Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Cymi skrev 2015-03-17 00:07:15 följande:

Nu är ju alla som inte fött än ganska i slutskedet här, hur rör sig era bebbar nu? Min rör sig ett par ggr om dan men shit vilka små rörelser jämfört med förut, typ en liten puff med en arm eller en fot eller försök till att röra sig lite mer men antar att det är väldigt trångt nu. Jag undrar ibland om hon gör för små rörelser men hos bm i förra veckan såg allt bra ut iaf :P

Mina rör sig jättemycket! Hela magen ser ut som en scen ur en Alien-film ibland

Men rörelserna är ju trögare eller vad man säger och inte lika "ninja-snabba" som tidigare.
  • JhjärtaK
    septemberbarn08 skrev 2015-03-17 06:38:59 följande:
    Ja dom har ungefär en timmas resväg också. Rent tidsmässigt blir det ingen skillnad, han blir borta 12timmar/dag oavsett. Men är han hemma halv ett orkar han ju inte kliva upp hur tidigt som helst dagen efteråt. Och sen är det väl bara min egen rädsla för att vara själv på kvällarna som stör onödigt mycket. Känns så mycket värre att vara ensam med barnen från 12.30-00.30 än från 5-17.

Sen är det väl bara "sorgen" på något vis att han ska behöva jobba bort en bebistid till. När dottern föddes hade vi dels all hans övertid att handskas med och sen hade vi nyköpt huset och renoverade all ledig tid. Så VI försvann och vi hade en rejäl svacka i förhållandet då. Vi tog oss ju igenom det men jag är livrädd att det ska bli likt nu igen med en bebis på gång.
    Förstår att det känns jobbigt! Kan han ta någon dag föräldraledighet per vecka för något av era äldre barn? Eller det kanske inte alls går ihop med vare sig ekonomin eller hans jobb?

Jag bävar redan för första gången jag skall vara själv med tre barn, undrar när jag kommer att våga det egentligen??
  • JhjärtaK
    Cymi skrev 2015-03-17 08:12:14 följande:
    Åh det är så häftigt, lyckades filma det en gång :D
    Samma här, har några filmer på mobilen, kommer att vara roligt att visa dem sen när de blir stora
  • JhjärtaK

Nixe: även här är det nedräkning till vräkning . Hoppas också att narkosläkaren har en exceptionellt bra stickdag . Har fått en spinal en gång innan och den sattes jättebra så känns som att denna gång kan det bara bli sämre typ

De tips jag sett är höga trosor som inte skaver på snittet. Har man inte det så tror jag att nättrosorna fungerar utmärkt. Jag har tagit med mig några egna bindor som tydligen kan vara bra att sätta mot snittet för att minimera skav. Behövs de inte till såret så kan de komma väl till pass för avslaget istället .

• JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-03-17 11:07:21 följande:
    Fina små sovplatser! :)

Vi har spjälsäng bredvid vår säng, den är oanvänd, även med babynest , hon gillar inte att ligga där. Vagnen är jättebra med babynest i, går ju lätt att flytta runt och dessutom gunga.

På nätterna sover hon i vår säng, vi har haft ett par struliga nätter, och det finns inte en chans att jag ska kunna flytta henne efter amning. Babynestet funkar inte så bra i sängen just nu, hon kommer för långt ifrån.
    Om du skulle vilja flytta henne lite efter amning på nätterna och du liggammar henne så kan jag tipsa om att ha henne liggandes på ett madrasskydd som du, när du ammat klart, kan dra över i hennes säng (förutsatt att den står dikt an er säng). Vet vänner som gjorde så för att få lite bättre sömn själva. Ammar du henne i famnen så lyft upp henne med en filt under som blir varm och gosig under tiden du ammar och som sen håller värmen efter att du lagt ner henne. En värmedyna kanske också kan vara något?

Lite småtips bara utifall att ni inte redan testat (och vill testa såklart, annars bars ignorera )
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2015-03-17 11:34:07 följande:

Ja, det där med att bestämma innan hur man skall göra kan man ju bara glömma, det gäller allt ifrån var barnet skall sova, vad den skall äta eller om man kan vänja dem vid ljud eller inte som tidigare diskuterats. Man blir snabbt varse att alla barn är olika och att det är bara att hänga med i svängarna själv :)

Skrattar lite faktiskt när jag tänker på allt vi sa innan sonen kom.... Han skulle hänga med oss på allt, vänja sig vid russel och ljud, sova lite varstans mm... Jo tjena... Det var ju en god tanke om det inte var så att ut kom en unge som var absolut gladast och trevligast när han fick tydliga rutiner, sova i sin egen säng, ha det lugnt omkring sig vid sovdags etc. Han har ju fått haka på ändå, och vi har väl försökt leva vårt liv utan att bli sådana där mesproppar som vi kanske tyckte andra var. Men missar vi en läggtid, låter honom sova i bilen eller i vagnen etc så VET vi att det är på bekostnad av hur vår nästkommande dag kommer se ut, så är det bara.

