Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-03-02 16:20:37 följande:
    Ja det ska jag faktiskt göra, det verkar vara vanligt att man inte själv förstår att man behöver hjälp, vore skönt att få en bedömning.
    Nej det är omöjligt att vara så rationell när man är mitt uppe i det hela själv. Och en del inom vården har en tendens att "minimera" ens mående till att det enbart beror på fysiska faktorer, såsom att man inte får någon sömn när bebisen har kommit. Då är det väldigt bra med det testet. Tror att det skall vara standard att alla mammor gör det ca 2 månader efter födseln men kan vara bra att säga till om det med en gång så att man själv inte faller mellan stolarna.
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-03-03 09:38:05 följande:

På tal om tappar - är det nån här som testat att känna efter själv?

Vet att många känner på tappen vid ÄL och för att försöka gissa om man blivit gravid och liknande.

Tänkte att eftersom tappen ska kännas lika hård som en nästipp när den är omogen borde man ju kunna känna den på sig själv?! Alltså känna om det känns hårt eller mjukt där inne så att säga ;)

Kan säga att jag aldrig någonsin skulle nå min tapp när magen är såhär stor . Sen har jag aldrig själv kollat tappen och när de gjort det på sjukhuset så har de behövt trycka upp fingrarna långt upp och det är allt annat än en trevlig upplevelse så vill inte genomgå det i onödan.

Man vet ju fortfarande inte att en påverkad tapp leder till att födseln är på ingång heller. Finns de som går med utplånad tapp och några centimeter öppna i veckor innan de föder.

Min tapp har de kollat ett antal gånger, pga tvillinggraviditeten och den hade blivit påverkad i vecka 32 då tjejerna gjorde sitt "utbrytningsförsök" men de är fortfarande kvar i magen såhär fem veckor senare.
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-03-03 09:57:01 följande:
    Tror det funkar klockrent!

Min man har bestämt att vi är redo att föda nästa helg, typ den 15:e. Han tyckte nämligen att 150315 lät bra :)
    Haha, 150315 låter verkligen bra tycker jag också . Dock föredrar jag att föda på en vardag när sjukhusen har "full" bemanning. Vet att de har bra bemanning oavsett men har alltid gillat läkarna på helgerna sämre än dem jag träffat på veckodagarna. Säkerligen bara en slump då deras scheman läggs olika men bara en känsla Sen så föredrar jag en veckodag också för då kan dottern vara på dagis (förutsatt att hon blir frisk någon gång, har börjat tvivla... ) vilket ger lite avlastning till mina föräldrar som skall ha henne medan vi är på sjukhuset.
  • JhjärtaK
    Mildamilda skrev 2015-03-03 14:16:29 följande:
    Jag vill också gärna uppleva att vattnet går : ) skönt att flera önskar sig det : ))
    Samma här . Med dottern tog de hål när jag var 7 cm öppen. Iom att detta är min sista graviditet så hade det varit lite coolt att uppleva. Fast inte om jag öppnar mig lika snabbt som jag gjorde när de tog hål med dotter, från 7-10 cm på en kvart och med jävulskt onda värkar
  • JhjärtaK
    Mildamilda skrev 2015-03-03 20:30:35 följande:

Angående slempropp så läste jag en väldigt rolig tråd här som handlade om knäppa saker som hänt under förlossningen; det var en kvinna som kom in till förlossningen och när personalen frågade henne om slemproppen gått svarade hon att " nä han gick ut för att lägga pengar i parkeringsautomaten"...

Hahahaha! Den var riktigt rolig

Åh, behövde skratta lite då jag ligger här och mår illa. Vet inte varför men jag mår piss och ingen ställning är skön eller ens avslappnande längre. Nätterna är bara en lång väntan på nästa gång jag måste gå upp och kissa typ, bläh och gnäll var det här
  • JhjärtaK
    Sparv15 skrev 2015-03-03 23:28:30 följande:

[quote=74955821][quote-nick]JhjärtaK skrev 2015-03-03 22:38:14 följande:[/quote-nick]

Hahahaha! Den var riktigt rolig

Åh, behövde skratta lite då jag ligger här och mår illa. Vet inte varför men jag mår piss och ingen ställning är skön eller ens avslappnande längre. Nätterna är bara en lång väntan på nästa gång jag måste gå upp och kissa typ, bläh och gnäll var det här

[/

När jag väntade tvillingarna mådde jag illa dom två sista månaderna. Nätterna var hemska kommer jag ihåg.

