• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-02-19 15:36:25 följande:

Haha jadu.. siffran som visades pendlade mellan 3-5 UTAN sammandragningar. När jag som sagt fick ganska kraftiga förvärkar sjönk det till mellan 0-1? Hur tolkar man det då? Känns bara som en totalt onödig resa idag när jag inte ens fick se bebisen och fortfarande inte vet hur tusan jag ska kunna fatta när det är dags. Och eftersom jag inte direkt har lust att åka in stup i kvarten i onödan kommer jag säkert stanna hemma för länge och inte hinna in.

Är i v35+4 idag så någon mer koll var onödigt eftersom det ändå snart är dags tyckte dom. Tyckte jag med efter dagens besök! Två läkare som rotade runt ganska ordentligt inne i tappen lugnade ju inte direkt ner förvärkarna.

Fattar inte alls hur det är möjligt, men jag har för all del ingen koll på hur det funkar.

Synd att du inte var längre gången, då kanske du kunnat få ett datum för igångsättning? Fy vad stressande, jag är inte avundsjuk.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-02-19 20:37:51 följande:

På tal om svärmödrar... Kom precis hem efter att ha besökt svärföräldrarna. Jag tycker i vanliga fall om dom jättemycket, men ju längre denna graviditet gått desto mindre tålamod har jag med min svärmor. Jag är ju beräknad enl rul till 27/2 (enl mensen 21/2), men hon tjatar hela tiden att på hennes tid räknade man minsann såhär bla bla bla bla, så jag har då minst 2 veckor kvar (vilket jag kanske har, men blir bara irriterad då hon tycker att hennes räknasätt är bättre än hela svenska vårdens...). Idag fick sambons bror barn (planerat snitt) och det var hon ju minsann tvungen skriva på facebook så alla hennes väninnor o bekanta skulle få reda på att hon igen blivit farmor, o då sa jag till henne att när våran bebis föds vill jag inte att hon ska skriva det direkt på facebook, utan att vi gärna vill meddela alla själa om att vi fått barn men det tyckte hon var urlöjligt och hon gjorde faktiskt som hon ville? Inte värsta stora grejen, men med alla gravidhormoner o en grundirritation tog jag faktiskt rätt illa vid mig o sa bara minutrarna senare till sambon att jag ville åka hem.... Varför kan inte mitt barns födelse få vara något jag vill berätta om för alla nära o kära?

Ååååh, så där är min mamma! "När JAG var gravid så..." hon har varit gravid EN gång, för 30 år sedan. Kostråd och vårdrutiner har ändrats jäkligt mycket, tack och lov. Fattar inte varför hon ska vara en sån jävla besserwisser.

Helt klart ett övertramp att outa någons förlossning, det är ju lika dumt som de som skriver typ "RIP morfar /bästa vän / underbara klasskompis jag inte pratat med på 10 år" innan alla personens närmast anhöriga är underrättade. Folk får fan lugna sig.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-02-20 07:04:13 följande:

Ja... Jag har inte lagt ut på FB att jag är gravid ens. Det kändes för privat i början och nu när det inte direkt råder någon tvekan om mitt tillstånd så känner jag ändå inte för det. Jag gillar inte heller att bli fotograferad som gravid. Jag tar kort i badrumsspegeln utan huvud för dokumentation, i övrigt undviker jag kameror så gott det går.

Samma här.

De som vet är de vi faktiskt umgås med, och såna jag haft riktigt kontakt med till exempel i form av telefonsamtal och mail (jag har vänner som bor långt bort och därför inte träffar). Jag kan tänka mig att någon enstaka blir stött, men jag tycker inte att det är min skyldighet att rapportera om mitt liv ut i tomma intet (Facebook).

För två veckor sedan träffade jag en tjej som har praktiserat på min förra arbetsplats. Hon la då till alla på Facebook, men vi har aldrig umgåtts, och vi har heller ingen kontakt på sociala medier.

Nu när vi träffades fick jag ett "Varför har du inte sagt något??" Eeeh...?
  • Kpax

Vi kommer lägga upp bild när bebisen är ute, kanske redan på BB faktiskt :)

Jag tycker det är roligt att följa andras graviditeter, det är bara det att jag dels avskyr att vara med på bild, och dels att jag kanske inte orkar med konversationen som följer om och om igen.

Varken min eller sambons familj kommer posta något på Facebook, inte vänner heller tror jag. Skönt, för det är fan inte okej.

Vi får alla rapportera hur anhöriga skötte sig sedan :)

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-20 08:34:31 följande:

Jag använder bara fb till köp-&säljsidorna och skriver inget annars. På instagram väntade jag till v24 innan jag la ut att vi skulle ha barn och det var ENBART för att jag vet att ryktena går direkt att det ska ha varit oplanerat och ett "misstag" och den tanken står jag inte ut med. Så jag la ut en bild och gjorde det VÄLDIGT tydligt att det var hemskt efterlängtat och planerat.