Själv sitter jag och surar över att det inte blev någon vattenavgång igår. På barnmorskan lät det ju som att de skulle ske vilken sekund som helst. Jag försökte känna efter dör inne innan jag gick och la mig men det är ju värsta Bermuda triangeln där inne nu för tiden ;)

Har brutit ihop för att komma igen nu... bf imorgon, hade varit kul om hon kom då eftersom sonen kom på bf. Två vältajmade barn isåfall :)

Misty w

Jag tycker Elton är superfint, Viggo var ju coolt, men jag kunde inte sluta tänka på per Moberg i rederiet :)) men det var ju jag det.

Haha, ok vad jag känner igen mig i ert resonemang innan dottern kom. "Såhär och såhär skall vi göra", visst, tjena mittbena att det blev så!

Nej, vi kallade dottern för "diktatorn" de första månaderna, det säger väl ganska mycket vem det var som styrde och ställde, haha

Och "vänja vid ljud", har man en unge som vaknar av minsta lilla och där det tar 60 minuter att få den att somna om (om man ens lyckas och lyckas man inte så har man en aptjurig bebis) så blir man inte så jäkla sugen på att "träna" kan man väl säga
  • JhjärtaK
    septemberbarn08 skrev 2015-03-17 11:52:32 följande:
    De veckorna han jobbar kvällar är de lediga fredagar för att inte behöva jobba sent inför helgen. De veckorna tar han dessutom f-ledigt måndagar så det är ju bara tre dagar han behöver jobba så och varannan vecka. Just idag känns det väl bara tungt att han snart far iväg och har tre pass framför sig och jag vet att de kan sätta igång när som helst. Går nog bra, och det finns ju helt klart de som har det värre.. Men humöret är väl inte på topp just nu ändå:)
    Nej här är det labilt också så det står härliga till!

Var på inskrivning inför snittet i måndags och grät nog tre gånger under en väldigt kort tidsperiod, är som ett hormonellt vrak typ

Det är jobbigare att vara själv med barnen kvällstid än dagtid, vet inte varför egentligen men det är väl en känsla av att alla andras respektive har kommit hem och hjälper till med middag, läggning etc antar jag.
  • JhjärtaK
    Mildamilda skrev 2015-03-17 14:53:35 följande:

Jag kan inte förstå att jag snart har två barn! Ni som har flera, hur känns det?? För mig känns det helt absurt att jag ska snart sitta med en bebis i min famn som är min, jag har ju redan fått en bebis (som nu är 3 år)...

Jag fattar inte heller! Snart är jag trebarnsmor! Trodde aldrig jag skulle bli det, alltid tyckt att mina egna föräldrar var lite tappade som skaffade en till efter två st Nu går vi ju från en till tre "på en gång" men känns jäkligt konstigt att snart ha bebisar att ta hand om igen. Vår dotter är ju också 3 år så jag har glömt så mycket.
  • JhjärtaK

Nu är töserna här

De kom ut igår med planerat snitt och allt gick toppen! Två rätt så rejäla tvillingar på vardera knappa 3 kg .

Snittet var en bra upplevelse och iom att jag inte ammar så kan jag få ordentlig smärtlindring vilket är toppen! Det här dygnet på bb har varit så jäkla vilsamt och inte alls som när dottern föddes och vi var osäkra förstagångsföräldrar som kämpade med en mycket krånglig amning. Denna gången är det smooth sailing och de tar flaskan väldigt bra och är tydliga med när de vill ha mat (ger dem mat var 3,5-4 timme om de inte sagt till innan).

De mest sover, äter och bajsar och är helt fantastiska

• JhjärtaK
    Astilbe skrev 2015-03-19 13:34:24 följande:

Har precis gått igenom mina papper inför kejsarsnittet och ser nu att på alla ultraljud förutom det sista står det att moderkakan ligger i bakvägg. Det sista står det framvägg på...? Vet någon om placeringen av moderkakan påverkar hur ingreppet görs?

Min låg långt ner i framvägg och ev så skulle de behöva gå igenom den när de plockade ut bebisarna. Därför beställdes två påsar blod till mig utifall att jag skulle börja blöda mycket. Moderkakans position kontrollerades av förlossningsläkaren vid inskrivningen inför snittet.

Nu behövde de inte skära genom min utan kunde gå under den så jag blödde minimalt
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?