Kpax skrev 2014-09-28 11:01:10 följande:
Ja precis så känner jag också, att det verkar ligga så mycket prestige i det där att föda utan smärtlindring, på samma sätt som man ska uppleva graviditeten som ett välsignat tillstånd. Ursäkta mig, men jag har aldrig varit mer gasig, rapig, uppblåst, trött, illamående och öm än jagvarit de här månaderna. Och då har jag ändå guldkornen hemorrojder, läckande bröst och bristningar framför mig.
Mest är det tonen jag kan reta mig på. Självklart upplever många graviditeten som alltigenom underbar, och många har fantastiska förlossningar, och självklart måste de få prata/skriva om sina upplevelser likaväl som jag får skriva om mina. Men en del av mina bekanta har liksom ett riktigt störigt SÄTT att säga det på, jag upplever dem som självgoda och fördömande.
Jag känner också lite prestationsångest, men sen kan jag känna att det finns ett större humoristisk värde i floppar av olika slag. :)
Jag har heller aldrig mått så skit som jag gör när jag är gravid. Det här blir min andra och sista graviditet då jag känner att jag inte orkar må så pissigt en gång till.
Det är prestige att föda utan smärtlindring, utan att skrika och sen hoppa upp ur sängen duscha, klä på bebisen och åka hem inom 6 timmar. Jag stannar gärna kvar på BB tills amningen fungerar. Med dottern stannade vi i tre dygn då hon krävde extra tillsyn första dygnen. Det var ett dygn längre än jag önskade men skönt ändå.