Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

V 28+1 och varit hos barnmorskan imorse på en liten koll. Nya blodprover skickades iväg och så var det dom där vanliga grejerna vi kollade. Blodtryck och blodvärde var bra, hjärtat pickade på i 140 och SFmåttet hade ökat med 3cm sedan sist (3 veckor sen) och låg på 26cm idag:)

Fick dock lite skäll då vikten gått neråt sedan sist och blodsockret bara låg på 2.0 :( tyckte ändå jag hade fikat bra innan vi for dit så jag förstår inte hur det kunde ligga så lågt. Nåja, kämpa ännu mer nu då för att få i mig lite mer mat!

• septemberbarn08
    Nixe skrev 2014-12-29 16:06:57 följande:

En fråga bara, vägs ni hos bm? Jag har nämligen inte vägt mig alls och verkar inte behöva göra det heller?

Vägs varje gång. Är glad för det eftersom jag är rädd att tappa för mycket. Låter ju konstigt att du inte får/behöver göra det, trodde det var "rutin"?
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2014-12-29 19:25:41 följande:

Just det, vi fick hem vagnen idag! En Brio Go Next från Babyland.se. Tyvärr fick vi två högerframhjul och inget vänster, så jag skulle maila chassinummer och så skulle de skicka ett nytt. Tur att vi är ute i så god tid.

Ååh lycka att få hem vagnen! Själv måste jag vänta en månad till! De ringde för typ tre veckor sedan och sa att den kommit in hos barnenshus så vi kunde hämta den när vi vill men vi har närmare 30mil dit så det får bli en resa i slutet av januari som planerat! Vi tänkte passa på att ha barnvakt en natt och bo på hotell då också så det blir nog bra:)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2014-12-29 19:53:12 följande:

Ja det blir ju jättemysigt för er! Jag älskar hotellnätter och hotellfrukostar, kan sitta flera timmar och äta. Men nu dröjer det väl tills bebisen är tillräckligt gammal för att vara hos mor- eller farföräldrarna över en natt, jag har sån foglossning och sover så dåligt att jag inte vill slösa en hotellnatt, hehe :P

Jag sover också urkasst just nu (2-3timmar/natt).. hotellnatten är delvis för att vi har så långt att åka att det liksom inte känns okey att åka 30mil, handla en hel dag och sen åka 30mil hem igen när jag är i v33.. sen ska det bli skönt att få ett dygn bara vi två innan bebisen kommer:) men SOVA lär jag nog göra lika dåligt på hotellet som hemma är jag rädd för;)
  • septemberbarn08
    aanna.a skrev 2014-12-30 14:28:36 följande:

En fråga; vilka har och vilka har inte tagit reda på vilket kön bebisen har? Skriv gärna varför ni tagit reda på det / inte tagit reda på det med :) rätt kul att veta! (Och ingen pajkastning på varandra nu om var som är rätt eller fel, är bara kul att veta varför vissa gör på ett sätt medan andra gör på ett annat)

Jag och min sambo har valt att inte ta reda på könet på vår lilla bebis. Dels för att det känns roligare på förlossningen att ha en liten överraskning och för att det känns konstigt att man ska ta reda på könet bara för att man kan. Men det känns som att vi är rätt ensamma om att inte veta vad det är för kön på vår bebis ..? :)

Vi har inte heller tagit reda på könet. Med första barnet var vi sjukt nyfikna men jag är en sån som aldrig öppnat en julklapp i förväg heller så vi höll oss och det var extremt spännande att se vad det var så fort han kom ut! :) med andra barnet ville jag inte veta men kände oss tvungna när vi fått en syskonvagn som var halvt ljusrosa och halvt ljusblå.. Skulle det ha varit en pojke till hade vi behövt veta det innan för att hinna klä om den rosa delen (jag hade inget körkort då och sonen var bara 1, 5 år när lillasyster kom så vi behövde verkligen syskonvagnen direkt från start). Kändes förstås kul att få veta vad som bodde i magen men det tog bort en stor del av spänningen.

