Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2015-01-21 18:54:41 följande:
    Nej man får inte träffa gruppen men är inte orolig. Den läkaren som skriver remissen är väldigt erfaren och har hög "status" på specialförlossningen som jag förstått det och han sa att OM det skulle bli någon diskussion så var det bara att visa min förlossningsjournal från när dottern föddes. Men han trodde inte att det skulle behövas. smile1.gif
    Ok, men det är ju skönt. Då har du gjort bort det där och behöver bara vänta på datum då :)
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-01-21 18:58:12 följande:

Jag fick faktiskt snabbt besked från FK men med tvillingar verkar man hamna i någon slags "gräddfil" kanske? Men mig sjukskriver de i 3-4-veckorsintervaller, inte fram till bf, kanske det som gör det lättare för fk att fatta beslut också?

Pratade med en på FK för två veckor sen och han sa att dom ligger efter pga julen, men att det ska vara klart inom 30 dagar, vilket för min första ansökan är 3/2.

Jag måste ringa min läkare nästa vecka och se hur vi ska göra framåt och hur länge hon i så fall sjukskriver mig. Känns så segt att hålla på och skriva avsökningar var och varannan vecka, men är det så FK vill ha det så är det ju bara att gilla läget :)
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-01-21 19:30:00 följande:

En fråga ang försäkringskassan. 
    Jag har skickat in ang inkomst får man nån bekräftelse när de noterat inkomsten eller är det tänkt att man ska fylla i den själv igen på hemsidan? 

Jag var väldigt sen nämligen med att skicka in ang inkomsten eftersom jag inväntade arbetsintyg från förra arbetsgivaren, så jag förstår om de inte har hunnit med att hantera mitt ärende fram för allt tanke på julen, men samtidigt är det ju på högtid att lämna in ansökan om föräldraledigheten. 

Jag fick ingen bekräftelse, men det kan ju bero på att det inte var några förändringar från det dom redan hade - vet inte?!
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-01-21 21:51:44 följande:
    Fast du behöver inte göra något mer om din sjukskrivning inte ändras i procent. Det är "bara" läkaren som måste skicka in nya intyg till fk (sker oftast elektroniskt) och sen får du skicka läkarintyget till din arbetsgivare (och de finns som pdf under Mina sidor så bara att maila).

Du behöver alltså inte ansöka på nytt om ersättning utan det rullar på.
    Jaha, är det så det funkar?! Då var det ju rätt enkelt.

Jag har aldrig varit sjukskriven så jag har noll koll... :)
  • snö 81
    Nixe skrev 2015-01-22 07:16:28 följande:
    Vad olika det är. Jag hade 30 cm i v 30 och har legat mellan mittersta och övre kurvan hela tiden (något utplanat till förra mätningen bara) och är livrädd för att man ska få en femkilos typ. Kanske lite överdrivet men ändå :-/
    När jag väntade min dotter låg jag spikrakt på strecket som ligger ovanför normalatrecket hela vägen fram till v.38 typ då det planade ut lite och närmade sig normalstrecket. Jag var helt övertygad om att jag skulle få en jättebebis, men ut kom en liten tjej på 3300 g och 51 cm... Så magmåttet behöver inte säga ett skit om storlek på bebis
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-22 07:43:30 följande:
    Nej, så mycket blod har man inte, så hon har ju fått en total blodtransfusion, måste ha fått hur många enheter som helst! Fy vad läskigt, när jag kan ska jag ta tag i det där med blodgivning igen, det är viktigt och värt obehaget.
    Ja, det är verkligen viktigt med blodgivare! Jag måste själv kolla upp om jag fortfarande är "oönskad" som blodgivare. Behandlas ju sen 10 år tillbaka med medicin för hypertoni (högt blodtryck) och dom brukar inte vilja ha blod av mig då.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-22 07:58:21 följande:

Åh, det här med namn...

Min topp 3 har senaste tiden varit Josefin, Elsa och Julia. Alice strök jag tidigt för att det legat i topp flera år så jag tyckte att det var lite väl vanligt. Och nu ser jag att ELSA ligger i topp! Vad fan, jag tänkte inte ens på att kolla statistik på det namnet.

Men de som ligger i topp nu har fått 800-900 bärare per år, och det är kanske inte så mycket jämfört med de som låg i topp typ -85? Jag har kollat det där för längesedan, men har glömt hur och var.

Vad tror ni om Josefin? Kommer det motsvara min generation "föräldranamn" (Inger, Lena, Margareta, Åsa) och därför upplevas som pinsamt och gammalt?

För mig är Josefin ett namn ur min egen generation, alltså namn som mina vänner i uppväxten hade. Ungefär som Maria, Malin Anna och Jenny.

Men jag tror samtidigt att det är ett av de "gulligare" namnen som ändå hängt med och fortfarande tilldelas små barn, ungefär så som Emma som är vanligt bland folk i min ålder, men även bland små barn.

Men det är inte lätt med namn. Jag och min man är så glada just ny att vi är överens om namn, oavsett om det blir en pojke eller flicka.
  • snö 81

Fick precis ett sms från FK att jag kommer få utbetalt pengar av dom imorgon, jippiiiie!! Det innebär att min sjukskrivning i december gick igenom och då borde jag inte ha några kommande problem heller eftersom jag är sjukskriven för samma sak återigen!

• snö 81
    laila88 skrev 2015-01-22 08:50:55 följande:

Alltså är det någon annan än mig som blivit förtjust i lukter som innan inte varit direkt super lockande? :D

Märkt på sista tiden att jag gillar VERKLIGEN lukten av träolja? eller nåt sånt. Känner lukten då jag går förbi snickeriet på skolan varje morgon.
    Sen luktar det speciellt i stadens enda parkeringsgarage, inte sådär som i storstäder utan det är lite mindre järn lukt och mer ren bensin.. vilket jag gillar också! sjukt, jag vet haha!
    Sen har jag en rengörings spray som jag också verkligen älskar lukten av.

Alla dessa lukter är inget jag gillar direkt nåt speciellt i vanliga fall. Men jag har dom senaste veckorna börjat tycka om dom jätte mycket.

Innan har man typ sprungit från dörren till bilen i parkeringsgaraget för att inte känna lukten av alla bensinångor. Dessutom säkerligen inte nyttigt direkt. Det är speciellt dom här egentligen väldigt onyttiga lukter som jag fallit för nu ;D

Min bebis gör mig konstig!

Man hör ofta gravida som älskar lukten på besinstationer, asfalt eller typ grus. Sägs att det kan bero på nån brist på typ järn eller liknande.

Annars är det kanske bara så att som gravid är man konstig :)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-01-22 09:20:59 följande:

Angående namn så såg jag att allt för föräldrar hade lagt upp 2014 topp 100 namn.

Jag med flera har skrivit här om Valter, nu såg jag att det var nr 10 2014. Tänk vad originellt vi tänkte där :-P

Oj, då måste jag gå in och kika hur våra namn ligger till :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?