Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2014-09-24 19:31:02 följande:

Imorn blir det "på riktigt" officiellt på jobbet att jag är gravid. Jag tänkte ha på mig en lite tightare topp som visar den rundade magen som bara har exploderat i helgen! Skall först iofs på ett möte hos kund och vill helst inte att mötet skall handla om det så kanske får jag ha med mig ombyte? smile2.gif

Jag är lite nervös, hur berättar man liksom inför en lite större grupp (ca25 personer)? Hur hade ni gjort? Sagt det "officiellt" inför alla eller låtit det sprida sig pö om pö? På ett sätt vill jag bara ha det "överstökat". Känns så krystat att bara från ingenstans säga "förresten, jag är gravid".

På mitt jobb är vi ca 75-80 st och folk får veta det eftersom. En del har börjat fråga när magen syns i tajta kläder och andra vet inget alls. Men det sprider sig rätt snabbt, mun mot mun så att säga.

Det många tycker är lite kul på mitt jobb är att vi är tre stycken som är gravid samtidigt. En ska ha i slutet av februari och så är vi två som ska ha i mars.
  • snö 81

När jag var gravid med mitt första barn slukade jag alla förlossningshistorier, bra som dåliga. Kände att jag ville veta hur det kunde eller inte kunde gå så att jag var beredd på allt.

Men såklart är vi ju alla olika.

• snö 81
    LillLouise84 skrev 2014-09-29 20:27:22 följande:
    Jag har en kompis som fått alla sina tre med ks och nu några år senare så säger hon att hon känner sig lite avundsjuk på att inte fått varit med om upplevelsen att föda "vanlig väg". Medans jag kände första tiden efter förlossningen med dottern att jag missat "hur det startar" som alla pratade om när föräldragruppen träffades. Eftersom jag blev igångsatt. Men på ett sätt var det så skönt att bli igångsatt, ingen fundering om det var dax och hur fort det skulle gå. För det är många häromkring som är rädd för är att vara hemma förlänge eftersom vi har 12 mil till förlossningen.
    Jag kände samma, att jag velat vara med om att förlossningen startade av sig själv. Blev också igångsatt med dottern. Allt är ju väldigt kontrollerat, men alldeles för intensivt.

Denna gång hoppas jag på naturlig start, värkar eller vatten.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2014-09-29 22:01:34 följande:
    Igångsättning tyckte jag var först väldigt seg och sen gick det fort som tusan. Jag blev igångsatt en tisdag morgon klockan 7-8 med tabletter och sen hände inte ett skit utan bara tablett varannan timme och ctg varannan. Sen 23 gick vattnet och bebis kom inte förrän onsdag 16.39. Så de där 15 timmarna som det inte hände något på hade jag gärna tillbringat hemma istället.

Nu blir det springa i trappor, putsa fönster, rulla höfter på gymboll, käka ananas och ha sex från 1 mars smile5.gif så bebisen kommer ut av sig själv.
    För mig gick det i ett rasande tempo och det var en rätt jobbig upplevelse.

Jag ska följa ditt recept med trappor, sex och allt annat dom kan sätta igång det.

Ny graviditet och ny förlossning, kan bli helt annorlunda denna gången.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2014-09-30 08:08:01 följande:
    Håller tummarna för en naturlig förlossningen den här gången som går lagom snabbt.
    Samma till dig! :)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2014-09-30 08:32:14 följande:

Hmm sitter nu och tittar på nyhetsmorgon och de diskuterar influensavaccinering. En läkare där rekommenderar alla gravida att vaccinera sig. Hur tänker ni göra? Jag är kluven hur jag ska göra. Med en ettåring på dagis så känns det som jag behöver allt skydd jag kan få. Men en spruta är en spruta med främmande ämne i kroppen.

Jag var gravid 2009 när det var hysteri kring svininfluensan. Först skulle alla gravdia vaccinera sig, sen skulle vi inte göra det och sen skulle vi det igen. Jag blev jättekluven, men gjorde det tillslut i alla fall.
    Denna gången tror jag att jag hoppar över vaccin...
  • snö 81
    Emle87 skrev 2014-09-30 11:39:52 följande:

Hej allihop!
    Har läst runder lite här inne och känner att jag ska presentera mig :)
    Emma heter jag, 27 år, bor tillsammans med min sambo och vår 1 åriga dotter. Väntar syskon beräknat till 21 mars så det kommer vara ca 1 år och 6 månader mellan dem.
    Vi är alltså i v16 och än så länge är det en lite hemlis för de flesta :)

Har ni andra gravida börjat gå upp i vikt? 2kg upp är det här.
    Jag hade väldigt svårt med att acceptera viktuppgång med dottern (+25kg + havandeskapsförgiftning). Mkt vatten dock.

Välkommen!

Jag har gått upp ca 2 kg än så länge och är nu i 15+5. Förra gången gick jag upp ca 25-27 kilo, väldigt lite vatten i mitt fall tyvärr :)
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-10-01 06:43:40 följande:
    Vad bra att allt såg fint ut men trist att den inte ville visa sig "från den sidan" smile5.gif

Ja bf blir efter RUL. Påpekade du att det inte stämde med kub eller med ÄL? Ibland mäter de då en extra gång för att se.

Det enda potentiella negativa med att få ett "missvisande" bf och bli tillbakaflyttad är att man ev får gå över tiden mer än de två veckorna då man vid bf redan är en vecka över tiden mätt från ÄL. Men de gör ju UL när man går över tiden för att se så att allt ser bra ut så det är bara en liten liten negativ aspekt trots allt smile1.gif
    Med dottern blev jag flyttad 9 dagar bakåt på RUL. Och i mitt landsting gör man inget UL förrän man gått två veckor över tiden! Dock tjatade jag mig till ett UL när jag var 1 vecka över och då visade det sig att vattnet var slut och moderkakan hade dålig produktion så jag blev igångsatt. Vill inte ens tänka på hur det hade sett ut efter ytterligare en vecka?!

Denna gång kommer jag inte att gå med på att bli flyttad mer än någon enstaka dag.
  • snö 81
    snö 81 skrev 2014-10-01 15:30:02 följande:
    Med dottern blev jag flyttad 9 dagar bakåt på RUL. Och i mitt landsting gör man inget UL förrän man gått två veckor över tiden! Dock tjatade jag mig till ett UL när jag var 1 vecka över och då visade det sig att vattnet var slut och moderkakan hade dålig produktion så jag blev igångsatt. Vill inte ens tänka på hur det hade sett ut efter ytterligare en vecka?!

Denna gång kommer jag inte att gå med på att bli flyttad mer än någon enstaka dag.
    Och dessutom får man gå tre veckor över tiden i mitt landsting!! I Stockholm vet jag att man gör UL efter max en veckas övergång och max två veckor över får man gå. Återigen sjukt att det kan vara så annorlunda från landsting till landsting
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-10-01 16:50:50 följande:
    Ja det är verkligen inte ok. I Gbg har man ändrat från tre veckor över tiden till två istället. Bra beslut tycker jag.
    Mycket bra beslut!

Jag vägrar iofs gå över tre veckor, max 1! Bosätter mig på förlossningen om det behövs :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?