Den här gången vill jag absolut inte veta innan förlossningen! Är nyfiken så jag spricker men nej, ingen julklappsöppning innan julafton;)
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-01-01 23:33:16 följande:

Gott nytt år! Jag börjar också bli lite less på vissa graviditetseffekter nu. Jag står ut med foglossning och att vara en långsam stel pingvin, men jag klarar inte den nya tröttheten och oförmågan att sova. Fattar inte hur jag ska fixa att jobba till 20/3 (bf 22/3 - naivt va?) som jag sagt. Jag har inget fysiskt jobb, mest stillasittande kontorsjobb/kundmöten, men jag är chef och märker att jag gör saker jag glömmer, har somnat på jobbet flera ggr och har svårare att arbeta effektivt och vara så där högpresterande och duktig som jag måste. Blir det värre med tröttheten så går det inte.

I morse hade jag och min man sex (sällsynt företeelse nu för tiden) och efter det har jag haft sammandragningar av och till hela dagen och dessutom resulterade det i en helpigg och speedad bäbis i magen som levt rövare utan paus. Nu vågar jag nog inte ha sex mer, de där sammandragningarna var så många, om än inte smärtsamma. Någon mer som känt så här?

Jag har under två kvällar haft någon helt ny känsla i magen som jag inte riktigt känner mig bekväm med! Ett jäkla tryck neråt tillsammans med molande smärta och på det sammandragningar som trycker på neråt. Den molande smärtan känns dock inte i samband med sammandragningarna som tur är. Svårt att förklara vad det är jag känner men det känns inte helt bra. Har inte upplevt något liknande under mina två tidigare graviditeter och då har jag ändå burit de två barnen väldigt långt ner och första barnet fixerade sig ganska tidigt. Det här är något helt annat:(
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-01-02 15:55:20 följande:

Det obehagligaste är ju att inte veta vad det är.

Verkligen! Jag är iofs inte särskilt orolig eftersom det dels känns lugnt på dagarna och sen är ju bebisen så stor nu så skulle den mot förmodan få för sig att komma nu har den ju stora chanser att klara sig. Tror inte det är någon fara men det är obehagligt ändå.. Får se hur det känns under helgen, fortsätter det får jag ringa bm på måndag helt enkelt:)
  • septemberbarn08

Hittade en hyfsat billig gravidkudde på lekmer (369 men läste att den innehöll kulor vilket gör att den prasslar som tusan. Jag som är så lättväckt lär ju alltså sova ännu sämre med den:P

Hade varit grymt skönt med en sån där kudde men har inte lust att lägga så mycket pengar på en med tanke på att jag redan spenderat 16 papp på bebisen.. sambon får spunk;)

Har ni nåt tips på vart man kan hitta en lite billigare?

• septemberbarn08

Snålheten tog över så jag sydde en egen kroppskudde. Klippte helt sonika sönder ett gammalt påslakan på längden (och behöll på så vis två sidor ihopsydda) och rullade ihop två täcken, också på längden, och trädde på tygtuben. Sambon garvade och den blev ju verkligen inte vacker.. men den blev gratis iaf;) haha..

Om lite drygt två veckor ska vi till Sundsvall och hämta vagnen och handla det sista på ikea så det gäller att hålla hårt i slantarna nu;)

• septemberbarn08

Att ha regelbundna värkar som krav för att åka in är inte alltid att lita på;)

Med mitt första barn hade jag aldrig haft förvärkar så när sammandragningarna väl började göra ont var det riktiga värkar.

Hur som helst började värkarna kl6 men otroligt svagt. Kl13 gjordes en koll hos min BM men var inte öppen något.. Dock gick vattnet när hon drog ut fingrarna så vi fick fara iväg till BB ändå, har 14mil dit.

Kl.20 hade jag fortfarande VÄLDIGT oregelbundna värkar och var bara öppen 3cm. En timme senare var han ute. Hade inte vattnet gått hade jag säkert stannat hemma och väntat på regelbundna värkar och inte hunnit in.

Hade aldrig regelbundna värkar när dottern föddes heller. Gick också rätt fort men tack vare att jag aldrig hade förvärkar som gjorde ont den graviditeten heller anade jag att det var dags att åka in när det väl började göra ont.

Gruvar mig för hur fort det ska gå den här gången.. har ju dessutom känt av rätt smärtsamma förvärkar sedan en vecka tillbaka så jag lär nog ha svårt att avgöra när vi ska åka in.. till råga på allt jobbar sambon 8mil bort, åt motsatt håll från BB. Kan bli hejigt om han hinner åka iväg på morgonen och dom är fyra som samåker;)

Annars längtar jag ihjäl mig till förlossningen, är grymt peppad! Skulle kunna föda barn varje vecka haha

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?