Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Misty W skrev 2015-02-02 11:32:22 följande:

Nu har jag 1000 ganska onödiga frågor om nån känner för att svara..

- vilken termometer använder ni?

-vad har ni köpt/ska köpa som tvål till babyn? Barn olja eller nått annat?

- vilka blöjor kommer ni att använda?

Vi har en termometer med mjuk spets från Clas Ohlson. Jättebra tycker vi

Ingen tvål behövs när de är små och gällande barnolja så rekommenderar jag generellt att köpa krav-märkt/ekologisk rapsolja istället. Vissa barnoljor innehåller nämligen restprodukter från dieselproduktion vilket känns vedervärdigt.

Ang blöjor blir det antingen Pampers eller Libero, får se vilka som passar bäst. Prövade typ Huggies med dottern men de läckte som ett såll så aldrig de igen

I den minsta storleken så kanske det blir Libero då Pampers har något slags "nät" i sin minsta storlek som jag kommer ihåg att jag inte gillade. Annars så tycker jag att Pampers är mjukare och skönare än Liberos. Dock är Liberos "up n go" mycket bättre än Pampers "easy up" men det är ju när de börjar bli betydligt större
  • JhjärtaK
    Misty W skrev 2015-02-02 11:34:16 följande:

Och köper ni mag droppar?

Japp, har köpt D-droppar från Semper som innehåller magdroppar. Mycket smidigt att kombinera
  • JhjärtaK
    Misty W skrev 2015-02-02 12:14:26 följande:

Jag beställde nu på apotea.

Blev en örontemp (våran gick sönder för säkert 4år sedan)

Nagelfil, näsfrida + extra pack med filter, tvättkräm (ha vid blöjbyten hemma) näsdroppar och MAM napp 0-2mån.

Känner att det är dax att börja fundera på att knyta ihop säcken.

Blöjor är svårt. Älskade libro up&ägo (båda mina började använda dessa innan dom va 1år då dom hatade att ligga still vid bytet) men har för mig att med dottern så hade jag Pampers första månaderna.

Tack för era svar, men här är en ny fråga :)

Kommer ni som har egen bil att ha eran bebis i framsätet eller i baksätet? Vi har alltid haft i bak,men nu börjar vi bli lite många och kände att vi kanske birde ha den minsta fram. Har ringt bilmecken för pris på att koppla ur airbagen.

Med alla mina konstiga frågor så kan man ju undra hur jag lyckats med dom 2 barnen jag har, men eftersom den yngsta fyller 6år i april så känns det nästan som om jag är förstagångs mamma ;)

Örontermometer rekommenderas inte till små bebisar då den inte kan komma åt ordentligt bra för att ge en rättvisande temp. Enbart rektaltermometrar gör det till nyfödda.
  • JhjärtaK
    LoC skrev 2015-02-02 13:59:04 följande:
    Ajdå. Det ska vi inte hoppas på. Än så länge ingen kris, men ska vara uppmärksam på ev försämring. Tack för svaret!
    Du lär märka om det behövs kollas upp för jäklar vad ont det gör då . Det är ovanligt att man får det så du behöver inte oroa dig iaf tycker jag
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-02-02 14:05:17 följande:
    Härligt! Är dina minusvärden avvikelser från normalkurvan hos tvillingar eller enlingar? Min var ju -11% på senaste ultraljudet. Vilken vecka är du i nu?
    Det är från "enling-kurvan" då det inte finns någon tvillingkurva .

Vår dotter låg på -13% när de gjorde TUL på henne men ut kom en fin 3460 g tös, -11% är ju ingenting tycker jag

Jag är i vecka 31+5 idag.
  • JhjärtaK
    Misty W skrev 2015-02-02 19:47:01 följande:
    Fantastiskt, då kan dom växa till sig lite till.

Nu kommer det en fråga till ;) pysventil? Är det något ni köpt?
    Inte än. Får se om det blir några. Med dottern köpte vi men tyckte inte de hjälpte henne iaf.
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-02-03 08:41:01 följande:

Vaknade 5 och kunde inte somna om. Min bm hävdar att den här dåliga sömnen mot slutet av graviditeten är finurligt konstruerad för att vi ska öva på amningsnätter. Jag hävdar att det är ett naturens hickups och att det hade varit bättre att få ladda med ordentlig sömn. Åtminstone om kvinnan ska vara en jämställd förvärvsarbetade. Fy farao vad trött jag är och idag kommer min vikarie för en heldags introduktion av mig.

Haha, tycker precis likadant. Fail!
  • JhjärtaK
    septemberbarn08 skrev 2015-02-03 11:41:44 följande:

V33+2 idag och har precis kommit hem från barnmorskan:) ökat lite, lite i vikt så det känns bra, hade gärna fått vara mer. Blodvärdet hade sjunkit till 120 vilket ju är helt okey men jag känner av det direkt.

Bebis har placerat sig med huvudet neråt vilket jag ju känt på mig:) hjärtat pickade på i 140.

Viktigaste av allt var att SFmåttet ökat på superbra sen sist så nu är jag NÄSTAN ikapp och tillbaka där jag "borde" vara på kurvan. 30cm nu efter 33 fullgångna veckor:)

Härligt att magen växer
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-02-03 13:28:28 följande:

Tänkte lite på det här med att bajsa på sig under förlossningen. Jag har hört att en del erbjuder microlax (tror de gör det här), men har för mig att jag läst att man kan läcka ett bra tag. Har ni några erfarenheter av det här?

Säger som septemberbarn08, min kropp tog tag i det själv så att säga . Men klart att det kom lite sen också men inget jag vare sig märkte eller brydde mig ett dyft om

Men hade kroppen inte skött det själv så hade jag tagit ett microlax. Är nog bäst om det är så "tomt" som möjligt i regionen när bebisen skall tränga ner.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?