det blir positivt då. Väntar du till imorgon kanske du missar stegringen.
  • septemberbarn08

Nu är det dunderförkylt här. Natten till igår sov Selina otroligt bra när hon väl somnade om efter gråtattacken. Igår var hon lite snörvlig och hängig men inte allt för farligt. Gav en alvedon igårkväll i förebyggande syfte och så saltvattenspray och nässug på det.

Inatt har vi sovit urkasst! Hon rosslar och snörvlar och sover inte alls bra. Hann inte mer än tvätta henne och få på henne rena kläder imorse innan hon började hosta, fick kväljningar och kräktes upp en massa slem.

Kan inte lägga ner henne alls idag för hon får hostattacker lite hela tiden och så fort hon börjar hosta får hon kväljningar. Ligger hon då ner kommer slemmet inte upp och då ligger hon och kippar efter luft i ren panik :(

Och läkarkontrollen som jag såg fram emot på onsdag och kände att vi verkligen behöver nu, blev precis framflyttad till nästa onsdag för att det inte fanns någon läkare här :(

Måndagmorgon :(

• septemberbarn08

Dåligt med sömn inatt med, mycket snuttande och uppvaknande men hon är åtminstone inte ledsen så det känns rätt okey ändå. Hon är väl så täppt i näsan att hon vaknar av att hon tappar tutten;) försökte powernappa imorse när jag lämnat syskonen på dagis och skola men det gick sådär..

Nu på morgonen såg jag förresten att TVÅ tänder är på väg upp!! För er vars barn redan har munnen fulla med tänder är det kanske inget konstigt men jag blev helt till mig (mina boobies kanske inte håller med senare haha). Mina andra barn var ju 11 månader när första gaddarna dök upp så jag är jätteförvånad att Selina får dem redan nu när hon är 6 månader! Superskoj, men som sagt gissar jag att det känns mindre skoj när de kommit upp mer och hon börjar bita mig under amningarna.

Nu sitter hon rätt stadigt också. Tippar omkull ibland men ändå. Även där är det kanske jättefånigt för er vars barn redan kryper och reser sig upp men hos oss är det stort:) de andra två var 8 månader innan de satt såhär bra :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?