Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-05-24 23:35:15 följande:

Någon med erfarenhet av att åka tåg ensam med bäbis, packning och vagn? Tips och trix? Jag ska åka till mansdominerat bor fyra h bort inkl byte om två 1,5 v. Har bokat 1:a klass. Det får man väl?

Jag åkte nu i helgen, ska hem också... Ensam med bebis, en stor bag och vagn... Också ett byte.

Mitt tips är att boka plats i vagn 7 (heter plats nära rullstolsplats) där kan du ha vagnen uppfälld, annars ska den packas ihop. Kanske Du kan boka om din biljett? Så du får plats där? Där finns också handikapptoalett med skötbord, annars måste du ta dig dit för blöjbyte t.ex.

Tips nr 2 är att ta med delen ifall du behöver röra dig med bebis på tåget... Skönt att kunna hålla i sig.

Tips 3 är att acceptera all hjälp som erbjuds, speciellt från män av utländsk härkomst. Har märkt att de frågar om man behöver en hjälpande hand... Och jag är vanligen rädd att be om hjälp :)

Tips 4: ta med sjal som bebis kan amma under... Guld om man behöver lite privacy!

Tips 5: packa i ryggsäck om det går! Jag störde ihjäl mig på min bag som dunsade emot allting!

Lycka till!
  • tovemaja
    snö 81 skrev 2015-05-25 09:18:42 följande:
    Det där låter som när dottern var liten - superbra rutiner och lek mellan varje sovpaus. Jag kunde göra annat när hon låg på golvet och lekte.

Nu har vi rätt bra rutiner, men en mycket mer missnöjd bebis som mest vill vara i famnen hela tiden. Han kan ligga en liten stund på golvet eller i babysittern, men då måste man sitta med honom och leka. Sen har vi ju dessutom tre andra barn som behöver uppmärksamhet så det finns inte alltid tid att sitta på golvet och leka med bebis.

Som grädde på moset har vi dessutom total kaos här hemma. Vi bytte ju kök precis innan Tage kom och nu två månader senare har vi upptäckt en jättestor vattenskada. Vi har fått stopp i avloppet så avloppsvattnet har tryckt upp under golvet längs med hela köksinredningen. Vi har nu fått montera bort alla nederskåpar och börjat såga upp golvet. Så vi kommer ha ett gigantiskt hål i golvet och totalt obrukbart kök heeela sommaren. Just nu är det jättelätt att hålla sig för skratt här hos oss...
    Å nej! Har ni någonstans att ta vägen under tiden huset är obrukbart?
  • tovemaja
    SvanE skrev 2015-05-25 09:52:41 följande:

Snö 81, fy så hemskt :(

Jag har en tuff period också. Mina föräldrar som jag träffar flera gånger i veckan och är jättenära ska separera. Min mamma är helt förstörd. Lillen kan sova ok på natten men vägrar sova längre stunder på dagen och när han vaknar är han övertrött, skriker och vill bara vyssjas när man går men honom, vaknar så fort jag sätter mig. Ger flaska för amningen fungerade inte så pumpar för att han ska få mjölk ett tag till,börjat minska iaf men just nu är dagarna mest, gå, mata, leka, få att somna, pumpa, vyssja om, mata, leka, då att somna, pumpa, vyssja.....somna 8 så fort han sover för natten för att orka. hinner inte äta, mina ben är helt slut, de jag kan be om hjälp av lider och psykiskt är jag slut. Längtar så tills det vänder men just nu vill jag bara gråta, få duscha ifred och äta.

Så negativt det blev men som jag längtar tills sambon har semester. Och han åker utomlands 5 dagar nästa vecka...

SvanE: kan bara säga KRAM till dig!
  • tovemaja
    Mimipig skrev 2015-05-25 13:42:29 följande:
    Tack för tipsen! Jag får inte boka om den här biljetten, men nästa gång blir det vagn 7. Jag tänkte ta min gamla backpackryggsäck (skön kontrast mot första klass). W låter som en hungrig, frustande drake när jag ammar, jag kommer väl skrämma slag på vagnen. Vi hanterar inte det där med sjal så bra än - vi får väl öva. Jag får väl öva på att vika ihop vagnen också. Det här ska nog gå bra!
    Det gör det säkert! Berätta sedan! Med "delen" menade jag självklart selen om det inre gick fram... Speciellt bra om du måste gå ända till vagn 7 för blöjbyte.

Är påväg hem från Götet nu och Folke ligger nöjt och viftar i vagnen och kikar ut genom fönstret. Inte så fullt idag heller så kan hoppa över sjal vid amning.

Ett tips till som jag missade: ha matsäck med! Tänkte ju gå till bistron men han sov hela vägen till Götet så jag kunde inte gå oh handla mat :) lyxproblem!
  • tovemaja

Även jag har en harmonisk period nu.. Specielltär det skönt att han sover regelbundet på natten. Jag vet vad jag har att vänta i uppvak och vet att jag kan somna om med honom mellan 07 och 10 så det är ok om jag bara får sova ett par timmar fram till 06.

Han är även nöjd med att ligga ganska långa stunder i sitt babygym eller "på vädring" på en frottéhanddukar på golvet bara.....

• tovemaja

Sådant är så jobbigt Trollunge! Kunde du somna sedan? Har haft en hyfsad natt här, 3 uppvak mellan 22 och 06 men relativt lätt att söva igen.

Om 2 timmar ska grabben få sina första sprutor... Usch, jag vill inte! Det är ju över snabbt men tanken på att medvetet utsätta honom för smärta! Så fånigt, jag vet... Det är ju för hans bästa.

• tovemaja

Sprutorna tagna... Hemskt var det att se honom få så ont och bli så chockad! Första traumat kallade BVC-tanten det. Han fullkomligt illskrek och gick inte att trösta med tutte. Dock skrek han sig trött på 5 min och somnade i bilen. Nu ligger han och sover lugnt i vagnen. Vi ska närhets-knarka nu resten av dagen tänker jag mig.

• tovemaja
    tovemaja skrev 2015-05-27 11:56:09 följande:

Sprutorna tagna... Hemskt var det att se honom få så ont och bli så chockad! Första traumat kallade BVC-tanten det. Han fullkomligt illskrek och gick inte att trösta med tutte. Dock skrek han sig trött på 5 min och somnade i bilen. Nu ligger han och sover lugnt i vagnen. Vi ska närhets-knarka nu resten av dagen tänker jag mig.

Väger förresten 6905g och är 62,5 lång! Ett hack över standard på både längd och vikt.. Min store lille kille!
  • tovemaja
    Trollunge85 skrev 2015-05-27 12:42:37 följande:

Mammasamtalet gick sådär. Jag ser allting mer negativt när natten har varit dålig så jag satt där och grät. Nåja, jag ser det som positivt att jag var ärlig och inte sa att allt är bra som jag brukar. Så jag ska på uppföljande samtal om två veckor för att se om jag mår bättre. Och som hon sa, jag vet vad som är fel och vad jag borde göra åt det så nu gäller det bara att jag gör det också.

Hugo växer som han ska. Ligger två kurvor upp från medel så han är stor (vilket jag visste) 6 kg vägde han idag.

Vad borde du göra då? Kram
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?