Ja igår natt började ju katastrofalt men när jag väl somnade (vid kl 23 kanske?) så sov jag ända tills kl 02 vilket är något typ av rekord för de senaste veckorna Kanske sov jag såpass länge för att jag tog två alvedon innan jag somnade? I vanliga fall vaknar jag ju av att jag har ont i höfterna.

Ja illamåendet kom tillbaka i vecka 30 men sen började jag äta omeprazol och då försvann både det och de sura uppstötningarna! Som himmelriket

Tror att jag var så jäkla övertrött igår och det var därför jag mådde illa.

Hur har denna enling-graviditet varit i jämförelse med när du väntade tvillingarna? Stor skillnad?
  • JhjärtaK
    Sparv15 skrev 2015-03-03 23:32:48 följande:

Jag har tid på spec.mv i morgon då dom ska ta beslut om eventuell igångsättning. Fick lite flimmer för ögonen i söndags men bara under en kort stund. Hade tid hos bm på måndagen så jag avvaktade och blodtrycket såg bra ut och ingen protein. Dock gnällde bm lite över att jag inte gått upp i vikt på över en månad men bebisen har hittills växt som den ska. Jag brukar dessutom rasa i vikt av amningen så det är klart en nackdel.

Du kan få ett eller två kilon av mig om du vill

Hoppas att det går bra hos specMVC idag!
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-03-04 07:33:14 följande:
    Jag har hört mycket gott om amningsnappar, men märkligt nog har jag inte köpt någon trots att jag köpt nån jäkla "breast shell" som ska skydda mellan amning. Hur tänkte jag där?? Nåja, de finns ju lite överallt, jag får fixa det.

Är det någon sort som är bättre eller sämre?
    Medelas är toppen och kan köpas på de flesta apotek tror jag.
  • JhjärtaK
    septemberbarn08 skrev 2015-03-04 07:59:58 följande:
    Jag fick en sån på BB när jag ammade första barnet, utan den fick han inget grepp alls så det var min räddning. Tyvärr lärde han sig inte äta utan den sen:( en stor anledning till att jag slutade amma och att jag hade sån ångest inför amningen med andra barnet var just den där amningsnappen. Den slets lös titt som tätt och då hade jag mjölk överallt, den skulle rengöras hela tiden och så var jag ju tvungen att komma ihåg att ta med den också. Tyckte det var ett evigt bökande med handdukar som skulle läggas på plats för att inte bli helt nersölad, amningnapp som skulle sättas rätt, mjölkuppsamlare på andra bröstet för att det läckte, bebisen som skulle läggas rätt osv.. jag var helt slut innan han ens BÖRJAT äta.

Den här gången är min högsta önskan att jag verkligen ska få amningen att fungera. Jag vill det så gärna nu! Men är samtidigt rädd att bebisen inte ska kunna få något bra grepp nu heller så jag tvingas ta till amningsnappen igen:(

Nu har jag inte köpt hem mjölkuppsamlare för jag läste att ju mer man tillåter det andra bröstet att sympatiläcka under amningen, desto mer kommer det läcka också. Jag läste att man istället ska hålla med två fingrar som ett tryck över bröstvårtan en stund i början av amningarna så ska det förhindra att det läcker. Hoppas det fungerar. Och amningsnapp har jag inte heller köpt. Hade tänkt göra det för säkerhets skull men de verkar ju finnas i flera olika storlekar nu? När jag köpte sist fanns det liksom bara EN storlek så jag har ingen aning om vad man ska köpa. Har du något tips?
    Köp medium är mitt tips om du inte uppfattar din bröstvårta (alltså den biten som står ut) som väldigt stor, ta isf large. Medelas är toppen men håller med om att det är ett jäkla mäck med att rengöra och alltid ha med sig dem och att de lossnar etc etc. Jag kunde dock vänja av dottern efter några veckor på ena bröstet. Det andra funkade aldrig så det blev att jag helammade från enbart ett bröst.
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-03-04 08:51:30 följande:

Mina nätter består också av eviga kissturer varvat med konstiga drömmar om bäbisen. Inatt föddes han utan att jag ens märkte det och sen fick jag mata honom med kattfoder.

Hahaha, vilken sjuk dröm , kattfoder, priceless
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?