Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lavish skrev 2015-05-10 11:04:50 följande:

Usch vad orolig jag blev när jag läste om det där med framfall. Önskar nu att jag stått på mig och krävt en undersökning på efterkontrollen.

Ibland känns det lite skavigt när jag går långt, typ som att en luftbubbla vill ut eller nått. Tycker inte jag haft så mycket problem, men å andra sidan har jag inte haft sex än och inte har jag tittat med en spegel heller. Tror inte ens jag har någon liten spegel som man kan göra det med. Fast knipa kan jag ju. Och förra gången kändes det som hela underlivet var på väg ut i flera veckor efteråt och det blev ju bra sen. 

Hoppas verkligen att det går tillbaka av sig själv för er som drabbats iaf. Naturen är fan grym alltså. Det är ju sjukt att man ska drabbas av så mycket skit bara för att man får barn, och själv känner jag mig rätt bitter över att det är vi kvinnor som får betala "priset" för barnen medan karlarna får barn utan något av eländet. Även utan "skador" så är jag tigerrandig, slapp, och tuttarna ser verkligen inte ut som dom gjorde före första barnet, i mycket negativ bemärkelse... 

Ja visst är det trist att kroppen ska behöva ta så mycket stryk. Jag har inte brytt mig så mycket efter de andra graviditeterna men den här gången är jag mer angelägen om att komma i form (vilket för min del innebär bygga muskler och kondition, inte viktnedgång).

Jag hatar mina bröst just nu. Vänster är enormt mycket större än höger och jag ber till högre makter att det rättar till sig efter amningen avslutas. Inser ju också att även om jag har väldigt små bröst så blir de förmodligen väldigt tomma och hängiga när jag slutar amma och bröstvårtorna blir nog aldrig sig lik igen:/

Det är ju mysigt med graviditet och småbebisar men det är som sagt trist att kroppen ska behöva förändras så radikalt:(
  • septemberbarn08

Vart ska jag rita korset? Selina sov i vagnen så jag hann kratta en hel timme! Hon var vaken och grinig i vagnen när vi gick ut så jag trodde aldrig det skulle gå men hon somnade den korta biten mellan huset och garaget och sov sedan gott medan jag krattade:)

Känner mig sjukt stressad över allt som ska göras nu. Har en rätt stor gård som ska krattas, fönster som ska putsas, uteplatsen ska fixas (bla nya utemöbler som ska skruvas ihop) och huset ska målas färdigt. Vi är inne på tredje året med målning nu.. första sommaren regnade det så mycket, förra året var det dels så varmt och så var jag ju nygravid med illamående så vi hann inte klart förra året heller.

Och i år är vi nog illa tvungen att be om hjälp om vi ska få det sista klart efterom jag inte lär kunna hjälpa till så mycket. Men känner mig nöjd att jag åtminstone hann BÖRJA kratta idag:)

• septemberbarn08
    SvanE skrev 2015-05-10 18:52:35 följande:

Är så glad att jag passade på att kratta och fixa rabatten då Lukas fortfarande kunde sova 2-3h i vagnen flera gånger per dag. Senaste veckan nu sover han 30-40 min själv sen vill han inte sova nära, på bröstet eller något om han inte bärs eller guppas. Helt sluut! Man undrar vad som är annorlunda nu jämfört med någon/några veckor sedan:P

Här har snön precis tinat bort så jag hade ändå inte kunnat göra det tidigare:P och fönstren har jag inte heller kunnat ta tidigare eftersom de sopade gatorna först i förrgår.. så nu känner jag mig dränkt i saker att göra:/
  • septemberbarn08
    Vikkan333 skrev 2015-05-11 10:59:59 följande:

Tack!

Ibland funderar man om man är ensam. Hur gammal är din nu?

Du är absolut inte ensam. Jag försöker tänka som så när jag börjar med något att det jag hinner det hinner jag och resten får vara till sen. Igår lyckades jag som sagt få henne att sova i vagnen en timme så jag hann kratta men jag visste ju att jag kunde få avbryta när som helst. Imorse tog jag henne i vagnen och GICK till skolan och lämnade sonen och när vi kom hem tänkte jag att jag skulle putsa något fönster. Visste ju att hon kunde vakna när som helst så istället för att sätta upp något mål att jag skulle hinna si och så många fönster tänkte jag att allt jag hinner är bra och resten får vänta. Hann faktiskt med både köket och lekrummet:) bättre att inte sätta upp några mål alls så blir det man hinner en bonus:) men en del dagar hinner jag inte ens duscha för att hon gråter så fort jag lägger ner henne.. det får vara okey det med:)
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-05-11 12:57:17 följande:

Man hinner det man hinner :) oftast ligger han nöjd 15-30 minuter i babygymet några gånger per dag, så då brukar jag passa på att äta, plocka osv. Idag har han faktiskt sovit ute i vagnen 1 timma (aldrig hänt förut) men då hade jag besök så fick inget gjort ;) duscha gör jag när gubben är hemma, så jag slipper hoppa ur duschen med shampoo i håret, haha! Har ngn gång sköljt av mig bara efter en svettig promenad, men då med Bosse sittande utanför i babysittern så jag kan roa han samtidigt ;) så gör bara sånt man kan ta en paus ifrån, man vet ju aldrig hur länge ungen tänker ligga där nöjd :) men 5 minuters gnäll har ingen dött av, försöker jag tänka.

