Inlägg från: Mullan |Visa alla inlägg
  • Mullan

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-04-23 21:13:08 följande:
    Jag har en amningsapp, tycker den är kanon för att hålla reda på när det är matdags och vilket bröst hon fick sist.

Josefin äter dagtid varannan till var tredje timme (inte oftare än varannan pga magen, och det är heller inget problem att begränsa det), 5-10 minuter. På kvällarna myssnuttar hon upp till en timme, och på natten går det närmare fyra timmar mellan måltiderna.
    Vad heter appen? Har inte problem med att han inte äter men hade vart intressant att se om han har något mönster. Har ingen koll alls utan ger han mat när han vill ha :P
  • Mullan
    Mimipig skrev 2015-04-23 21:58:01 följande:

Prutt och bajs: W har problem med bodelning och han grimaserar och skriker när han inte får ut sina pruttar. Har testat windi och det funkar oftast, men jag vill att han ska klara det själv också. Har testat massage (enligt bvc sol och måne) och pumpa benen, utan större framgång. Är minifom bara för kolik? Eller kan det vara bra även för bäbisar med pruttar på tvären?

Sambon köpte hem minifom till lillkillen idag. Han har inte kolik utan bara fisar på tvären.

Funkade på dottern och hon hade oxå bara fisar på tvären.
  • Mullan
    Kpax skrev 2015-04-23 22:49:36 följande:
    Appen heter amning. Det är en tecknad bild med en kvinna och två bebisar.

Jag installerar sleep baby nu! Nyss fick jag J lugn genom att spola vatten i köket.
    Tack!:)

Haha så roligt att du somnar till sånt oväsen;)
  • Mullan
    Kpax skrev 2015-04-23 22:49:36 följande:
    Appen heter amning. Det är en tecknad bild med en kvinna och två bebisar.

Jag installerar sleep baby nu! Nyss fick jag J lugn genom att spola vatten i köket.
    Hittade den inte men laddade ner baby tracker istället. Där kunde man fylla i bebisen sovtid, matning, pumpning osv :) den verkar riktigt bra!

Nu har Lucas sovit sedan 21.30, hoppat över första amningen. Han brukar vakna runt denna tiden och äta för andra ggn... Fick gå upp och pumpa ur ena bröstet och lätta på trycket på de andra, 230ml totalt. Tacka Gud för elektrisk pump :)
  • Mullan
    Mimipig skrev 2015-04-24 12:34:59 följande:
    Wow! 230 ml?! När jag pumpar brukar jag få ut ca 60-110 ml/gång. Då pumpar jag fem min/bröst i utdrivningsfasen på elektrisk pump. Är det lite lite? Borde jag köra längre? Byta fler ggr? Jag vet ju egentligen inte vad man "bör" göra, men på BB sa de att jag hade mkt mjölk. Men verkligen inga 230 ml...
    Hade skrivit jättelångt svar men det försvann. Ska försöka komma ihåg! Haha

Pumpade höger bröst först och där pumpade jag ut kanske 190. Hade kunnat fortsätta en stund men jag orkade inte mitt i natten så sen när det inte kom lika snabbt så fick det va. Sen så vågade jag inte pumpa mer på vänster eftersom att han inte hade ätit än då.

Vanligtvis så äter han sig mätt på halva vänstra bröstet och sen så pumpar jag resten och hela höger. Ammar sällan från höger då det bröstet ofta är mest spänt när ganska äta och då är det svårare för honom att få ett bra tag, och jag pumpar helst efter han har ätit så att jag kan tömma brösten helt.

Har väldigt hög produktion, och gör inget för att minska den. Säljer mjölken, god gärning+extra pengar att dryga ut mammapengen med ;)

Senaste leveransen var 6 liter på en vecka! Så här pumpas det en hel del.

Jag vet faktiskt inte hur länge jag pumpar utan jag pumpar tills det inte kommer mer liksom.