Det är för övrigt rätt ofta det går rykten om mig och sambon vilket är ganska störande. Precis i början av den här graviditeten gick det ett rykte som sa att sambon flertalet gånger försökt kasta ut mig men att jag vägrade flytta och alltid var kvar när han kom hem från jobbet. Därför kändes det nog extra viktigt för mig att skriva ut att graviditeten var planerad och efterlängtad av oss bägge, så inte folk börjar snacka om att jag själv planerat det för att "hålla honom kvar".

Nackdelen med att bo på ett sånt litet ställe, suck!

Men gud vad sjukt! Jag skulle bli jätteledsen över såna rykten, folk är inte kloka.
  • Kpax

Jag tänkte på det här med besök och RS-virus.

Är det okej att be kompisar lämna sina barn hemma när de kommer och tittar på bebisen, eller är det bättre att säga nej till besök tills man tycker att det är okej även med barnen. Dels är jag rädd för RS, och dels blir det väldigt stökigt med barnen och våran hund, i alla fall i kombination med amningsstrul och sömnbrist tänker jag. Hur skulle ni göra, och vad skulle ni som vänner föredra?

Jag är glad att jag inte själv har barn sedan innan just för att vi slipper utsätta oss för smittor i onödan precis i början.

• Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-20 09:38:22 följande:

Vi var och hälsade på ett par kompisar som fått sitt första barn för några veckor sedan och vi planerade in det så att vi kunde komma utan barn. Dom sa inget om barnen, men för oss var det en självklarhet att inte ta med två skolbarn och ett dagisbarn.

Jag tycker absolut att man kan be folk komma utan barn och om det sen är någon som blir sur över det så är det inte ert problem utan deras!

Nu är det ju så att när vår bebis kommer så har vi ju alla dessa barn, men vi får vara extra tydliga med att det finns farliga virus så handhygienen är jätteviktig exempelvis.

Vad bra. Jag kan inte tänka mig att jag skulle få för mig att ta med små smittspridare till en nyfödd, men jag har ju inte barn än, så jag har kanske lite svårt att sätta mig in i hur man tänker och känner då.

Men nej, det är inte värt att riskera rs för att inte trampa någon på tårna.

Hur länge ska man vara väldigt försiktig? Jag jobbar i matbutik och vill såklart visa upp min bebis så småningom, men det är mycket folk...
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-20 09:50:58 följande:

Jag vet inte hur vi kommer göra med fb och Instagram. Ingen av oss är speciellt flitiga användare av dessa forum, framför allt inte min man. Jag skulle nog kunna lägga upp en status iaf med att den är här och vilken sort det blev, men jag är inte säker på att min man vill det. Vikt och längd behåller vi nog mer för oss själva och de närmaste i alla fall.

Men en sak jag börjat fundera på är samtalet till föräldrarna. När dottern föddes ringde hennes pappa från förlossningssalen bara en liten stund efter att hon var ute, typ mitt i natten. Jag pallade inte att ringa någon alls just då så han ringde till båda våra föräldrar. Men nu känner jag inte att det finns någon anledning att stressa med telefonsamtal innan man kommit till BB. Och ifall vi föder mitt i natten kommer vill jag absolut vänta till morgonen. Men det är nog också en sån sak som man bör informera sina nära och kära om så dom inte förväntar sig ett telefonsamtal direkt och kanske mitt i natten. Min mamma blir alltid så orolig när någon av oss syskon är på förlossningen och särskilt om det tar tid, så henne måste jag nog vara extra tydlig med att bara för att telefonsamtalet dröjer så behöver inte det betyda att nåt är galet :)

Jag har inte tänkt så mycket på det där med samtal till föräldrarna, det får vi prata ihop oss om! Jag kommer i alla fall tala om att vi inte får ha mobiler förrän på förlossningen, sen får vi väl se om min sambo har lust att gå ut och ringa eller messa, eller om de får vänta tills vi flyttar till BB. Mitt i natten kommer vi inte ringa om jag inte är döende och min mamma ska få ta farväl. :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-20 10:36:48 följande:

En nyfödd är ju väldigt känslig ganska länge, men RS brukar ju börja ebba ut mot vårkanten.

Min dotter är född precis innan jul 2009 och då var det svininfluensan och RS som härjade samtidigt, men nog tog vi oss ut lite då och då i alla fall.

Så länge bebisen ligger nerbäddad i vagn är det ju ingen jättefara att ex gå en liten tur genom stan, så länge inte massa folk sticker ner sitt ansikte och andas rätt i bebisens ansikte. Hälsa på på jobbet är ju lite värre eftersom de flesta då vill hålla och är det i en affär där dom träffar kunder hela tiden kanske man inte ska stressa med besöket.

Jag jobbar ju på en skola, visserligen vuxenutbildning men ändå, så jag kommer inte att gå till jobbet så snabbt. Kanske att några kollegor kommer att komma förbi och hälsa på här hemma och så länge dom är friska så är det ju ok.

Usch vad tråkigt. Men det är kanske bättre att vänta än att framstå som ett psykfall som duschar folk med handsprit och skriker så fort de kommer nära vagnen. Utomhus är jag inte så orolig!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?