Precis, jag försöker också bara påbörja såna grejer som jag kan pausa i ifall hon blir missnöjd. Sånt man liksom måste avsluta om man påbörjat undviker jag, även om sambon är hemma för det är än så länge bara jag som kan trösta. Duscha är ju tyvärr en sån grej (har jag klätt av mig och börjat duscha är det lika bra att duscha klart) men det är samtidigt något som MÅSTE göras så där försöker jag hoppa in i duschen när hon har nyätit och så gör jag bort det så snabbt jag bara kan. Hinner hon börja gnälla får jag speeda på lite extra;)

Längtar just nu efter att få låsa in mig i badrummet och raka benen och göra ansiktsmask och hårinpackning i lugn och ro.. och så längtar jag efter ett välstädat hus! Men det kommer väl:)
  • septemberbarn08

Vi har rätt bra nätter nu, fram till 2-tiden åtminstone. Efter det är det som att hennes näsa blir EXTRA täppt och hon låter som en gris. Hon tappar taget om bröstet hela tiden och kommer därför inte till ro. Ger henne näsdroppar både innan vi lägger oss och sedan där vid 2 men av nån anledning fungerar de inte lika bra när hon får dem mitt i natten:(

Idag har jag en stressdag! Hatar den här tiden fram till 8 då jag lämnar sonen på skolan.. ungarna ska få frukost, jag ska få frukost, jag ska hinna göra mig i ordning, ungarna ska göra sig i ordning, lillasyster ska komma ur pyjamas, fruktburken ska göra i ordning till sonen, flera amningar ska klämmas in osv. Brukar i vanliga fall vara rätt skönt när vi kommer hem efter 8 och man kan andas ut.. men inte idag! Får sätta mig och amma lite till innan vi ska sätta oss i bilen och åka till barnmorskan på efterkontrollen. Sen handla och sen hämta sonen igen. Och så hinner jag väl bara hem innan sambon åker iväg på kvällsjobb och så ska jag jonglera runt allt resten av dagen också.. Just idag, efter rätt många nätter med uppstigning kl 2, hade det varit skönt med bara ETT barn så jag hade kunnat slumra i soffan medan hon äter.. får nog plocka fram alla pysselgrejer vi äger och hoppas de äldre kan roa sig en stund:)

• septemberbarn08

Jag har fortfarande inte en aning om vad jag ska ha för preventivmedel och ska på efterkontrollen om 2 timmar:/

Någon spiral blir det inte då den jag hade sist gjorde konstant ont och startade mina evighetslånga menstruationer som höll i sig flera år (tills jag blev gravid) även fast spiralen togs bort.

P-piller är det laktos i så det går bort.

Allt annat med hormoner i är jag också tveksam till. Min mage har ju inte direkt reagerat bra på det jag provat tidigare och dessutom är jag en sån som lätt blir deprimerad av hormonella preventivmedel.

Det jag skulle kunna tänka mig att prova (igen) är p-ring. Sist mådde jag inte bra av den men är villig att prova igen, det kan ju funka bra nu. Sen vet jag inte hur det går med p-ring kombinerat med amning men det har väl BM koll på.

Hur dåligt jag än mår av hormoner känner jag att det nästan är ett måste om jag ska få ordning på mensen.

• septemberbarn08
    Mullan skrev 2015-05-12 13:16:23 följande:

Har du läst om naturals cykles? De tänkte jag prova??

Jo jag har läst en del om det men det hjälper ju tyvärr inte mot mina dryga menstruationer :( 15 dagar med mens och 7 dagar utan är inget jag vill tillbaka till (även om jag hoppas att graviditeten ska ha rättat till det problemet).

Jag har fått p-ring utskrivet idag så jag kan hämta ut "när jag känner mig redo" ;) det är ju värt att prova igen, kanske funkar bra den här gången.

Annars gick efterkontrollen bra.. kändes skönt att få prata igenom förlossningen och så.. fast jag skulle nog behöva prata igenom det mer, kanske med någon kurator. Mår fortfarande ganska dåligt efter förlossningen och har en jobbig oro som förföljer mig nu sen dess.. får se om det är något jag vågar ta upp på bvc, har inte det största förtroendet för dem nämligen tyvärr:(
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-05-12 14:47:37 följande:

Googlade på p-ring eftersom jag inte hade en aning om vad det är. Måste vara det enda preventivmedel som jag inte hade koll på :) Låter himla märkligt att ha en ring uppkörd i fiffin, men jag har ju en liten plastpryl med koppartråd på i livmodern så ;)

Haha ja jag har ju som sagt haft p-ring förut så jag tycker inte alls det är så märkligt. Kände inte av den alls, inte vid sex heller. Kopparspiral däremot kände jag av när vi hade sex.. så för mig känns den mer konstig att ha i kroppen:P
  • septemberbarn08
    SvanE skrev 2015-05-12 18:05:29 följande:

Första bortakvällen med sambon, middag och bio medan mina föräldrar är barnvakt, huuu vad svårt det var att åka! Nu ska jag försöka njuta och lita på att han har det bra :)

Åh NJUT! Jag kan inte ens minnas när jag senast kom ihåg/hade tid att ge sambon en puss, haha
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?