Men 60-110 är ju bra och du kan ju öka produktionen om du skulle vilja genom att tömma brösten oftare :) jag vet ju knte heller vad man bör göra utan kör på det som funkar bra för mig :D

"Rekordet" på höger bröst här är väl 230ml. Högst produktion i de bröstet ;)
  • Mullan
    Mullan skrev 2015-04-24 23:19:26 följande:
    Hade skrivit jättelångt svar men det försvann. Ska försöka komma ihåg! Haha

Pumpade höger bröst först och där pumpade jag ut kanske 190. Hade kunnat fortsätta en stund men jag orkade inte mitt i natten så sen när det inte kom lika snabbt så fick det va. Sen så vågade jag inte pumpa mer på vänster eftersom att han inte hade ätit än då.

Vanligtvis så äter han sig mätt på halva vänstra bröstet och sen så pumpar jag resten och hela höger. Ammar sällan från höger då det bröstet ofta är mest spänt när ganska äta och då är det svårare för honom att få ett bra tag, och jag pumpar helst efter han har ätit så att jag kan tömma brösten helt.

Har väldigt hög produktion, och gör inget för att minska den. Säljer mjölken, god gärning+extra pengar att dryga ut mammapengen med ;)

Senaste leveransen var 6 liter på en vecka! Så här pumpas det en hel del.

Jag vet faktiskt inte hur länge jag pumpar utan jag pumpar tills det inte kommer mer liksom.

Men 60-110 är ju bra och du kan ju öka produktionen om du skulle vilja genom att tömma brösten oftare :) jag vet ju knte heller vad man bör göra utan kör på det som funkar bra för mig :D

"Rekordet" på höger bröst här är väl 230ml. Högst produktion i de bröstet ;)
    Totalt kanske jag pumpar ungefär 300 per gång i genomsnitt.
  • Mullan
    Mimipig skrev 2015-04-25 00:19:02 följande:
    Imponerande! Jag har inte testat att pumpa mer än fem min/bröst, han vill sällan äta mer än de ca 100 ml jag får ut då åt gången, men nu börjar jag tänka att det borde arrangeras tävlingar i detta. Eller inte...
    Du kan ju frysa in och ha i reserv om det skulle behövas :) hade aldrig orkar pumpa dessa mängderna om det inte vart för att pumpen var elektrisk. Sen när jag inte in donera längre så kommer jag inte att pumpa så hör längre utan försöka minska produktionen.
  • Mullan
    Mimipig skrev 2015-04-26 17:16:20 följande:

Förresten - tack till dig, vem det nu var, som tipsade om Sleep Baby-appen. Inte för att W bryr sig så mkt, men JAG älskar att sova till ljudet av torktumlaren.

Det var jag:) haha kul att den kommer till användning På ett eller annat sätt ;)
  • Mullan
    SvanE skrev 2015-04-26 20:12:49 följande:
    Har också provat den, jag sover med öronproppar (vaknar ändå före sambon) så blir inte så störd och Lukas verkar tycka det funkar minst lika bra som riktiga torktumlaren :D
    Va kul att den funkar lika bra :D lite smidigare att ha ljudet i mobilen än att vara bunden till en plats ;)
  • Mullan
    ebe91 skrev 2015-04-27 22:39:30 följande:

Alltså, jag har varit lite nervös över hur jag ser ut "där nere", så ikväll bestämde jag mig för att kika efter! Syns ju typ inget! Ett litet tunt sträck där de var tvungen klippa, men är fortfarande lite öm när jag känner på ärret. Och det känns ganska tydligt, även om jag känner mig helt läkt i skruttan...

Men mitt problem är fortfarande dessa jäkla hemorojjder, att de aldrig vill försvinna! Oftast är det ju bara invärtes, men ikväll under kvällspromenaden hoppade en ut o det kändes ju som att jag hade ett finger upp i rumpan hela promenaden... O dom är rätt lättblödande också, så jag tar lite laxerande dådå för att försöka låta de läka men det tycks inte alltid hjälpa.... Bläää... Känner mig som Agda 87 med dessa hemorojjder...

Hjälper det inte med xyloproct?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?