Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Inga ömma tår här inte ebe91 :) vi tänker olika bara! Jag hade aldrig skaffat barn med någon som INTE ville ta halva ansvaret, och också fått den nära anknytningen :)

Så länge man är nöjd med sin situation är det bra såklart!

• tovemaja

Någon annans bebis som visat på magknip när man börjat med små teskedar smakprov av typ gröt/frukt?

• tovemaja

Njuter fina dagar på Koster... Vår första familjesemester, vilken lycka! Dock fortsatt massor av nattuppvak... Men, men. Kan väl inte få allt lätt? Någon gång sover han väl?

• tovemaja

Lilllouise: kanske pappan och dottern som ska dela rum? ;) kan han inte få hjälp mot snarkningarna?

Vet dock hur det känns med struliga nätter. Inatt var en bra natt och han vaknade ändå 5ggr... Zzzzz

• tovemaja

Lilj3: Folke hatade bilen länge... Jag lider med er! Hemskt är det. Mitt råd är att försöka få honom att vara riktigt, riktigt trött när ni börjar åka... Förhoppningsvis somnar han då snart.

Ebe91: potta behövs inte, kan t.ex hålla över toan bara. Forskning säger att det bara blir svårare om man börjar senare, så ju tidigare man "orkar", desto mindre jobb :)

Folke sov illa i natt igen och maken är på svensexa... En lååång dag väntar :) tur att vi är hos mina föräldrar som avlastar lite.

• tovemaja

Lilllouise: låter underbart! Att inte mata på natten alltså... Men just inatt sov Folke bra, käkade bara 2ggr mellan 21.30 och 06! Kan vi hålla det på den nivån känns det bra.., är inte alls beredd att släppa amningen eftersom han så tydligt vill ha.. Och jag gillar närheten... Men sömnbristen gör mig knäpp!

Vi ger lite lite gröt 1-2ggr dagligen på lite havregryn, vatten och mixar i blåbär/banan/bröstmjölk som jag har en bruk av i frysen. Han gillar det helt klart! Blir kul att se om han gillar mina puréer också... Vi får se!

När han är lite äldre så järnberikar jag gröten förresten plus lägger till C-vitamin... Det är så kul att pyssla med hans mat tycker jag! Trodde jag aldrig :)

• tovemaja
    ebe91 skrev 2015-08-17 12:47:53 följande:

Detdär med mat är verkligen jättespännande! Han får en istärning (ca 1 msk) till lunch av någon rotfruktspuré som jag spär med bröstmjölk, sen 1 portion gröt till kvällen. Han skulle gärna vilja äta ännu mer mat till lunch, men jag tycker att han är för liten för det. Kommer dubbla mängden lunch när han blir ett halvår, och då ge "riktig" mat (typ ris&kyckling, fisk osv). Tror jag kommer göra sen mesta maten själv, förutom gröten för den tycker jag är bättre att köpa.

Kul att det är fler som gillar att göra mat :) vad har din lille för favvo? Här är det nog morotspuré, ren avokado eller blåbärsgröten :)

Av nyfikenhet, varför tycker du den köpta gröten är bättre? Näring eller konsistens eller smak? Konsistensen är svår att slå tycker jag... Men näringen och smaken går att få till:)
  • tovemaja

Folke strax 6 månader äter bröstmjölk till ca 90%. Får lite (Max 1msk) majs eller havregröt på morgonen med katrinplommon, blåbär eller aprikospuré. Lite banan/avokadoskrap på dagen, någon brödsmula ( utan salt) för att få med gluten. Några tsk morot/potatis/palsternackspuré mixat med bröstmjölk och kokosolja. Ökar successivt, han verkar älska mat!

• tovemaja

Precis som för Lilj3, kortare och mindre ont faktiskt! Skönt!

Kpax skrev 2015-08-24 09:45:21 följande:

Ni som fått tillbaka er mens, hur länge blödde ni första gången? Jag vet att den brukar vara riktigare (!), men är det en längre period också? Funderar på att boka ett par enheter blod till slutet av veckan.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?